بازسازی و بازسازی قلعه شهراب زواره پس از 60 سال

به گزارش مجله 10 از 10، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، بازسازی و بازسازی قلعه شهراب زواره پس از 60 سال صورت می گیرد.

بازسازی و بازسازی قلعه شهراب زواره پس از 60 سال

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

قضیه چیست؟

این قلعه که یکی از اماکن قدیمی روستای شهراب بشمار می رود، به قلعه محمد حسین خان معروف است و شامل نارنج قلعه یا نارین قلعه بود.

به همین دلیل رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان از تهیه طرح بازسازی قلعه تاریخی شهرآب در بافت تاریخی روستای شهرآب از توابع زواره پس از 60 سال اطلاع داد.

مهدی مشهدی گفت: با توجه به شواهد موجود و گزارشهای افراد آگاه و مالکین قلعه، بخش غربی این قلعه در سالهای 40 و 41 هجری شمسی براثر سیل و عوامل انسانی تخریب شد.

وی اضافه کرد: در هفته های گذشته مالکان اقدام به تسطیح زباله و نخاله های دپو شده در اطراف قلعه برای اجرای دیوار کشی کرده اند که به اشتباه در فضای مجازی تخریب قلعه شهراب منعکس شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اردستان توضیح داد: طی دهه 50 خورشیدی، ادعای مالکیت خاندان عامری بر روی این قلعه تاریخی توسط دستگاه قضایی اثبات و از آن تاریخ تا به امروز این قلعه تاریخی دارای مالکیت خصوصی است.

وی با اشاره به تلاشهای این اداره به منظور احیای این قلعه تاریخی تأکید کرد: با توجه به متروکه شدن قلعه شهراب، این مکان به تدریج به محل دفن زباله های مردم روستا تبدیل شده بود، لذا در طی هفته گذشته به همت این اداره و بخشداری زواره، نشستی با حضور مالکان قلعه برگزار و توافق شد تا مالکان خصوصی این قلعه نسبت به واگذاری سه هزارمتر مربع از بخش تاریخی قلعه به دهیاری روستای شهرآب یا اداره میراث فرهنگی شهرستان اقدام نمایند. همچنین براساس توافق های دیگری که انجام شد، مالکان قلعه در هفته های گذشته اقدام به تخلیه زباله و نخاله ساختمانی از بخش های ویران قلعه کردند که تصاویر آن به اشتباه با عنوان تخریب مجدد قلعه شهراب در فضای مجازی منعکس شد.

مشهدی با اشاره به طرح این اداره برای احیای این قلعه گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر طرح بازسازی 40 خانه تاریخی در کنار بازسازی بافت تاریخی شهر زواره در دستورکار اداره اردستان واقع شده است، طرح بازسازی این قلعه تاریخی پس از نزدیک به 60 سال تدوین شد، لذا پس از بازسازی اضطراری و برطرف خطر از آن، با تشویق سرمایه گذاران، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 12 مرداد 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1149

به "بازسازی و بازسازی قلعه شهراب زواره پس از 60 سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی و بازسازی قلعه شهراب زواره پس از 60 سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید