پیش بینی مرکز پژوهش ها از کسری بودجه در امسال

به گزارش مجله 10 از 10، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه گزارش های خود درباره راه چاره های روبرو با شیوع ویروس کرونا به ارزیابی ابعاد اقتصاد کلان شیوع این ویروس پرداخته است. در این گزارش ضمن آنالیز شرایط اقتصاد ایران قبل از کرونا و تاثیرات بعد از کرونا بر اشتغال، فقر و توزیع درآمد مدل تاثیر کرونا بر فراوری اشتغال را آنالیز نموده و در نهایت به ارائه توصیه هایی پرداخته است.

پیش بینی مرکز پژوهش ها از کسری بودجه در امسال

به گزارش ایسنا، طبق این گزارش اقتصاد ایران در حالی با مشکل کرونا روبرو شد که دو سال سخت 1397 - 1398 را پشت سر گذاشته بود. پیش بینی می شد بدون کرونا اقتصاد ایران در امسال به رشد مثبت غیرنفتی برسد که با شیوع کرونا اقتصاد ایران در شرایط رکود همراه با نبود اطمینان قرار گیرد. آنالیز ها نشان می دهد بین 2870 تا 6431 نفر از شاغلان فعلی متاثر از شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده اند و شرایط معیشت خانوار به خصوص در دهک های پایین بدتر شده است.

در این گزارش شرح داده شده که اقتصاد ایران در امسال از ابعاد مختلفی با مشکل کسری بودجه روبرو خواهد بود، با کاهش شدید درآمدها، هزینه ها هم نمی تواند متناسب با آن کم گردد که این منجر به کسری بودجه پایدار و یکی از مهم ترین معضلات مالی در سال های بعدی خواهد بود؛ افزایش هزینه های بخش سلامت و درمان، هزینه های حمایتی برای دوران فاصله گذاری اجتماعی، کاهش درآمد ها اعم از کاهش قیمت نفت و درآمد های مالیاتی از جمله عوامل موثر بر افزایش کسری بودجه خواهد بود.

در سرانجام این گزارش ضمن اشاره به اقدامات دولت برای تدوین بسته های مختلف سیاستی به منظور حمایت از خانوار و بنگاه ها بر لزوم تاکید بیشتر بر حمایت خانوار به جای بنگاه ها و شناسایی خانواده های نیازمند و پرهیز از تخصیص یارانه همگانی تاکید شده است. همچنین استفاده از ظرفیت بخش بهداشت و درمان برای اشتغالزایی و رشد مالی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

متن کامل این گزارش را اینجا می توانید بخوانید.

منبع: فرارو
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1081

به "پیش بینی مرکز پژوهش ها از کسری بودجه در امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی مرکز پژوهش ها از کسری بودجه در امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید