چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟

به گزارش مجله 10 از 10، تهران (پانا) - رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مهارت کارآفرینی باید از کودکی به فرد آموزش داده گردد، 10 روش پیشنهادی برای کارآفرین کردن بچه ها ارائه می دهد.

چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟

به گزارش ایسنا، علی اصغر سعدآبادی با بیان اینکه الگوی سنتی دریافت مدرک دانشگاهی و به دنبال آن یافتن یک شغل ثابت و پیشرفت مداوم در پله های شغلی به سهولت رخ نمی دهد، اضافه کرد: افزایش جمعیت، بحران های اقتصادی، کاهش قدرت درآمد و بازارهای اشتغال پویا به معنای آن است که نسل امروز واقعاً یک کار سخت در بازار کار پیش رو دارد و آینده نیز چندان خوب به نظر نمی رسد؛ چرا که مشاهده می گردد دانشجویان پس از فراغت از تحصیل حتی از دانشگاه های برتر و ماه ها و سال ها برای یافتن شغل مناسب کوشش می نمایند و معمولاً هیچ نتیجه ای به دست نمی آورند.

وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم به جوانان یاری کنیم تا در این شرایط سخت بتوانند پیروزیت کسب نمایند، اظهار کرد: پاسخ این است که از زمان کودکی باید به آنها در زمینه کارآفرینی آموزش داد تا بتوانند در آینده فرصت های خود را ایجاد نمایند. کارآفرینی، بچه ها را به کارفرمایانی تبدیل می نماید که به کارمندان خود یاری می نمایند تا پیروز شوند و شرایطی را برای بچه ها فراهم می نماید تا بتوانند در یک جهانی سخت زندگی معقولانه ای داشته باشند.

سعدآبادی با تاکید بر اینکه ویژگی های مهمی وجود دارد که هر کارآفرین برای پیروزیت به آنها احتیاج دارد، خاطر نشان کرد: این وظیفه والدین است که به فرزندان خود یاری نمایند تا مهارت های آنها توسعه یابد. آنچه که والدین باید به بچه ها خود برای افزایش توان کارآفرینی آنها انجام دهند به این توضیح است:

آموزش سواد اقتصادی را از کودکی آغاز کنید

سواد اقتصادی چیزی است که امروز همه بچه ها باید داشته باشند. متأسفانه، مدارس در آموزش این مهارت به بچه ها توجه کافی ندارند. این مساله را به حال خود رها نکنید. از همان دوران کودکی به بچه ها خود در خصوص پول بیاموزید. به فرزندان خود در خصوص پس انداز و سرمایه گذاری آموزش دهید و به آنها نشان دهید که چگونه می توان از پول برای کسب درآمد بیشتر استفاده کرد.

به آنها یاد دهید در اطراف شان توجه نمایند

به بچه های خود یاری کنید تا بشناسند که جهانی اطراف آنها پر از فرصت های شغلی است و یافتن آنها فقط به مشاهده دقیق و خلاقیت احتیاج دارد. آنها واقعاً احتیاجی به استخدام ندارند.

کامرون هرولد، در سخنان الهام بخش خود از TedTalk درباره چگونگی تربیت او در کودکی به عنوان یک کارآفرین که همین کار را برای فرزندانش نیز انجام می دهد، گفت که او به بچه های خود می گوید کارهایی را که باید در خانه انجام گردد، پیدا نمایند و به او بگویند. پس از آن، آنها مذاکره می نمایند که هزینه انجام آن کار باید چقدر باشد.

همچنین می توان از بچه ها خواست برای ایجاد پروژه های کوچک مانند فروش اسباب بازی های قدیمی خود به صورت آنلاین آنها را برای کارآفرینی تشویق کرد. این اقدام به آنها می آموزد که چگونه قیمت ها را مشخص نمایند، بازار را به خوبی بسنجند، کلاهبرداران را تشخیص دهند. این کار بچه ها را درگیر جهانی واقعی می نماید.

کنجکاوی و حس جستجوگری بچه ها را تحریک کنید

بچه ها را ترغیب کنید که ذهن کنجکاوی داشته باشند و دائماً سوال نمایند. نگذارید راه چاره های یکسان برای مسائل داشته باشند. به فرزندان اجازه دهید در اجتماع خود گشت بزنند و با رعایت نکات واضح و رعایت نکات ایمنی با افراد از هر طیف زندگی درگیر شوند.

مشخص هدف و برنامه ریزی

مشخص هدف و برنامه ریزی بخشی جدایی ناپذیر در پیروزیت کارآفرینی است. به بچه ها بیاموزید که اهداف (خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه) را مشخص و این اهداف را محقق نمایند. از آنها بخواهید پنج هدف یا هدف اصلی خود را تعریف و یادداشت نمایند. مطالعات نشان می دهد که تحقق اهداف مکتوب بیش از 80 درصد بیشتر است.

اصرار به کار تیمی

پیروز ترین کارآفرینان بارهای سنگین را برون سپاری می نمایند و یکی از بهترین راه های ارتقای کار تیمی از سنین پایین، ترغیب بچه ها به شرکت در ورزش است. ورزش می تواند یک کلاس عالی برای اصول و ارزش های کارآفرینی باشد.

به ابتکار عمل شخصی و کار با کیفیت بالا پاداش دهید

اصرار داشته باشید که فرزندان شما ابتکار شخصی داشته و کارهایی با کیفیت بالا را هر بار اعم از مشق شب، کارهای خانه یا فعالیت های فوق برنامه تحویل دهند. انجام دادن کار به بهترین صورت در هر کاری به معنای مسئولیت پذیری آنها است و به پیروزیت کلی آنها یاری می نماید.

بچه ها را تحت تأثیر قرار دهید تا هنگام شکست خوردن یاد بگیرند

در مدرسه، بچه ها می فهمند که شکست بد است. اما در صحنه کارآفرینی اگر یک درس مثبت آموخته گردد، شکست می تواند خوب باشد. به جای اینکه فرزندان خود را به دلیل ناکامی در کار خود سرزنش یا مجازات کنید، سعی کنید با آنها در خصوص عواملی که منجر به شکست می شوند، بحث کنید و روش های طوفان مغزی را برای جلوگیری از تکرار آن در آینده مطرح کنید.

تقویت مهارتهای ارتباطی مؤثر

برقراری ارتباط مؤثر به بچه ها این امکان را می دهد تا عقاید خود را بیان نموده و نظر خود را به گونه ای بیان نمایند که آنچه می گویند به وضوح درک گردد. این به آنها در زندگی شخصی و شغلی خود یاری می نماید.

حمایت از دیگران برای بازگشت به زندگی

به بچه ها ارزش یاری به دیگران را بیاموزید. زندگی همواره مربوط به شما، احتیاجها و راحتی شما نیست. زندگی همچنین به معنای ترک جهان نیست.

خود برای آنها الگو باشید

بسیاری از کارآفرینان معتقد هستند که مهمترین چیزی که آنها را تحریک نموده است تا به پیروزیت در کارآفرینی برسند، تأثیری است که آنها از والدین خود گرفته اند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 27 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 خرداد 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1769

به "چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بچه ها کارآفرین تربیت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید