بازسازی ساختمان: 6 سال دیگر بازسازی گنبد سلطانیه به خاتمه می رسد

به گزارش مجله 10 از 10، حدوداً نیمی از بازسازی تزئینات داخلی گنبد سلطانیه به اتمام رسیده و ظاهرا با اعتبارات درنظر گفته برای این مکان، حداقل شِش تا هفت سال دیگر بازسازی آن طول خواهد کشید.

بازسازی ساختمان: 6 سال دیگر بازسازی گنبد سلطانیه به خاتمه می رسد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

یحیی رحمتی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان درباره وضع بازسازی میراث دنیای گنبد سلطانیه گفت:

بر اساس برنامه های کلی تدوین شده، اولین اولویت ما در بحث بازسازی، ابتدا رسیدگی به تزئینات فضای داخلی وابسته به معماری این بنا است؛ که همزمان با آن ها برنامه استحکام بخشی و نجات بخشی محوطه بیرونی آن را هم در دستور کار داریم و انجام می گردد.

رحمتی درباره ویژگی های بازسازی این بنا خاطرنشان کرد که در بازسازی این بنا، از هشت ضلع مورد آنالیز، سه ضلع را به طور کامل بازسازی کردیم و حدود 70 درصد از بازسازی ضلع چهارم آن هم به اتمام رسیده و اگر مقدار اعتبار مصوبش به همین میزان بماند، بازسازی آن حدود 6 تا هفت سال به طول می انجامد

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان گفت:

در این برنامه قرار است کاوش هایی در عرصه 14 هکتاری گنبد سلطانیه انجام گردد. بیش از 350 پلاک در آنجا خریداری و بعد تخریب شد تا این محوطه آزادسازی گردد. سال جاری قرار است علاوه بر برنامه های گفته شده، به کاوش های این محوطه اهمیت ویژه ای بدهیم.

گنبد سلطانیه، در شهر سلطانیه استان زنجان واقع شده است و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی به شمار میرود. سلطانیه که در سال 2005 میلادی در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید، نخستین گنبد دو جداره در دنیا است

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2013

به "بازسازی ساختمان: 6 سال دیگر بازسازی گنبد سلطانیه به خاتمه می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: 6 سال دیگر بازسازی گنبد سلطانیه به خاتمه می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید