مذاکره با عمان برای صادرات زیردریایی برق، نیروگاه سازی خارجی ها به قرارداد نرسیده است

به گزارش مجله 10 از 10، معاون وزیر نیرو گفت: هیچ کدام از مذاکرات وزارت نیرو با شرکت های خارجی در نیروگاه سازی به عقد قرارداد منتهی نشده است بلکه به تیپی از قرارداد رسیده ایم که در سطح بانک های بین المللی به اصطلاح Bankable باشد.

مذاکره با عمان برای صادرات زیردریایی برق، نیروگاه سازی خارجی ها به قرارداد نرسیده است

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرنگاران، هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امروز در نشستی خبری گفت: شانزدهمین نمایشگاه بین المللی برق ایران، از پانزدهم تا هجدهم آبان ماه در محل دائمی برگزاری نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور 645 شرکت برگزار می گردد.

وی اضافه نمود: از مجموع 645 شرکت نماینده در نمایشکاه سال جاری، 295 شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، امریکا، تایوان، کانادا، امارات، لهستان، اسپانیا، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، ترکیه، سوئد، چک، فنلاند، هند و سوئیس و 350 شرکت داخلی حضور دارند.

فلاحتیان با بیان اینکه برگزاری شانزدهمین دوره از نمایشگاههای بین المللی برق ایران به دلیل قرار دریافت در دوره پساتحریم بسیار حائز اهمیت است، گفت: این نمایشگاه فرصت بسیار مغتنمی است تا شرکت های داخلی و خارجی بتوانند در راستای توسعه همکاری های خود، ارتباط برقرار نمایند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه سال جاری، 20 شرکت دانش بنیان که توسط نخبگان صنعت برق تشکیل شده اند حضور دارند و به ارائه توانمندی های علمی خود می پردازند.

معاون وزیر نیرو از برگزاری دو نشست تخصصی در نمایشگاه سال جاری اطلاع داد و گفت: نشست اول با موضوع محیط کسب و کار صنعت برق در شرایط پساتحریم با رویکرد اقتصاد مقاومتی و نشست دوم با موضوع راهکارهای ارتقای توانمندی های داخلی و توسعه صادرات است که با حضور مسئولان مختلف در دولت و مجلس و همچنین بخش خصوصی برگزار خواهند شد.

فلاحتیان با اشاره به برگزاری نشست های متعدد و مذاکرات مختلف با شرکت های خارجی در دو سال اخیر، گفت: ما وارد شرایط جدیدی شده ایم که باید خودمان را با شرایط دنیا تطبیق دهیم؛ در برخورد با تقاضای سرمایه گذاری خارجی یا باید از اول جواب رد بدهیم و یا پیشنهاداتی که به نفع منافع ملی است را آنالیز کنیم.

وی اضافه نمود: حداکثر راندمان نیروگاههای کشور 50 درصد است، ما به دنبال این هستیم که با جذب سرمایه های خارجی، نیروگاههای سیکل ترکیبی با راندمانی 60 درصدی و بیشتر را در داخل کشور احداث کنیم.

معاون وزیر نیرو توضیح داد: شرکت های متعددی آمده اند که هم پیشنهاد سرمایه گذاری دارند و هم پیشنهاد انتقال تکنولوژی، و ما به دنبال این هستیم که با جذب سرمایه های خارجی، انتقال تکنولوژی و افزایش راندمان را برای صنعت برق کشور رقم بزنیم.

وی ادامه داد: البته اینطور نیست که بعضی فکر نمایند از زمانی که قرارداد خارجی به امضا برسد از فردای آن روز بازار کار شرکت های داخلی خراب گرددف بلکه ما در تمامی قراردادها با شرکت های خارجی، بحث توجه به ساخت داخل و تأمین تجهیزاتی که در داخل کشور فراوری می گردد را مورد توجه قرار می دهیم.

فلاحتیان با بیان اینکه هیچ کدام از مذاکرات وزارت نیرو با شرکت های خارجی در نیروگاه سازی به عقد قرارداد منتهی نشده است، گفت: مذاکرات قراردادی ما به اتمام رسیده و به تیپی از قرارداد رسیده ایم که در سطح بانک های بین المللی به اصطلاح Bankable باشد و بانک ها و موسسات اقتصادی بین المللی آنرا مورد حمایت قرار دهند و به آن تسهیلات اقتصادی پرداخت نمایند.

وی اضافه نمود: این مدل قراردادی کلی برروی سایت شرکت فراوری نیروی برق حرارتی قابل دسترس برای عموم است.

فلاحتیان توضیح داد: ما فقط مجوز سرمایه گذاری 3 میلیارد دلاری برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه را از شورای عالی اقتصاد گرفتیه ایم و با شرکت یونیت در حال برگزاری جلساتی هستیم تا در صورت نهایی شدن آنها، قرارداد مربوطه به امضا برسد.

وی ادامه داد: ما با شرکت های خارجی در شرایط پدون تحریم مذاکره می کنیم، بعضی شرکت های خارجی با مراجعه به ما عنوان می کردند اگر ما سرمایه گذاری کنیم و بعداً ایران مورد تحریم قرار بگیرد، سرمایه ما باید با خسارتها از سوی ایران پرداخت گردد، که ما عنوان کردیم ما قرار نیست دیگر تحریم شویم و در شرایط بدون تحریم مذاکره می کنیم، اگر این شرایط را قبول ندارید سرمایه گذاری نکنید.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه مذامرات با بعضی شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت نیروگاهی کشور در حال اجرا است، گفت: ما در حال مذاکره با مراجع نظارتی داخل کشور هستیم و هر جا که لازم باشد را در مورد نحوه امضای قراردادها پاسخ می دهیم و شرکت های خارجی که با ما مذاکراتی انجام داده اند نیز در حال مذاکره با شرکای خود یا بانک های مورد نظر برای تأمین اقتصادی هستند و هر زمان آنالیز ها و مذاکرات تمام شد، در مورد زمان امضای قرارداد صحبت می کنیم.

وی اضافه نمود: حساسیت های جامعه نسبت به آینده کشور و قراردادهایی که امضا می گردد، طبیعی است اما گاهی اوقات بعضی مراجع و افرادی در مورد مسائل فنی اظهار نظر می نمایند و بیانیه صادر می نمایند که هیچ علمی نسبت به این مسائل ندارند و این درست نیست.

فلاحتیان با اشاره به هدفگذاری رشد 8 درصدی اقتصاد کشور در سالهای پیش رو گفت: قطعاً با نفت 50 دلاری و 60 دلاری و صادرات 2 میلیون بشکه ای نفت در هر روز نمی توان به این هدفگذاری رسید، بلکه باید زیرساختهای کشور از جمله برق را توسعه دهیم و در این زمینه، جذب سرمایه های خارجی برای ما موفقیت خواهد بود.

وی ادامه داد: تاکنون 35 هزار مگاوات موافقت نامه با شرکت های داخلی به امضا رساندیم که متأسفانه یا توان دادن وثایق لازم را ندارند و یا در تأمین اقتصادی دچار مشکل اند و این حجم از موافقت نامه ها، اجرا نشده باقی مانده اند.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه شرکت های مپنا، زیمنس، آنسالدو و MHI سرمایه گذار نیستند بلکه کارخانه دار، سازنده تجهیزات و توربین ساز هستند، گفت: باید برای اجرای پروژه های برق، سرمایه گذار بیاوریم تا سرمایه گذاران، توربین و سایر تجهیزات نیروگاهی را از سازندگان تجهیزات بخرند و نیروگاه بسازند؛ نقش سرمایه گذار، کارفرما و سازنده تجهیزات را باید از هم جدا کنیم.

وی اضافه نمود: بعضی انتقاد می نمایند و می گویند که ما داریم از ترکیه نیروگاه می خریم، این درست نیست، بلکه ما داریم سرمایه گذاری بلژیکی - ترکی می آوریم تا با آوردن سرمایه، با استفاده از توان داخلی کشور، نیروگاه بسازد.

فلاحتیان اذعان داشت: در مصوبه شورای عالی اقتصاد مشخص شده که از 5 هزار مگاوات نیروگاهی که در قالب همکاری با شرکت خارجی احداث می گردد، تجهیزات 1480 مگاوات باید از فراورینمایندگان داخلی خریداری گردد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ساخت تأسیسات جدید مرزی برق با جمهوری آذربایجان اطلاع داد و گفت: تنها ساخت و راه اندازی چهار رله برقی باقی مانده که توافق نهایی با جمهوری آذربایجان برای احداث این رله ها انجام گرفته است.

وی اضافه نمود: پیش بینی می گردد تابستان سال آینده امکان تبادل 100 تا 200 هزار مگاوات برق بین ایران و جمهوری آذربایجان فراهم گردد، از سوی دیگر مذاکرات چندجانبه ای با حضور مقامات برق ایران، روسیه، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان به منظور اتصال شبکه های برق و توسعه شبکه های برقی شروع شده است.

وی ادامه داد: در صورت ایجاد زیرساخت ها، امکان تبادل بین ایران و روسیه از راستا جمهوری آذربایجان تا سقف 500 مگاوات وجود دارد و در صورتی که شبکه برق ایران به روسیه متصل گردد، امکان اتصال شبکه برق کشور به کشورهای اروپایی هم فراهم می گردد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه گرجستان به عنوان دومین راستا اتصال شبکه برق ایران به روسیه و کشورهای اروپایی مطرح است، گفت: قرار است در مرز بین روسیه و گرجستان تأسیسات جدیدی در مدت دو سال آینده احداث گردد که در این صورت امکان اتصال شبکه برق ایران به روسیه از راستا گرجستان هم فراهم می گردد.

فلاحتیان توضیح داد: ساخت یک خط انتقال 400 کیلوولتی بین ایران و ارمنستان در برنامه واقع شده است، در صورت بهره برداری از این خط جدید تا 18 ماه آینده بین ایران و ارمنستان، ظرفیت انتقال از 350 مگاوات فعلی به 1200 مگاوات افزایش می یابد.

معاون وزیر نیرو از مذاکرات ایران و عمان برای صادرات برق به این کشور عربی اطلاع داد و گفت: مطالعات اولیه ساخت خط صادرات برق زیردریایی به عمان صورت گرفته و مقرر شده تا مشاوری از سوی دو طرف مشخص گردد تا مطالعات بعدی را انجام دهد.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 551

به "مذاکره با عمان برای صادرات زیردریایی برق، نیروگاه سازی خارجی ها به قرارداد نرسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکره با عمان برای صادرات زیردریایی برق، نیروگاه سازی خارجی ها به قرارداد نرسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید