طرز تهیه مارمالاد به بدون ژلاتین ، نکات پخت و نگهداری آن

به گزارش مجله 10 از 10، مارمالاد به یکی از انواع دسر خوشمزه با میوه به است که هم به عنوان و هم به عنوان فیلینگ و روکش یا به کار می رود. علاوه بر این که میوه به یک گزینه مفید برای قرار دادن در رژیم غذایی است، می توان از خواص و فواید میوه به، به شکل های مختلف در رژیم غذایی بهره برد. در کنار ، مارمالاد این میوه نیز هواداران زیادی دارد. در این مقاله از در ، طرز تهیه مارمالاد به و فوت و فن های پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه مارمالاد به بدون ژلاتین ، نکات پخت و نگهداری آن

طرز تهیه مارمالاد به

زمان آماده سازی مواد: 10 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت مارمالاد به: 45 دقیقه

مواد لازم برای تهیه مارمالاد به

به تازه: 1 کیلوگرم

شکر: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه مارمالاد به

برای طرز تهیه مارمالاد به، باید را بشویید و پرزگیری کنید. سپس آنها را بپزید و پوره کنید. در ادامه نیز شربت مارمالاد را درست کنید و پوره ها را به آن بیفزایید و بپزید. بعد از پختن و سرد شدن مارمالاد، آن را در ظروف شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید. برای مشاهده جزییات بیشتر از تهیه مارمالاد به، مراحل و فوت و فن های پخت آن را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: به را آماده کنید

برای درست کردن مارمالاد به، در اولین قدم، میوه ها را بشویید و روی آنها را دستمال نخی بکشید تا پرزهای روی پوست به، پاک گردد. سپس دوباره میوه ها را زیر آب بگیرید تا تمیز گردد. با یک چاقو، میوه ها را با همان پوست، به چهار قسمت برش بزنید ولی هسته آنها را جدا نکنید. چون باعث می شوند مارمالادتان ژلاتینی گردد.

مرحله دوم: تکه های به را با آب بپزید

به های خرد شده را در یک قابلمه بریزید و به آنها، آب اضافه کنید. مقدار آب باید به مقدار ای باشد که روی به ها را بپوشاند و حداقل 2/3 قابلمه خالی باشد. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و صبر کنید تا آب جوش بیاید. سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و حدود 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا به ها بپزند و کاملا نرم شوند.

مرحله سوم: به ها را پوره کنید

بعد از اینکه تکه های به پختند و نرم شدند، روی لبه یک قابلمه یا ظرف دیگر را آبکش بگذارید و به های پخته شده را در آبکش بریزید تا آب آن جدا گردد. اجازه دهید به ها کمی از دما بیفتند، سپس قسمت هسته های به را با چاقو جدا کنید. بعد از جداسازی به دانه ها، آنها را در غذاساز یا مخلوط کن بریزید و چند دقیقه بزنید تا پوره و یکدست شوند.

مرحله چهارم: شربت مارمالاد به را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه مارمالاد به، آبی را که از صاف کردن به ها در قابلمه یا ظرف جدا کنار گذاشته بودید، به مقدار 1 لیوان دسته دار فرانسوی، در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. شکر را به آن بیفزایید و اجازه دهید دانه های شکر در آب حل شوند تا شربت مارمالاد آماده گردد.

مرحله پنجم: مارمالاد به را بپزید

بعد از جوشیدن شربت، پوره به را به قابلمه اضافه کنید. حرارت را روی حالت میانه قرار دهید و بعد از جوش آمدن مواد، آنها را با قاشق چوبی هم بزنید. سپس حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید و حدود 10 دقیقه بعد، آبلیمو (و چاشنی و عطردهنده های دلخواه خود) را به قابلمه اضافه کنید. 10 دقیقه دیگر هم مارمالاد به را روی حرارت بپزید.

مرحله ششم: مارمالاد را سرو یا نگهداری کنید

در آخرین مرحله از طرز تهیه مارمالاد به، بعد از اینکه مارمالاد به مدت 20 تا 25 دقیقه پخت و آب اضافی خود را از دست داد، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید یک شب تا صبح مارمالاد در دمای محیط بماند.

سپس مارمالادها را در شیشه های درب دار تمیز، خشک و استریل شده که سایز های کوچکی دارند، بریزید و درب آنها را محکم ببندید. بطری ها را در جای خشک و خنک نگه دارید. به محض اولین بار از استفاده مارمالاد، بطری حاوی مارمالاد به را به یخچال منتقل کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربای توت فرنگی در 30 دقیقه

فوت و فن های طرز تهیه مارمالاد به

*در طرز تهیه مارمالاد به، از هسته یا دانه های به بهره ببرید. این دانه ها، به خاطر وجود پکتین، خاصیت ژلاتینی دارند و به خاطر لعابی که می دهند، مارمالادتان لعابدار و کشدار خواهد شد.

*حتما قبل از پخت مارمالاد، پرزهای روی پوست به را بگیرید. استفاده از یک دستمال نمدار یا یک فرچه نرم مثل مسواک می تواند کار جداسازی پرزها را آسان تر کند.

*مارمالاد به را می توانید با ترکیب به و سیب هم درست کنید. برای طرز تهیه مارمالاد به و سیب، کافی است از همان ابتدا، سیب را هم به مواد مارمالاد اضافه کنید.

*مقدار شکر در طرز تهیه مارمالاد به، به ازای هر یک کیلوگرم میوه به، نیم کیلوگرم (500 گرم شکر) است. اگر برای شما شیرینی کمی داشت، می توانید مقدار شکر را بیشتر در نظر بگیرید.

*برترین ظرف برای پخت مارمالاد به، قابلمه های مسی است و بهتر است برای هم زدن مارمالاد حین پخت، از قاشق های چوبی بهره ببرید.

*فرق و مارمالاد به در بافت یکدست و نرم مارمالاد است. به طور کلی مارمالادها با پوره کردن میوه ها به دست می آیند. برای پوره کردن به، اگر مخلوط کن یا غذاساز در دسترس ندارید، می توانید از گوشتکوب یا رنده بهره ببرید.

*استفاده از آبلیمو باعث جلوگیری از شکرک زدن مارمالاد خواهد شد. می توانید به مقدار نوک قاشق چای خوری، از جوهر لیمو به جای آبلیموی تازه بهره ببرید. اضافه کردن آبلیمو یا جوهر لیمو را به انتهای پخت مارمالاد موکول کنید.

*افزودن چاشنی های خوش عطر مثل گلاب، وانیل، زعفران، دارچین و هل به انواع مارمالاد اختیاری است ولی معمولا به خاطر حفظ عطر و طعم این مارمالاد، می توانید آنها را حذف کنید.

*برای نگهداری مارمالاد به، از ظروف شیشه ای درب دار با سایز کوچک بهره ببرید تا محتویات شیشه زودتر تمام گردد و زیاد، باز و بسته نشوند. در صورتی که درب شیشه مارمالاد مدام باز و بسته شوند، احتمال کپک زدن بیشتر می گردد.

*برای جلوگیری از کپک زدن و خرابی مارمالاد به، حتما از قاشق های تمیز و خشک بهره ببرید.

چرا شربت مارمالاد از پوره آن جدا می گردد؟

اگر بعد از ریختن مارمالاد به در داخل بطری های شیشه ای مشاهده کردید که پوره میوه روی شیشه شناور شده و شیره یا شربت آن جداست، دلایل مختلفی برای آن وجود دارد. این دلایل عبارتند از:

*احتمالا میوه ای که برای طرز تهیه مارمالاد به استفاده نموده بوده اید، به مقدار کافی نرسیده بوده و کال بوده است.

*مارمالاد به را به مقدار کافی نپخته اید و زودتر از روی حرارت برداشته اید.

*مارمالاد به مقدار کافی بعد از پخت سرد نشده بوده است و آن را به داخل شیشه منتقل نموده اید. دقت کنید که بعد از پخت مارمالاد به، وقتی حرارت را قطع کردید، باز هم حدود 5 تا 10 دقیقه، مواد مارمالاد را هم بزنید تا میوه و شیره کاملا به هم مخلوط شوند.

چرا رنگ مارمالاد به، بعد از مدتی عوض می گردد؟

دلایل مختلفی برای تغییر رنگ مارمالاد به، وجود دارد که شامل موارد زیر می گردد:

*مارمالاد را در جای خنک نگهداری ننموده اید. مکان گرم باعث تغییر رنگ مارمالاد می گردد.

*مارمالاد کهنه شده و زمان زیادی از تهیه آن گذشته است.

*مارمالاد زیادی جوشانده شده یا دوبار آن را جوشانده اید.

سوالات متداول

چه کار کنیم که مارمالاد به، لعابدار گردد؟

برای لعاب بیشتر و کشدار شدن مارمالاد به، دانه های به را همراه با خود به بپزید و بعد از پخت، آنها را خارج کنید. پختن بهدانه باعث ژلاتینی شدن بافت مارمالاد خواهد شد.

مارمالاد به، چقدر ماندگاری دارد؟

مارمالاد به را می توانید به مدت 1 سال در یخچال نگهداری کنید. ولی از آن جایی که در طرز تهیه مارمالاد به خانگی، از افزودنی و مواد نگهدارنده استفاده نمی گردد، به مرور رنگ و طعم آن تغییر خواهد نمود. اگر درب بطری مارمالاد را باز کردید، بهتر است هر چه سریع تر نسبت به مصرف آن اقدام کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2281

به "طرز تهیه مارمالاد به بدون ژلاتین ، نکات پخت و نگهداری آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد به بدون ژلاتین ، نکات پخت و نگهداری آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید