با جاذبه های گردشگری شهر بافق آشنا شوید

به گزارش مجله 10 از 10، در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری بافق انداخته ایم. همراه ما باشید.

با جاذبه های گردشگری شهر بافق آشنا شوید
بافق مرکز شهرستان بافق، یکی از شهرهای استان یزد در ایران است. شهرستان بافق از شرق با شهرستان بهاباد و از جنوب با استان کرمان هم جوار است. بزرگ ترین شوره زار استان یزد که براثر شوراب های رودخانه شور ایجادشده است کویر درانجیر نام دارد، که در شمال غربی بافق واقع شده است.

1. کویر و بیابان درانجیرکویر بافق در فرو رفتگی مشرق یزد که در واقع فرو رفتگی اصلی کویر یزد می باشد قرار گرفته است. رودخانه های اصلی این کویر به بخش جنوبی وارد شده و مخروط افکنه های حاشیه ای و معمولا سفید رنگ اطراف این کویر نشان دهنده شوری قابل توجه زمینهای اطراف این کویر می باشد . طول کویر بافق در حدود 75 کیلومتر و عرض آن در حدود 20 کیلومتر بوده و مساحت آن در حدود 750 کیلومتر مربع می باشد. 60 درصد از آن را زمینهای رسی و 40 درصد از آن را نمکزار وسیعی پوشانده است.

زمینهای رسی بخش جنوبی و شمال غربی این کویر را پوشانده اند. رودخانه های جنوبی باعث تراکم زیاد گیاهان شور زیست در قسمت جنوبی این کویر شده اند، در حالی که در قسمتهای شمالی و یا نزدیک سطح نمکزار به علت افزایش شوری زمین گیاهی مشاهده نمی گردد. نمکزاری در قسمت شمالی کویر قرار گرفته که تقریبا تمام عرض کویر را از شرق به غرب قطع می نماید. سطح این نمکزار را لکه های متحد المرکزی همراه با حوزه های کوچک باتلاقی می پوشاند که در برخی نقاط از طریق نمک تازه پوشیده شده است. با توجه به اینکه لبه های این قشر نمکی بطور موضعی شکسته و یا اینکه به طرف بالا برگشته، می توان تصور نمود که نمکزار فعلی بر روی سطح آب فوق العاده کم عمقی شناور بوده و یا بر روی لجن اشباع شده ای بستر گرفته است. به علت وجود رطوبت در زیر قشر نمکی، رانندگی بر روی این کویر بشدت خطرناک و در برخی قسمتها غیر ممکن است.

2. شن های روان صادق آبادیکی از جالب ترین جاذبه های توریستی بافق تپه های شن های روان که با وسعت بیش از 1500 هکتار و ارتفاع بیش از 50 متر در فاصله 17 کیلومتری بافق در حاشیه روستای صادق اباد واقع شده است. محلی ها این منطقه رو به نام ریگ صادق آباد می شناسند.

3. مسجد جامع بافقمسجد جامع بافق از قدیمی ترین مساجد این شهرستان با سبک معماری بسیار زیبا در عصر صفوی بنا شده و در اصطلاح مردم به این مسجد، مسجد آدینه گفته می گردد. این شاهکار معماری در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی شده که قسمت تابستانی آن شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع کبیر یزد و در دو ردیف با پایه های محکم بنا شده که سقف آن در ابتدا دولایه بوده که امروزه تخریب و مسجد نوساز دیگری به سنگ نوین بنا شده است. در پیشانی این بنا و شبستان آن کاشی کاری قاجاری است و مؤسس و بانی اولیه آن فردی به نام ملا محمد باقر می باشد.

4. چنار تاریخی روستای باجگانچنار تاریخی روستای باجگان از درختان کهنسال است که در ارتفاع دو هزار و 400 متر از سطح دریا و در 100 کیلومتری جنوب شرق بافق در منطقه باجگان قرار گرفته قدمتی حدود یکهزار سال دارد و ارتفاع آن 34 متر می رسد. این درخت تک پایه بوده و از نظر ظاهری تقریباً سالم و دارای 3 شاخه قطور است که محیط هرکدام بالغ بر 5.2 متر است. ارتفاع تشکیل تاج این درخت 3 متر و محیط بقیه آن 6.7 متر و قطر حدودی تاج آن 29 متر می باشد.

5. قلعه باقر آباد بافققلعه باقر آباد به دستور عبدالرحیم خان فرزند محمد تقی خان بافقی با حفر قنات در سال 1320 ه.ق در سه مرحله ساخته شد، که ابتدا برج شمالی را ساختند و بعد قسمت برج جنوبی که ده سال بعد ساخته شده است. در سال 1298 هجری شمسی به علت هرج و مرج در کشور مردم روستا دور قلعه را حصار کشیدند. این قلعه با مصالح خشت و گل بنا شده و برج شمالی قلعه با ارتفاع 8 متر دارای 2 طبقه،3 سنگ انداز و 140 تیر انداز می باشد.

6. روستای بهابادبیشتر مردم این شهرستان به کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و دین مردم، اسلام (شیعه) می باشد.بهاباد به نقل از مقدسی در 1100 سال قبل شهری آباد با باغات بسیار و خوش آب و هوا بوده است که توتیای آن به شهرهای دیگر صادر می شده است.در زمان مغول ها این شهر به کلی نابود شده و دوباره بازسازی شده است این شهر در حدود 700 سال قبل در زمان سلطنت آل مظفر ولایت مستقلی به نام ولایت بهاباد بوده است مردم غیور آن در حدود 300 سال قبل در قلعه بهاباد در مقابله با محمود افغان آنها را متحمل شکست سختی می نمایند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1993

به "با جاذبه های گردشگری شهر بافق آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جاذبه های گردشگری شهر بافق آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید