افتتاح 713 پروژه با اعتبار بیش از پنج هزار میلیارد در هفته دولت

به گزارش مجله 10 از 10، به گزارش خبرنگاران، احمد سیاحی ظهر یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: 713 پروژه عمرانی در خوزستان به مناسبت هفته دولت افتتاح شده و این پروژه ها با اعتبار بیش از پنج هزار میلیارد ریال اجرا شده است.

افتتاح 713 پروژه با اعتبار بیش از پنج هزار میلیارد در هفته دولت

وی افزود: 73 مورد از این پروژه ها با اعتبارات ملی، 271 مورد از اعتبارات استانی و 369 مورد دیگر نیز از اعتبارات متفرقه همچون ارزش اضافه کرده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان شرح داد: 376 مورد از پروژه های هفته دولت در210 روستا با اعتبار سه هزار میلیارد ریال اجرا شده و بیشترین حجم تخصیص اعتبار از نظر پروژه های قابل افتتاح به سازمان راه و شهرسازی و پس از آن به شرکت آب و برق و مخابرات تعلق گرفته است.

سیاحی گفت: بیشترین میزان بهره برداری از پروژه های هفته دولت به ترتیب به شهر اهواز، دزفول و آبادان تخصیص یافته و اعتبارات پروژه های عمرانی در سال جاری به نسبت سال گذشته حدود 29 درصد افزایش یافته است.

وی یادآور شد: بیشترین حجم پرژه های این هفته در زمینه مسکن و عمران شهر و روستایی بوده است. همچنین در این بازه زمانی 27 مدرسه احداث و یا نوسازی شده که این پروژه ها باعث اضافه کرده شدن 177 کلاس درس به ظرفیت استان می شود.

خسارات فراوان سد گتوند به اراضی کشاورزی

معاون عمرانی استانداری خوزستان در ارتباط با طرح 550 هزار هکتاری گفت: عملیات اجرایی این طرح در غالب 238 هزار هکتار اراضی کشاورزی در حال انجام است. به صورت ماهانه چهار هزار هکتار از شبکه مدرن زه کشی، کانال های آبکمک و تصیح اراضی در این طرح احداث می شود.

وی افزود: بر اساس شواهد موجود پس از اتمام این طرح خوزستان برای سال های بسکمک مقام اول تولید محصولات کشاورزی در کشور را از آن خود کرده و به صورت سالانه نیز 9 میلیون تن به ظرفیت تولیدات استان اضافه کرده خواهد شد.

سیاحی تأکید کرد: یکی از معضلات پیش روی استان سد گتوند است. این سد خسارات فراوانی را به اراضی کشاورزی خوزستان وارد کرده و در این خصوص جلسات متعدی برگزار شده و پنج گزینه نهایی برای حل این مشکل مشخص شده است.

سیاحی شرح داد: حدود 57 درصد از مصوبه خرید کالای داخلی تا کنون اجرایی شده ولی برخی دستگاه های استان نسبت به این مصوبه بی تفاوت هستند. در این زمان با زبان مدارا با آنها برخورد کرده و پس از مدتی در صورتی که این مصوبه را اجرایی نکردند با آنها برخورد خواهد شد.

جلوگیری از بروز فاجعه بزرگ در هورالعظیم

سیاحی گفت: یک هزار و 912 میلیارد تومان اعتبار مصوب سال گذشته استان خوزستان بوده که 70 درصد آن اختصاص داده شد. اعتبارات مصوب سال جاری یک هزار و 822 میلیارد تومان بوده که تا کنون 19 درصد آن اختصاص داده و قول های مساعدی برای افزایش این اختصاص طی دو هفته آینده داده شده است.

وی اعلام کرد: سال گذشته 700 میلیارد تومان به شهرداری ها و دهکمک ها پرداخت شده که 100 میلیارد تومان آن به دهکمک ها پرداخت شد. سال گذشته 245 میلیارد تومان برای مقابله با ریزگردها ولی در بخش های مختلفی اختصاص داده شد.

معاون عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: تجهیز فرودگاه اهواز، مقابله با کانون های گرد و غبار احصا شده، تجهیز ایستگاه های هواشناسی به دستگاه های مدرن، بهبود شرایط ایستگاه های محیط زیست، ارائه تسهیلات (20 و نیم میلیارد تومان) و اختصاص چهار و نیم میلیارد تومان به شهرداری ها و دهکمک ها برای ماشین آلات مقابله با گرد و غبار جزو اعتبار 245 میلیارد تومان مقابله با ریزگردها بوده اند.

سیاحی یادآور شد: باید قبول کنیم که با خشکسالی روبرو هستیم. به عنوان مثال سه هفته گذشته از بروز یک فاجعه بزرگ در هورالعظیم جلوگیری شده و شرایط به گونه ای بود که اولا اکسیژن برای آبزیان بسیار پایین و امکان خفگی وجود داشته و دوما هم ورودی آب از کرخه به هور در حد صفر شده بود. افزایش 50 مترمکعب ورودی آب از کرخه به هور را مطرح کردیم.

هزینه 75 درصد ارزش اضافه کرده در 6 شهر استان باعث ایجاد اختلافات طبقاتی

وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی مبارزه با ریزگردها با حضور وزیر تا دو هفته آینده گفت: تمامی اقدامات و مصوبات در راستای مبارزه با گرد و غبار تنها یک سری اقدامات اولیه محسوب شده و مشکل گرد و غبار را حل نخواهد کرد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان شرح داد: 71 درصد جمعیت خوزستان در 76 شهر و 29 درصد جمعیت نیز در حدود چهار هزار روستا اسکان داشته ولی این پراکندگی جمعیت دلیلی برای نپرداختن به روستاها نیست.

سیاحی تأکید کرد: در قانون ارزش اضافه کرده لحاظ شده که 70 درصد به شهرها و 30 درصد به روستاها اختصاص بیابد. بایستی به روستاها به صورت جدی پرداخته و عدم رسیدگی به مسائل آنها باعث بروز حاشیه نشینی خواهد شد. باید به مسئله بهبود شرایط زیرساخت ها در روستاها و همچنین آب روستاها توجه ویژه ای را داشته باشیم.

وی افزود: استاندار گفت، دلیلی ندارد که 75 درصد از اعتبار ارزش اضافه کرده استان در 6 شهرستان هزینه شود. در واقع به اعتقاد استاندار چنین شرایطی باعث ایجاد اختلاف طبقاتی خواهد شد. بنابراین باید به قوانین و مقررات را مناسب تر عمل کرده و لابی گری هایمان نیز در جهت حل مسائل مردم و توسعه استان باشد.

لزوم افزایش اثربخشی اعتبارات هزینه شده در پروژه ها

معاون عمرانی استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم افزایش اثربخشی اعتبارات هزینه شده در پروژه ها گفت: آب، محیط زیست و حمل و نقل ریلی و جاده ای جزو اولین اولویت های استانداری خوزستان هستند.

سیاحی در ارتباط با ایمنی و ارتقای راه های خوزستان گفت: در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته پیشرفت های بسیار خوبی را در زمینه ارتقا و ایمنی راه ها داشته و در مقابل نیز شاهد کاهش تلفات بوده ایم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: ارتقای ایمنی راه ها یکی از اولویت های استان بوده و در هیچ جای دنیا تلفات جاده ای به صفر نرسیده است. خوشبختانه با ارائه آموزش های لازم توانستیم با آموزش یک هزار و 800 نفر در بخش فرهنگ ترافیکی پیشرفت هایی را داشته باشیم.

وی اعلام کرد: تلفات جاده ای در سال 84 تعداد 960 نفر، در سال 92 تعداد 646 نفر بوده ولی سال گذشته به 603 نفر کاهش پیدا کرده است. میزان فوتی های نوروز سال گذشته 78 نفر بوده ولی سال جاری به 33 نفر کاهش پیدا کرده است.

امکان جایگزینی پیمانکار قطار شهری/ حجم بالای مسائل در خوزستان

سیاحی یادآور شد: رئیس جمهور دستور افتتاح تصفیه خانه اهواز را داده و بعد از گذشت دو هفته از این دستور فاز اول انتقال آب از (ام دبس) به اهواز برای تصفیه خانه افتتاح شد. در بحث آب شرب تحولی ایجاد شده ولی قاعدتا هنوز کافی نبوده و برای اجرایی شدن کامل طرح غدیر به پنج هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در ارتباط با پروژه قطار شهری اهواز اعلام کرد: اگر تصمیم گیری برای قطار شهری واحد باشد، قطعا باید به پیشرفت کار در این زمینه امیدوار باشیم. اگر پیمانکار فعالیت خود را به خوبی انجام ندهد، تا چند روز آینده فرآیند جایگزینی پیمانکار را اجرایی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ وقت مسائل سیاسی را با عمرانی تلفیق نکرده گفت: خوزستان ظرفیت های بسیار بالایی دارد که با استفاده از همین ظرفیت های موجود هم می توان بسکمک از مسائل را حل کرد. قطعا با همدلی و همگرایی خیلی بهتر نتیجه خواهیم گرفت.

سیاحی شرح داد: مشکل جدی و اساسی خوزستان در حال حاضر تنها اعتبار نبوده و این استان از نظر اعتبار جزو سه استان اول کشور بوده ولی این اعتبارات بالا به دلیل فراوانی حجم مسائل موجود در خوزستان است.

لزوم بالا بردن آستانه تحمل در خوزستان/ پیگیری با جدیت شایسته سالاری

معاون عمرانی استانداری خوزستان اظهار کرد: یکی از وظایف معاونت عمرانی هماهنگی امور عمرانی بوده و به نظر می رسد در خوزستان باید مقداری تحمل خود را بالا برده و شایسته سالاری را با جدیت بیشتری پیگیری کرد. باید از اعتبارات موجود بهترین استفاده را کرده و در انجام امور اولویت بندی را در رأس کار قرار دهیم.

وی گفت: مشکل اساسی خوزستان را باید نه در نگاه مسئولان کلان به استان بلکه در خود این استان جستجو کرد. هر فردی و از هر قومیتی که مسئولیت داشته باید نگاهش یک نگاه توسعه ای برای استان باشد.

سیاحی ادامه داد: دلیلی ندارد که در جنوب شرق استان یک مجتمع بزرگ وجود داشته که در گردش مالی حرف اول را بزند، ولی روستاهای کنار آن مسائل راه داشته و یا اینکه یک دستگاه با گردش مالی خوب در کنار یک روستا با مشکل آب باشد. در واقع تمامی دستگاه های اجرایی باید به رفع مسائل مردم کمک کنند.

الزامات راه و شهرسازی مانع سر ریز جمعیت در شهر جدید شیرین شهر

معاون عمرانی استانداری خوزستان در ارتباط با مسکن مهر اعلام کرد: بحث مسکن مهر یکی از معضلات جدی وزارت راه و شهرسازی است. در خوزستان 80 هزار و 479 واحد خود مالک و غیر مالک وجود داشته و تا کنون 38 هزار و 598 واحد افتتاح شده و 32 هزار و 144 واحد نیز تحویل داده شده است.

وی ادامه داد: نوع نگاهمان در تحویل واحدهای شیرین شهر باید تغییر پیدا کرده و با الزامات راه و شهرسازی نمی توانیم، شاهد سرریز جمعیت در این شهر باشیم.

سیاحی یادآور شد: باید تا حدودی حساسیت های قانونی را برای شهرهای تازه تأسیس پایین تر آورده تا بیشتر شاهد سرریز جمعیت باشیم. برای شهر جدید رامین برنامه ریزی شده تا در آینده ای نزدیک 310 واحد را به بهره برداری رسانده و در این شهر احداث باغ ویلاهای مدیران یکی از جاذبه های ایجاد شده است. دو سال پیش مبلغ 530 میلیارد تومان برای آب و فاضلاب و خدمات زیربنایی مسکن مهر استان برآورد شده بود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: چرا وزارت راه و شهرسازی خودش می خواهد متولی مسکن مهر باشد. باید کار به استان ها واگذار شود، چون در ساخت این مسکن ها مسائل دیگری مانند امنیت، صنعت و آموزش هم مطرح است. استانداری خوزستان پیشنهاد تفویض اختیارات مسکن مهر خوزستان به مدیریت اجرایی استان را ارائه کرده است.

عدم جامع نگری در طرح ها و پروژها مشکل جدی خوزستان

وی با اشاره به نیازمند یک هزار میلیارد تومان برای حل مسئله فاضلاب شهرستان اهواز گفت: عدم جامع نگری در طرح ها و پروژها یکی از مسائل جدی موجود در استان خوزستان است. به عنوان مثال اگر طرح جامع ترافیکی و بازاری موجود بود، دیگر شرایط خیابان نادری اهواز به این شکل فعلی نبود. البته ساماندهی این خیابان در دستورکار شواری ترافیک قرار گرفته است.

سیاحی با اشاره به اختصاص یک هزار و 200 میلیارد تومان به مسئله آبرسانی گفت: 72 درصد از روستاهای خوزستان به شبکه مدرن آبرسانی مجهز هستند.

معاون عمرانی استانداری خوزستان در پایان اعلام کرد: یک هزار و 300 میلیارد تومان به مسئله گردشگری استان اختصاص یافته است. در رودخانه کارون چهار ایستگاه گردشگری در حال احداث بوده و کارهای بسیار خوبی هم در هورالعظیم و شادگان در حال انجام است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 865

به "افتتاح 713 پروژه با اعتبار بیش از پنج هزار میلیارد در هفته دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح 713 پروژه با اعتبار بیش از پنج هزار میلیارد در هفته دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید