گفت وگوهای سیاسی ایران و اروپا باید حفظ شود

به گزارش مجله 10 از 10، تهران - خبرنگاران - خبرگزاری فرانسه امروز (دوشنبه) در گزارشی خاطرنشان کرد، گفت وگوهای سیاسی اتحادیه اروپا و ایران باید حفظ شود زیرا این موضوع مانع ایجاد یک توافق بین اتحادیه اروپا و آمریکا برای تلاش هماهنگ علیه اقتصاد ایران می شود.

گفت وگوهای سیاسی ایران و اروپا باید حفظ شود

در گزارش این خبرگزاری آمده است: با گذشت یکسال از زمان خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای با ایران و با وجود بازگشت تحریم ها علیه اقتصاد این کشور، مشاهده می کنیم که تهران همواره به همه مواد این توافق پایبنده بوده است.

نه تنها گزارش های گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به توافق سال 2015 را تایید می کند، بلکه حتی گزارش های سازمان های اطلاعاتی آمریکا نیز بر این موضوع صحه گذاشته اند.

با ایران مقامات ایران اخیرا هشدار داده اند که صبرشان حدی دارد.

در حالیکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سخن از تلاش برای توافقی بهتر با ایران به زبان می آورد، یک دیپلمات بلندپایه اروپایی که خواست نامش فاش نشود، امروز در این باره گفت: با گذشت یک سال از اقدام ترامپ علیه ایران، حتی نشانه ای از این موضوع مشاهده نمی شود که منظور از یک توافقنامه بهتر چیست.

وی ادامه داد: ترامپ تلاش می کند و امیدوار است که تهران را وادار به نقض تعهدات هسته ای و در نهایت خروج از برجام کند. در آن صورت است که او (ترامپ) می تواند به جهانیان بگوید که ایران یک تهدید جهانی محسوب می شود. باید گفت که این طرح که ترامپ آن را دنبال می کند، طرحی بدبینانه و به شدت غیر مسئولانه است.

خبرگزاری فرانسه اضافه نمود: همانطور که گفته شد، ایران با وجود کارشکنی ها و تحریم های آمریکا، همچنان به همه تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بوده اما تهران به واسطه آنچه که آن را ناتوانی اروپا برای ایستادن در مقابل آمریکا و حفظ توافق هسته ای و مزایای مالی ناشی از آن می داند، خشمگین است.

کشورهای اروپایی که خود در امضای توافق هسته ای نقش بزرگی ایفا کرده اند، در اواخر ماه ژانویه یک ساز و کار تجاری را ایجاد کردند که به ایران اجازه می دهد همچنان به مراودات خود با اروپا ادامه دهد، اما تاکنون بر اساس این ساز و کار حتی یک مراوده مالی هم انجام نشده است.

در چنین شرایطی است که اروپا برای حفظ یک سیاست یکپارچه در برابر ایران، باید بیشتر تلاش کند. حتی با آنکه شرکت های اروپایی نگرانند با حفظ تعامل با جمهوری اسلامی دسترسی شان به بازار آمریکا قطع شود، باید برای حفظ استقلال خود چنین اقدامی را انجام دهند.

کلمنت ترم محقق مسایل ایران در موسسه بین المللی مطالعات راهبردی فرانسه معتقد است: ایران برای حفظ شرایط به اروپایی نیاز دارد که از نظر مالی مستقل باشد. ایران باید گفت وگوهای سیاسی را با اروپا حفظ کند تا بتواند مانع از دستیابی به یک توافق بین آمریکا و اروپا و ظهور یک تلاش هماهنگ علیه اقتصاد ایران شود.

اروپام ** 9041 ** 1071

منبع: ایرنا
انتشار: 27 تیر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 261

به "گفت وگوهای سیاسی ایران و اروپا باید حفظ شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفت وگوهای سیاسی ایران و اروپا باید حفظ شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید