7 برابر عایدی نفتی ایران هزینه فوتی های آلودگی هوا

به گزارش مجله 10 از 10، به گزارش خبرنگاران، بیش از 74 هزار میلیارد تومان در سال 99 تنها برای سه شهر تهران، کرج و مشهد هزینه مرگ های منتسب به آلودگی هوا شده است. این در حالی است که عایدی نفتی ایران در سال 99 به گفته فرهاد دژپسند، وزیر وقت اقتصاد 10 هزار میلیارد تومان بود.

7 برابر عایدی نفتی ایران هزینه فوتی های آلودگی هوا

به عبارتی حدود هفت برابر عایدی نفتی ایران برای مرگ های منتسب به آلودگی هوا در سال 99 تنها در سه شهر هزینه شده است.

هزینه مرگ های منتسب به آلودگی هوا

عباس شهسوانی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت درباره هزینه مرگ های منتسب به آلودگی هوا به ایسنا گفت: در سال 1399 بطور میانگین تعداد 1251 مرگ در شهر تهران منتسب به مواجهه با ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده است. هزینه مرگ های منتسب به آلودگی هوا در تهران 51 هزار میلیارد تومان بوده است.

او گفت: تعداد مرگ های منتسب به ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون در شهر کرج در سال 1399، 586 نفر بوده است و هزینه مالی این مرگ ها 404 میلیون دلار یا 8779 میلیارد تومان برآورد شده است.

شهسوانی ادامه داد: تعداد کل مرگ های منتسب به آلودگی هوا در مشهد در سال 1399، 1116 نفر به طور میانگین بوده است که هزینه مالی مرگ های منتسب به آلودگی هوا در مشهد بالغ بر 689 میلیون دلار یا 15 هزار میلیارد تومان بوده است.

اثر مازوت بر سلامتی

دلایل مختلفی برای آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران گفته شده اما آنچه که اخیرا بیشتر روی آن تاکید می گردد مازوت سوزی است.

در اثر سوزاندن سوخت های فسیلی حاوی گوگرد مانند مازوت، ترکیباتی موسوم به Sox منتشر می شوند که بخش بیشتر آن را SO2 تشکیل می دهد. SO2 گازی سمی است که برای سلامتی مضر است. این گاز در غلظت های پایین تر، درد قفسه سینه، مسائل تنفسی، قرمزی چشم و افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی و تنفسی را به همراه دارد.

به طور کلی سوزاندن مازوت تشدید آلودگی هوا، خطر آسم و حملات قلبی را در پی دارد.

آلودگی مازوت ایرانی، 7 برابر استاندارد جهانی

حسین احمدی کیا، عضو هیات علمی گروه مکانیک دانشگاه اصفهان در تحلیلی برای خبرنگاران نوشته بود: مازوت فراوریی ایران بیش از 3 درصد گوگرد دارد که حدود 7 برابر استاندارد جهانی است. ز طرف دیگر به علت قدیمی بودن پالایشگاه های ایران و پایین بودن فناوری های فراوری آنها، بسته به نوع پالایشگاه، حدود 15 تا 35 درصد از نفت خام ورودی به پالایشگاه های ایران به مازوت تبدیل می گردد که میانگین آن بیش از 2 برابر میانه جهانی است.

پیش تر فریدون عباسی دوانی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره مازوت سوزی گفته بود: نباید از سوزاندن مازوت بترسیم. باید آلودگی را نیز مقداری تحمل کنیم زیرا اگر مازوت نسوزانیم 25 درصد کشور خاموش می گردد.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 بهمن 1400 بروزرسانی: 24 بهمن 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2070

به "7 برابر عایدی نفتی ایران هزینه فوتی های آلودگی هوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 برابر عایدی نفتی ایران هزینه فوتی های آلودگی هوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید