فهرست صادرات کالا به ارمنستان (تور ارمنستان ارزان)

به گزارش مجله 10 از 10، ارمنستان، کشور دوست و همسایه ماست که از گذشته های دور، روابط نزدیک و حسنه ای با ایران داشته و حتی در برهه هایی نیز، جزو خاک ایران بوده است.

فهرست صادرات کالا به ارمنستان (تور ارمنستان ارزان)

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

همین روابط محبت آمیز و نزدیک، به اضافه شرایط ویژه ژئوپلتیک ارمنستان و به خصوص مسائل و رخدادهای سیاسی اخیر در این برهه از زمان، فرصتی استثنائی برای تجارت با این کشور فراهم آورده است.

آشنایی با ارمنستان

ارمنستان، کشوری غیر ساحلی واقع در منطقه قفقاز جنوبی است. این کشور از جنوب با ایران و نخجوان، از شرق با جمهوری آذربایجان، از شمال با گرجستان و از غرب با ترکیه هم مرز می باشد.

به طور کلی، ارمنستان سرزمینی نسبتاً کوچک و کوهستانی با هوای عمدتاً ملایم و البته زمستان های سرد است. بعلاوه این کشور شامل چمن زارها و بخش های جنگلی، بیابانی و نیمه بیابانی نیز می باشد. ارمنستان منابع سرشاری از میوه های جنگلی مثل: سیب، زردآلو، گلابی، گیلاس، گردو و زغال اخته دارد.

این کشور همسایه که در شمال غربی ایران واقع شده است، دارای مساحتی نزدیک به 30,000کیلومتر مربع می باشد. مرکز این کشور، شهر ایروان است که بیش از یک سوم جمعیت سه میلیونی ارمنستان را در خود جای داده است. از دیگر شهرهای پرجمعیت ارمنستان هم می توان به گیومری و وانادزور اشاره نمود.

به لحاظ مالی نیز، این کشور تا پیش از فروپاشی شوروی، مالی صنعت محور داشت که البته بخاطر وابستگی به واردات مواد اولیه، دچار ضعف هایی شد و در ساختار مالی پس از استقلال ارمنستان، نقش ساختمان سازی و خدمات، پررنگ تر از صنعت و کشاورزی شد.

این کشور دارای منابع معدنی همانند طلا، مس، آهن، نمک، بازالت، مرمر و توف می باشد که این مواد، سهم مهمی در صادرات ارمنستان دارند.

به طور میانگین، ارمنستان هر ساله بالغ بر 5 میلیارد دلار واردات دارد. طبق آمار ارائه شده در خبرگزاری ارمنی Arka.am، در سال 2021 بخش عمده واردات ارمنستان، به ترتیب از روسیه، چین، ایران، گرجستان و آلمان اجرا شده است. طبق همین آمار، ارزش صادرات ایران به ارمنستان در سال 2021، 438 میلیون دلار بوده که البته بخش عمده آن را، انرژی تشکیل می دهد و سهم بسیار کمتری مربوط به کالاهای فراوریی می باشد.

به لحاظ فرهنگی و تاریخی نیز روابط بسیار مطلوب و محبت آمیز ای میان ایران و ارمنستان، در بیشتر این 3 هزار سال تاریخ مشترک وجود دارد. همان طور که می دانید، بخشی از هم وطنان ما را جامعه ارامنه تشکیل می دهند که جایگاه ممتازی در میان ایرانی ها دارند. جالب است بدانید که حتی عموم ارامنه ساکن در خود ارمنستان نیز، دید مثبتی نسبت به ایران و ایرانی ها دارند و بخاطر ریشه های مشترک فرهنگی و تاریخی، نسبت به ایران احساس قرابت و برادری می نمایند. طبیعتاً این ارتباطات و پیوندها، در میان خود ارامنه ایران و ارمنستان پررنگ تر و عمیق تر می باشد.

از لحاظ سیاسی هم، روابط ایران و ارمنستان، از بدو استقلال این کشور در سال 1991، روابط بسیار حسنه و مطلوبی بوده است. بعلاوه با توجه به کشمکش های ریشه دار بر سر منطقه قره باغ در سال های اخیر و سیاست ایران در قبال این مسأله و کوشش برای جلوگیری از تغییر نقشه ژئوپلتیک منطقه، پیوند سیاسی ایران و ارمنستان مستحکم تر شده است.

مزیت های تجارت با ارمنستان

شاید بپرسید که اصلًا تجارت با کشور کم مساحتی که تنها سه ملیون نفر جمعیت دارد، به صرفه خواهد بود؟

در پاسخ به این سؤال، دو نکته را یادآوری می کنیم.

نخست این که بنابر آمارها و تجربه افراد آگاه و باتجربه در زمینه بازرگانی با ارمنستان، خود همین بازار سه میلیونی، ظرفیت های بسیار خوبی برای تجارت دارد.

در شرح می توان به این نکته اشاره نمود که اگر با حضور حرفه ای و پیروز در بازار ارمنستان، یک شرکت تجاری بتواند برای کالاهای خود، به خوبی برندسازی کند و رضایت عمومی مشتریان را در ارمنستان جلب کند، این احتمال وجود دارد که فرصت های خوبی برای فعالیت او در بازارهای کشورهای دیگری نیز پیش آید؛ چرا که ارمنی ها در کشورهای مختلفی زندگی می نمایند و با یکدیگر در ارتباط هستند.

دوم: اکنون که هنوز چند ماه تا پیوستن ایران به موافقت نامه تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا به جای مانده است، می توان از ارمنستان به عنوان دروازه ورود ما به این اتحادیه مالی و گمرکی (شامل کشورهای روسیه، بلاروس، قرقیزستان،قزاقستان و ارمنستان) با بازار 200 میلیون نفری این اتحادیه استفاده کرد.

افزون بر این، ارمنستان می تواند سکویی برای دسترسی و صادرات مجدد (Re-Export) از سوی ایران به اروپا قرار گیرد. به ویژه اینکه ارمنستان از امتیاز تعرفه ترجیحی و معافیت برای بیش از 1000 قلم کالا به اتحادیه اروپا برخوردار می باشد.

در اینجا خوب است به این نکته هم اشاره کنیم که پس از جنگ 2020 قره باغ و حمایت های گسترده سیاسی و نظامی ترکیه از آذربایجان در طی این نبرد، کشور ارمنستان از ابتدای سال 2021 یک دوره تحریم 6 ماهه برای کالاهای ترک وضع کرد و یک دوره 6 ماهه دیگر نیز آن را تمدید نمود. همزمان ارمنستان از ایران ، درخواست تأمین و جایگزینی این اقلام را برای بازار خود کرد و این فرصتی بسیار استثنائی بود که متأسفانه از ظرفیت های این فرصت، آنچنان که باید و شاید استفاده نشد.

هر چند که ارمنستان از ابتدای سال 2022 تحریم ترکیه را لغو کرد اما همچنان ارمنی ها به جهت اختلافات سیاسی و تاریخی و دلخوری ای که از ترکیه دارند، هنوز متمایل اند که کالاهای مورد احتیاج خود را در صورت داشتن کیفیت و قیمت مناسب، از کالاهای ایرانی تأمین نمایند.

افزون بر اینها، یک فرصت بسیار خوب برای فراورینمایندگان حاضر در شهرهای شمال غربی کشور مثل تبریز و اردبیل که کارخانه های صنعتی و باغات و زمین های کشاورزی بزرگ و حاصلخیزی دارند، همین نزدیکی به ارمنستان است؛ بگونه ای که به لحاظ فاصله مکانی، شهری مانند ایروان، به آنها نزدیک تر از مرکز کشور خودمان و شهرهای بزرگ مرکزی و جنوبی کشور است!

چند نکته مهم و کاربردی در صادرات به ارمنستان

  • برای بهره مندی از تعرفه تخفیفی صادرات به کشورهای عضو پیمان اوراسیا -که ارمنستان هم یکی از آنهاست- باید پیش از اقدام به صادرات کالا، به اتاق های بازرگانی مربوطه در ایران مراجعه نموده و با ارئه کد HS برای کالای خود، تقاضای صدور گواهی CT3 بدهید.
  • در مورد صادرات به ارمنستان، برای محاسبه قیمت نهایی کالایتان هنگام عرضه در بازار، به طور میانگین و بسته به نوع کالا حدود 5-15 درصد عوارض گمرکی، 20 درصد مالیات بر ارزش افزوده، حدود 5 درصد هزینه حمل و نقل و چند درصدی را هم برای سود توزیع نماینده یا فروشنده کالا در نظر بگیرید.
  • برخی از تجار یا فراورینمایندگان ایرانی گمان می نمایند که در بازارهای خارجی، می توانند کالای خود را با قیمتی چندین برابر ارزش واقعی آن بفروشند و سود بیشتری از این طریق به دست خواهند آورد.

در صورتی که اگر حرفه ای و حساب شده به موضوع نگاه نمایند، تعیین است کالای ایرانی با کیفیت که هزینه فراوری پایین تری نسبت نمونه مشابه خارجی خود دارد، چنانچه با درصد سودی منطقی به بازار عرضه گردد، قطعاً با همین مزیت رقابتی در دراز مدت، سود خیلی بیشتر و با دوام تری را نصیب آنان خواهد نمود.

  • قیمت انرژی در ارمنستان به دلیل وارداتی بودن آن، بالاست؛ بنا بر این اگر فراورینماینده کالایی هستید که در عین کیفیت و کارایی، مصرف انرژی پایینی دارد، احتمال استقبال از کالای شما در ارمنستان بالا خواهد بود.
  • چنانچه قصد همکاری با فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای ارمنستان در زمینه تأمین کالای مورد احتیاج آنها را دارید، توجه داشته باشید که این فروشگاه ها تمایل چندانی به اضافه کردن تأمین نماینده های خرده برای یکی دو قلم کالا برای مدت کوتاهی را ندارند، زیرا این موضوع ارزان نیست؛ بلکه تمایل دارند که با آنها، به عقد قراردادهای میان مدت یا بلند مدت برای تأمین بیش از یک کالا اقدام کنید.
  • احتیاجی به شرح نیست که صادرات به هر نقطه از دنیا، یک فرآیند اصولی و احتیاجمند تحقیق، آموزش، برنامه ریزی و بهره مندی از تجارب افراد خبره و با سابقه در این خصوص می باشد. پس مراقب باشید که از این تمهیدات مهم غافل نشوید!

راهکارهای عملی برای بازاریابی و فروش در ارمنستان

  • یک پل ارتباطی مناسب برای ورود به بازار ارمنستان، ارتباط گرفتن و مکاتبه با رایزن تجاری سفارت ایران در ارمنستان می باشد. برای این منظور، می توانید با مراجعه به بخش ارمنستانِ سایت سازمان توسعه تجارت (TPO.ir) از راه های ارتباطی ارائه شده مثل ایمیل اطلاع پیدا کنید.
  • بطور کلی، یکی از برترین روشها برای ورود به بازار بین المللی و تجارت با یک کشور خارجی، شرکت در نمایشگاه های بین المللی آنها است.

اما باید توجه داشت که شرکت در نمایشگاه ها، اگر با برنامه ریزی و حساب شده و فعال صورت نگیرد، چندان مثمر ثمر نخواهد بود. برای شرکت در این نمایشگاه ها، باید از استراتژی و منظره مناسب برخوردار بود. به این ترتیب، ضروری است که پیشاپیش، تقویم نمایشگاهی کشور هدف را آنالیز کرد و نمایشگاهی را بیش از همه با کالا یا خدماتی که شما ارائه می کنید، تناسب و اعتبار دارد را انتخاب نموده و برای شرکت در آن، از قبل برنامه ریزی کنید. باید توجه داشت که در واقع، حضور فعال و مؤثر در یک نمایشگاه بین المللی منحصر به همان چند روز برگزاری آن نیست؛ بلکه بایداز مدتی قبل تر، تمام تمهیدات لازم را اندیشید و فراهم کرد تا بتوانید از ظرفیت نمایشگاه و پس از آن، بیشترین استفاده را ببرید.

  • یکی از بزرگترین و معروف ترین فروشگاه های زنجیره ای ارمنستان، فروشگاهYerevan City است. می توانید با مراجعه به وبسایت این فروشگاه به آدرس yerevan-city.am و پر کردن فرم همکاری در زمینه تأمین کالا و ارسال اطلاعات لازم و تصاویر محصول، به آنها درخواست همکاری بدهید.
  • یکی از اصلی ترین استراتژی هایی که برای پیروزیت در فروش باید بر روی آن سرمایه گذاری کرد، موضوع بسته بندی کالاهاست.

چنانچه کالای شما از یک بسته بندی مناسب برای حفاظت محصول از آسیب های احتمالی و بعلاوه جذابیت لازم برخوردار نباشد، نباید انتظار چندانی برای پیروزیت در فروش داشته باشید.

اهمیت این موضوع برای فعالیت در بازاری مثل ارمنستان دوچندان است؛ زیرا برندهای متفاوتی از اروپا، آمریکا، چین و ترکیه در این بازار حضور دارند که ضروری است بسته بندی کالای شما از کیفیت و ظاهری در طراز استانداردهای بین المللی برخوردار باشد.

مرتبط بخوانید: انواع جعبه و کارتن بسته بندی بازار داخلی و صادراتی

به ویژه اینکه متأسفانه در گذشته برخی تجار غیر حرفه ای ایرانی با عرضه محصولات بی کیفیت و در عین حال با قیمت بالا، باعث خدشه دار شدن برند کلی اجناس ایرانی در چشم مردم ارمنستان شده اند.

حال برای جبران این صدمه، ضروری است در کنار کنترل کیفیت خود کالا و قیمت گذاری آن، بسته بندی کالای شما بگونه ای باشد که کیفیت بالا و رقابت پذیری کالای شما را به خوبی نشان دهد.

نکته دیگر اینکه اگر اطلاعات لازم درج شده بر روی بسته بندی کالای شما به زبان ارمنی یا روسی نباشد، ضروری است از برچسب های جداگانه ای برای درج این اطلاعات به زبان های روسی و ارمنی استفاده کرد که این موضوع، در حد خود هزینه مضافی را تحمیل خواهد نمود.

در حال حاضر شرکت های ایرانی مختلفی در مورد فراوری بسته بندی های کارتنی و مقوایی فعالیت دارند که از میان آنها می توان به مجموعه کارتن پک، شرکت کارتن ساز، گروه زرین کارتن و مجموعه کارتن سازی آوین پک اشاره نمود.

شرکت چاپ و بسته بندی آوین پک، با بیش از یک دهه سابقه در فراوری انواع جعبه های مقوایی و کارتنی و همکاری با فراورینمایندگان و صادرنمایندگان مختلف، این آمادگی را دارد تا شما را در زمینه بسته بندی محصولاتتان کمک دهد.

فهرست کالاهای صادراتی به ارمنستان

در این پیوست PDF، می توانید فهرستی از کالاهایی که ظرفیت خوبی برای صادرات و فروش در ارمنستان دارند را مشاهده کنید.

دانلود پی در اف فهرست کالاهای صادراتی به ارمنستان

منابع مورد استفاده در تهیه این مقاله:

- مجموعه مستند ارمنستان؛ دروازه اوراسیا ساخته برنامه تلویزیونی ثریا

- eurasianet.org

- arka.am

- منابع پراکنده دیگر

منبع: فوت و فن
انتشار: 29 شهریور 1401 بروزرسانی: 29 شهریور 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2255

به "فهرست صادرات کالا به ارمنستان (تور ارمنستان ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست صادرات کالا به ارمنستان (تور ارمنستان ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید