همه چیز درباره توقف طرح بازسازی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

به گزارش مجله 10 از 10، کار بازسازی و بازسازی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز از سوی دفتر حفظ و احیای بناها ، بافت ها و محوطه های تاریخی کشور متوقف شد.

همه چیز درباره توقف طرح بازسازی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگار از ، قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یکی از بناهای تاریخی هرمزگان با قدمت بیش از نیم قرن، احتیاجمند بازسازی و بازسازی اصولی است.

پارسال کار بازسازی این قلعه شروع شد اما پس از اعلام مخالفت مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی کشور اجرای طرح بازسازی قلعه پرتغالی ها از اسفند سال 98 متوقف شد.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی کشور پیشتر گفته بود : طرح بازسازی قلعه پرتغالی های جزیره هرمز باید پیش از اجرا به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارسال و در صورت تایید اجرا می شد.

سید هادی احمدی روئینی با تاکید بر اینکه بازسازی مورد تایید نیست و به همین دلیل متوقف شده است، اضافه کرد: چون هزینه بازسازی قلعه پرتغالی ها از محل اعتبارات استانی تامین شده بود از بازسازی آن آگاه نبودیم.

او گفت: به زودی کارشناسان اداره کل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی کشور برای آنالیز طرح بازسازی به قلعه پرتغالی ها اعزام می شوند و به نظر می رسد که در استفاده از مصالح مغایرت هایی با اصول بازسازی وجود دارد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: تا قبل از متوقف شدن بازسازی ، قسمت شمال غربی و ورودی قلعه را به علت خطر جانی بازسازی و برطرف خطر کردیم .

عباس نوروزی اضافه کرد: برای بازسازی قلعه مقداری از سنگ های به جامانده در محوطه قلعه ، مقداری سنگ از سنگ معدن جزیره هرمز و قسمت هایی از ملات باتارد برای محکم شدن و بازسازی استفاده کردیم.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت: قلعه پرتغالی های جزیره هرمز یازده هزار متر مربع وسعت دارد که تقریبا کل این مساحت به ترمیم و بازسازی احتیاج دارد .

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هم پیش از این گفته بود: قلعه هرمز دارای چند ورودی است، اما به علت کاربردی نبودن سایر ورودی ها، حجم تردد گردشگران از دَر شمالی قلعه انجام می گردد، به علت سست بودن قطعات سنگ و معلق بودن سنگ های بالادست دیوار و همچنین نبود دیوار نگهدارنده در قسمت زیرین و ریزش ضلع شمالی در بارندگی های اسفند 97 و فروردین 98 بازسازی اضطراری و ساماندهی این بخش از قلعه در دستور کار این اداره کل نهاده شد.

رضا برومند اضافه کرد: بازسازی اضطراری ضلع شمالی قلعه هرمز از مرداد سال گذشته شروع شد که اسفند به انتها رسید، این قلعه دارای ساختاری سنگی با ملاط شفته آهکی است و از انواع مصالح در قسمت های مختلف بنا نمونه گیری، آزمایش و مطالعه شد که در بازسازی اضطرای نمای شمالی از سنگ های معدنی و محلی استخراجی از قلعه ، استفاده شده است.

او گفت: نمای قبلی قلعه به دلیل فرآیند فرسایش و تحلیل عناصر سنگ ها بر اثر رطوبت و زمان تغییر رنگ داشته است، به همین دلیل بازگشت سطح ظاهری نمای اصلاح شده در بازسازی اضطراری به سطح قبلی قلعه احتیاجمند زمان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: بازسازی اضطراری نمای شمالی هنوز تکمیل نشده است و شکل نهایی کار بر اساس طرح ساماندهی نمای شمالی و ورودی بنا سال جاری تکمیل خواهد شد و برنده نهایی مناقصه بازسازی قلعه هرمز در اواخر مرداد معین می گردد و بازسازی آن طبق طرح مطالعات ، پژوهش و مستندنگاری خواهد بود.

برومند گفت: در این مرحله قسمت های داخلی، سازه های مهم و در خطر قلعه پرتغالی های هرمز بازسازی خواهد شد.

قلعه پرتغالی های جزیره هرمز مهمترین قلعه به جامانده از روزگار تسلط پرتغالی ها بر سواحل و جزایر خلیج فارس است و در سال 1377 به شماره 1998 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیغام /خ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 16 شهریور 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1224

به "همه چیز درباره توقف طرح بازسازی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره توقف طرح بازسازی قلعه پرتغالی ها در جزیره هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید