قطع وابستگی کامل به نفت ممکن نیست

به گزارش مجله 10 از 10، یک نماینده مجلس گفت: در حال حرکت به سمت و سویی هستیم که در نهایت وابستگی به نفت را کاهش می دهد، ولی به طور کامل این امر امکان پذیر نیست.

قطع وابستگی کامل به نفت ممکن نیست

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، جعفر قادری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره منابع جایگزین درآمدی دولت با توجه به کاهش درآمد ارزی و فروش نفت گفت: نمایندگان مجلس در زمان بررسی لایحه بودجه محل درآمد دولت را در جاهای مختلفی مانند مالیات، فروش نفت و دیگر موارد در نظر گرفتند، حتی نسبت به کسری آن هم بی اعتنا نبودند و چنین مقرر شد تا از طریق اسناد خزانه یا اوراق بدهی تامین شود.

وی در ادامه افزود: نکته ای که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، تاثیر قرار داد راهبردی بلندمدت با چین است که شرایط را کمی تغییر داد. به این معنا؛ با توجه به توافقنامه فوق مشکل فروش نفت تاحدودی برطرف خواهد شد و منابع پیش بینی شده در بودجه از این طریق تحقق می یابد، اما در کنار مسئله مورد اشاره باید فعالیت های مالی براساس مقررات و دستورالعمل های ضروری نیز که همان مانع زدایی است را رونق دهیم زیرا با رونق و شکوفایی بخشی از منابع مالی فعالیت های مالی تامین خواهد شد.

این نماینده مجلس در این خصوص یادآور شد: بارها بر این نکته تاکید شده که برای کسب رونق مالی باید بخشی از فعالیت ها به بخش های غیردولتی واگذارشود زیرا از این طریق با کاهش هزینه های دولت، تحرک مالی افزایش خواهد یافت. البته شرایط سختی بر کشور حاکم است و این مسئله برکسی پوشیده نیست که این احتمال وجود دارد منابع پیش بینی شده در بودجه محقق نشود، اما بخش های عمرانی توانایی جبران را دارد و باید از آن ها بهره برد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه تاکید کرد: رشد بخش عمرانی همانطور که در بالا هم مورد اشاره قرار گرفت با فعالیت بیشتر قسمت های غیردولتی توانایی جبران کاستی ها را دارد زیرا هم کار را سریعتر می تواند به پیش ببرد و هم اینکه هزینه های جاری دولت با توجه به اینکه بخشی از حقوق بگیران حذف خواهند شد، برای دولت کم می شود، البته با تمام این موارد در شرایط موجود صرفه جویی و کسب درآمد از راه هایی مانند مالیات برای طی این دوران را باید به طور جدی در دستور کار قرار داد.

قادری در ادامه ضمن اشاره به توافقنامه بین ایران با چین افزود: متن توافقنامه بین ایران و کشور چین هنوز منتشر نشده، اما از بحث های کلی که درباره آن مورد اشاره قرار گرفته، می توان نتیجه گرفت از آنجا که به عنوان یک سند راهبردی تلقی می شود، جهت گیری ها را مشخص ساخته است.

وی درباره نگاه منبع درآمدی به فروش نفت با توجه به شرایط موجود ابراز کرد: چاره ای جز اینکه در کوتاه مدت از فروش نفت بهره ببریم، نداریم. در عمل در حال حرکت به سمت و سویی هستیم که در نهایت وابستگی به آن را کاهش می دهد، ولی همانطور که اشاره کردم به طور کامل این امر امکان پذیر نیست و از سر ناچاری باید در کوتاه مدت از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنیم.

این نماینده مجلس درباره درآمد ارزی کشور نیز شرح داد: چنانچه فعالیت مالی در نتیجه چنین توافقنامه هایی (ایران و چین) بالا برود و تحولی در فضای موجود به وجود آید، درآمدهای ارزی هم در آینده دچار تغییر مثبتی خواهد شد.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1706

به "قطع وابستگی کامل به نفت ممکن نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قطع وابستگی کامل به نفت ممکن نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید