علل و نتایج گرم شدن جهانی هوای کره زمین

به گزارش مجله 10 از 10، از سال 1992، وقتی که پروتکل کیوتو امضا شد تا خطر گرم شدن جهانی هوای کره زمین را تحت کنترل درآورد، 35 درصد افزایش در انتشار جهانی کربن دی اکسید ثبت شده بود. با در نظر گرفتن جدیت موضوع گرم شدن جهانی هوای

علل و نتایج گرم شدن جهانی هوای کره زمین

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

از سال 1992، وقتی که پروتکل کیوتو امضا شد تا خطر گرم شدن دنیای هوای کره زمین را تحت کنترل درآورد، 35 درصد افزایش در انتشار دنیای کربن دی اکسید ثبت شده بود. با در نظر گرفتن جدیت موضوع گرم شدن دنیای هوای کره زمین، بسیار مهم است تا به خوبی با علل و نتایج آن آشنا شویم.

گرم شدن دنیای هوای کره زمین یک پدیده ی طبیعی است که با افزایش چشم گیر در دمای نزدیک به سطح زمین معین می گردد و عمدتاً به خاطر فعالیت های انسانی متعدد ایجاد می گردد. اگر چه بعضی علل طبیعی برای این افزایش دما هم وجود دارند اما آنها وقتی که با علل انسانی مقایسه می شوند، ناچیز به نظر می رسند.

علل گرم شدن دنیای هوای کره زمین :

علل طبیعی :

اینها شامل آزاد شدن متان، انفجارات آتش فشانی و غیره هستند. متان یک گاز گلخانه ای است و به خاطر توانایی اش برای به دام انداختن گرما داخل جو زمین، بدنام است. آن به صورت مقادیر زیادی در تندرای شمالی (دشت بی درخت) و زمین های مرطوب آزاد می گردد. به هنگام رخ دادن انفجار آتش فشانی، تن ها خاکستر به درون جو، رها می شوند. همان طور که می بینیم طبیعت هم در گرم شدن دنیای هوای کره زمین نقش دارد اما در مقایسه با سهم انسانی بسیار کوچک است.

علل انسانی :

این شامل گستره ای از فعالیت های انسانی است از آلودگی گرفته تا حفر معدن. وقتی که ما در خصوص آلودگی صحبت می کنیم، بخش بزرگی از آن می تواند به سوزاندن سوخت های فسیلی نسبت داده گردد. وقتی زغال سنگ سوزانده می گردد تا الکتریسیته و یا گازوئیل فراوری نموده و موتور احتراق داخلی را روشن کند، کربن دی اکسید آزاد می گردد. همچون متان کربن دی اکسید هم یکی از گازهای گلخانه ای است که گرما را داخل جو زمین به دام می اندازد.

هم چنین باید گفت که متان فقط به خاطر اتفافات طبیعی به درون اتمسفر فرار نمی نماید بلکه آن در نتیجه حفر معدن که یک فعالیت انسانی است به میزان خیلی زیادی آزاد می گردد.

اگر ما آغاز کنیم که اینها و دیگر علل انسانی همچون آن را آنالیز کنیم، روی رشد جمعیت تمرکز می کنیم. جمعیت بیشتر به معنای تقاضای بیشتر است که شامل غذا، الکتریسیته و حمل و نقل است. برای این که بتوانیم این نیازها را برآورده کنیم، باید سوخت های فسیلی بیشتری مصرف کنیم که این امر در مقابل، گرم شدن دنیای هوای کره زمین را سرعت می بخشد.

هم چنین باید گفت که ما انسان ها هم کربن دی اکسید را به اسم محصول ثانوی تنفس آزاد می کنیم. با افزایش جمعیت، میزان کربن دی اکسیدی را که ما بیرون می فرستیم هم افزایش می یابد.

حتی کشاورزی هم به خاطر استفاده گسترده از کود و مدفوع حیوانی که به وسیله احشام فراوری می گردد و هنوز هم یک منبع مهم برای متان است، در گرم شدن دنیای هوای کره زمین سهم دارد.

نتایج گرم شدن دنیای هوای کره زمین :

تغییر در سطح دریاهای دنیا :

با افزایش دنیای دمای نزدیک به سطح زمین، یخی که سیاره را پوشانده است آغاز به ذوب شدن می نماید. آب حاصل از این یخچالهای ذوب شده به اقیانوس ها منتهی می گردد که منجر به افزایش در سطح دریا می گردد. در طول دهه اخیر، سطح دریاها 4 تا 8 اینچ افزایش یافته است که انتظار می رود تا 35 اینچ تا سال 2100 افزایش یابد.

افزایش اضافی دو درجه ای دمای دنیای منجر به ذوب کامل منطقه یخی گرینلند خواهد شد که در مقابل باعث خواهد شد که سطح دریا 5 تا 6 متر افزایش یابد. در چنین شرایطی، منطقه ها کم ارتفاع مثل جزیره گلف آمریکا و بنگلادش و جزایر کوچک مثل لاکشادویپ و تووالو، زیر آب خواهند رفت.

اگر کل ورقه های یخی قطب جنوب ذوب شوند، انتظار می رود که سطح دنیای دریا 5ر10 متر افزایش یابد.

تغییرات شدید در الگوهای آب و هوایی :

گرم شدن دنیای هوای کره زمین هم چنین الگوهای آب و هوایی سیاره را تغییر خواهد داد. برای مثال بارش در منطقه ها استوایی، قطبی و نزدیک به قطب افزایش خواهد یافت و در منطقه ها نزدیک مدار راس السرطان و راس الجدی (منطقه ها گرمسیری) کاهش خواهد یافت. در نتیجه، بعضی منطقه ها، خشکسالی را تجربه خواهند کرد و بعضی دیگر شاهد سیلاب خواهند بود.

اگر دمای نزدیک به سطح زمین افزایش یابد، آن دمای آب اقیانوس ها را افزایش خواهد داد. این امر در مقابل فرکانس وقوع تند بادها و طوفان ها را افزایش خواهد داد. در کل، سیاره شرایط آب و هوایی شدید را تجربه خواهد نمود که با سیل و خشکسالی، امواج گرما و امواج سرما و توفان های شدید مثل تند بادها و گرد بادها معین می شوند.

انقراض گسترده گیاهان و حیوانات :

طبق پانل بین حکومتی (IPCC)، افزایش 5ر1 تا 5ر2 درجه ای در دمای دنیای باعث خواهد شد که 20 تا 30 درصد گونه ها نسبت به انقراض آسیب پذیر شوند و افزایش 5ر3 درجه ای باعث آسیب پذیری 40 تا 70 درصد از گونه ها خواهد شد. تغییرات آب و هوایی منجر به کمبود اکوسیستم برای گونه هایی مثل خرس های قطبی و قورباغه های منطقه ها گرمسیری خواهند شد. آن هم چنین بر الگوهای مهاجرت گونه های متعدد پرندگان تأثیر خواهد گذاشت. حتی انسان ها هم همچون حیوانات از الگوهای نامنظم بارش تأثیر خواهند پذیرفت.

اثرات آن بر انسان ها :

گرم شدن دنیای هوای کره زمین بر منابع آب و غذا ما همچون شرایط سلامتی مان تأثیر خواهد گذاشت. تغییر در بارش بر کشاورزی، فراوری نیرو و غیره تأثیر خواهد گذاشت. به طور مشابه افزایش دمای آب اقیانوس ها به ماهی گیری ضربه خواهد زد. تغییر ناگهانی در الگوهای آب و هوایی تأثیر خطرناکی بر بدن انسان خواهد داشت که قادر به تحمل شرایط آب و هوایی شدید نخواهد بود.

افزایش بلایای طبیعی مثل طوفان ها و سیلاب ها منجر به تلفات سنگین انسانی خواهد شد. یک افزایش در بیماری های عفونی به وجود خواهد آمد، چون شرایط برای فراوری مثل حشرات ناقل بیماری مطلوب خواهد بود. بسیاری از مردم از سوء تغذیه خواهند مرد چون فراوری غذا به خاطر سیلاب ها و خشکسالی های مکرر کاهش خواهد یافت.

بسیاری از مردم بحث می نمایند که گرم شدن دنیای هوای کره زمین یک فرآیند کند است و قرن ها طول خواهد کشید تا اثرات ویرانگر آن حتی آشکار شوند. این افراد به راحتی این واقعیت را نادیده می گیرند که نرخی که ما این هشدار را تغذیه می کنیم هم افزایش یافته است. ما قبلاً به حد کافی آسیب وارد نموده ایم. حال به شدت وقت آن است که این چیزها را مورد ملاحظه قرار دهیم. ما ممکن است زنده نباشیم تا با عواقب وحشتناک آن روبرو شویم اما نسل های آینده ما حتماً با آنها روبرو خواهند شد.

منبع: راسخون
انتشار: 26 مهر 1400 بروزرسانی: 26 مهر 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1941

به "علل و نتایج گرم شدن جهانی هوای کره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل و نتایج گرم شدن جهانی هوای کره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید