تونس، مقصد تمامی گردشگران

به گزارش مجله 10 از 10، کلیاتی از کشور شن و تاریخ!

تا هزاره سوم پیش از میلاد، اقوامی از تیره های گوناگون، از جنوب اروپا به این سرزمین کوچیدند. گمان می رود بربر (آمازیغ) ها از نوادگان ایشان باشند. تونس دارای مرز آبی با ایتالیا و مالت است و بیشتر مردم در این کشور دارای نژاد عرب هستند.

تونس، مقصد تمامی گردشگران

با ارزانترین تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

سواحل شن های طلائی در کنار دریای لاجوردی کشتزارهای زیتون و مرکبات فراوان از یک سو و آثار به جامانده از دوران فینیقی ها کارتاژها، رومی ها و عثمانی ها همراه با معماری اسلامی-عربی و مراکز اقامتی و تفریحی در این کشور با 730 هتل مجهز و مجلل در شهرهای حمامت، سوس، نابوئل و آثاری همچون مسجد جامع ابن خلدون، قصرهای با شکوه اشیا عتیقه و... همراه با مهمانوازی مردم، تونس را در آفریقا به یک مرکز توریستی تبدیل نموده است.

به لحاظ آب و هوایی، تونس دارای آب و هوایی مدیترانه ای با تابستان های گرم و زمستان های ملایم است. از نظر مذهبی، دین رسمی مردم تونس اسلام بوده و مسیحیت و یهودیت در این کشور اقلیت محسوب می شوند. زبان رسمی این کشور عربی است ولی در محافل دانشگاهی و دولتی زبان فرانسه هم استفاده می شود؛ زیرا زمانی مستعمره فرانسه بوده اند.

جاذبه های تونس

موزه باردو

بزرگ ترین و قدیمی ترین موزه تونس، موزه ای بی مانند از انواع موزاییک که از بعضی جهات همانند موزه لوور پاریس است. بیشتر موزاییک ها متعلق به قرون 2 تا 4 بعد از میلاد مسیح است که عموماً برای تزئین ویلاهای افراد متمول تونس و رومی ها استفاده شده است.

اتاق های موزه عموماً به نام موزائیکهائی که در آن ها پیدا شده است نام گذاری شده است، مثل اتاق دوگاکه (نام شهرکی رومی در نزدیکی پایتخت تونس بوده است) یا اتاق بولا رجیاو تالار اصلی که پونیک نام دارد.

ترتیب قرار دریافت دوره های تاریخی این موزه عبارت اند از:

1. دوره قبل از تاریخ 2. دوره پونیک 3. دوره روم 4. دوره مسیحیت اولیه 5. وندال ها 6. بیزانس ها و دوره اسلامی

در موزه باردو موزائیک هائی مربوط به دوره های مختلف تاریخی مانند دوره های پونیکی اولیه مسیحیت و دوره اسلامی و غیره وجود دارد. معماری موزه باردو از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ زیرا هر قسمت از این موزه از معماری های مختلفی ایجاد شده است، مانند سقف بنا، اتاق ویرجیل، بخش عثمانی و غیره. این موزه در گذشته کاخ و محل زندگی پادشاهان حفیصی در قرن 13 هجری بوده است که به صورت موزه تغییر کاربری داده شده است.

  • دوره قبل از تاریخاین قسمت که توده های سنگی را شامل می شود به حدود 000/40 سال قبل محدود می شود که در ناحیه گفسا پیدا شده اند و زندگی انسان های اولیه و فرهنگ و آداب ورسوم آن ها را نشان می دهد.
  • دوره پونیکدر این قسمت افسانه های رومی و نام آشنا آغاز می شود مانند الیسا، آمیکار، هانیبال و فیلهایش و کارتاژ زیبا که تخریب شد و بر روی آن نمک پاشیده شد. در این قسمت اتاق هایی که نام گذاری شده اند به نام دوره پونیک و شامل مجموعه های وسیعی از مجسمه های عالی گلدان ها ماسک های مردگان و طلسم هایی که به دیوارها نصب شده اند دیده می شود که تمامی آن ها تحسین برانگیز و نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در اتاق توپتسصندلی مقدس بال آمون و تانیت است که این صندلی ها از ستون های سنگی و گلدان های منقش که خاکستر قربانیان خدایان را در آن ها قرار می دادند وجود دارد و به نمایش گذاشته شده است.
  • دوره رومیحضور رومی ها در کشور تونس باعث شد تا نمایش هزاران هزار مدل از انواع موزاییک ها به وجود آید که این شامل درودیوار موزه باردو می شود. این موزاییک ها از نقاط مختلف کشور تونس جمع آوری شده و باعث ارزشمند شدن این موزه به عنوان یکی از موزه های معتبر در زمینه موزاییک شود.
  • دوره مسیحیبخش مسیحی موزه باردو که در کاشی های قرن سوم خودنمائی می کند که از کتاب مقدس بهره جسته است و شامل سمبل هایی از عهد جدید است. همچنین در این بخش بیشتر موزاییک ها و مجسمه ها از شهر کارتاژ هستند، کلیساهای بزرگ و کوچک تونس با این موزاییک های زیبا تزئین شده اند. مهم ترین اثر ارزشمند دوره مسیحیت حوض غسل تعمید است.
  • دوره بیزانس ها و اسلامبخش دیگری از موزه باردو است که نتیجه حضور مسلمانان و حکومت های اسلامی در این سرزمین است. در این بخش آثار بسیار جالبی از هنرهای زیبای اسلامی شامل گچ بری ها مقرنس کاری ها و سایر هنرهای زیبای اسلامی به چشم می خورد. نت لوئیس Saint Louis برای جنگ به این منطقه آمد اما افسون یک شاهزاده بربر شد و از جنگ منصرف شد به همین دلیل اسم وی به پرنس حامی روستا تغییر نام پیدا کرد.

کارتاژ

نام شهری باستانی در شمال آفریقا، جایی که اکنون کشور تونس جای گرفته است و تمدنی که با مرکزیت این شهر پدید آمد بود. جای این شهر در گوشه خاوری دریاچه تونس در امتداد مرکز شهر تونس کنونی بود.

فنیقی ها که مردمانی دریانورد و بازرگان بودند، در سال 1101 پیش از میلاد، از شهر تایر (صور) (لبنان امروزی) به کرانه های تونس کوچ کردند. دولت شهر کارتاژ توسط مهاجران فنیقی در 814 پیش از میلاد بنیان قرار گرفت.

این تمدن با چیرگی بر دریای مدیترانه و از راه بازرگانی نیرو و دارایی بسیاری را به دست آورده بود. تمدن کارتاژ در سده های سوم و دوم پیش از میلاد مسیح هم دوره و هماورد جمهوری روم و در کشاکش با این دولت بر سر چیرگی بر مدیترانه باختری بود. این هماوردی به سه دوره جنگ میان کارتاژ و روم انجامید که به جنگ های کارتاژی یا پونیک نامیده می شود. در همه این جنگ ها کارتاژ مغلوب شد و از نیرویش کاسته شد و باج های هنگفتی که برای کنار گذاشتن جنگ به روم پرداخت اقتصاد آنان را به سراشیب کشاند. سومین جنگ کارتاژی به ویرانی شهر کارتاژ انجامید و رومیان بازمانده سرزمین های کارتاژ را به خاک خود چسباندند.

کارتاژ بر کرانه جنوبی مدیترانه، اسپانیا، بعضی بخش های فرانسه و بسیاری از جزیره های مدیترانه از آن دسته بخش هایی از سیسیل چیره بود.

دین کارتاژی ها از دین فنیقیان گرفته شده بود که دینی الهامی از نیروی فرایندهای طبیعی بود. آنان خدایان بسیاری را می پرستیدند که آشنایی ما امروز از جاینام هایی است که به نام ایشان نام گذاری شده بود.

کارتاژ در سه دوره جنگ که به جنگ های کارتاژ یا پونیک نامی شدند، (241-264، 201-218 و 146-149 پیش از میلاد مسیح) به تدریج از روم مغلوب شد. رومیان پس از پیروزی کارتاژ را ویران نموده و این سرزمین کهن را به همراه کشور نومیدیا به قلمرو امپراتوری خود افزودند. کارتاژ و نومیدیا به بخش آفریقایی روم تبدیل شدند و یکی از کانون های آغازین مسیحیت بودند.

کلیسای سنت لوئیس

این کلیسا در تپه های باستانی کارتاژ واقع شده و ملقب به کلیسای کاتولیک روم است. نوع معماری آن بیزانسی شمال آفریقا هست که در فاصله سال های 1884 تا 1890 میلادی ساخته شده است.

این کلیسا بر روی تپه ای قدیمی بنام بیرسا که در نزدیکی محل پیدایش پونیکی های قدیم و سپس شهر رومی ها بوده واقع شده است.

خیابان حبیب بورقیبه

این خیابان یکی از معروف ترین و شیک ترین خیابان های شهر تونس است و محل تفریح جوانان و مردم این شهر است. در این خیابان 2 نماد کاملا مجزا از نوع معماری غربی (فرانسوی) و عربی کاملا مشهود است. همچنین برای خرید می توانید به خیابان شانزلیزه این خیابان رفته و انواع لباس های مارک دار آن که دارای قیمت های مناسبی نیز می باشد بهره ببرید.

سیدی بوسعید

دهکده سیدی بوسعید در فاصله 20 کیلومتری شهر تونس واقع شده است. رنگ آبی دیوارها، بافت سنتی و نزدیکی به ساحل این دهکده را به یکی از مناطق گردشگری تونس تبدیل نموده است.

این شهر نام خود را از رهبری مذهبی و مسلمان که سال ها در این منطقه زندگی می نموده گرفته است. ابوسعید ابن خالف ابن یحیی اتامینی ال یحیی (Abou Said ibn Khalef ibn Yahia Ettamini el Beji) در این منطقه ای که قبلاً جبل المنار (Jabal el-Menar) نامیده می شد سکونت گزید.

در افسانه ها و داستان های این منطقه نقل قول می نمایند که سنت لوئیس Saint Louis برای جنگ به این منطقه آمد اما افسون یک شاهزاده بربر شد و از جنگ منصرف شد به همین دلیل اسم وی به پرنس حامی روستا تغییر نام پیدا کرد.

مسجد زیتونیه

این مسجد یکی از معتبر ترین مساجد تونس است که در پایتخت این کشور واقع شده است و یکی از مشخصه های اصلی معماری شهر تونس است که بازتاب دهنده 99% از اعتقادات مذهبی و دینی مردم است.

نام این مسد به معنی درخت زیتون است که بر گرفته شده از تدریس در زیر درخت زیتونی است که در این مسجد وجود داشته است. تاریخ بنای این مسجد به قرن 7 هجری باز می شود.

The Medina

قسمت قدیمی شهر تونس که شامل ساختمانهای قدیمی و آثار تاریخی به جای مانده از دوران رومی اسلامی و عثمانی است که شامل خانه های قدیمی مسجد مدرسه و سایر مشخصه های معماری قدیم تونس است.

این منطقه در قلب شهر تونس و در میان ساختمان های جدید و مدرن قرار گرفته است که همچون نگینی بر دل شهر تونس است که امروزه به یکی از پر طرفدارترین مناطق بازدیدی تونس تبدیل شده است که لذت گشت و گذار و خرید در بازارها و کوچه های قدیمی شهر را به گردشگران القاء می کند.

این منطقه بیضی شکل حدود 30 هزار متر مربع مساحت دارد و شامل مسجد، بازار، حمام، مدرسه، کافه، صنایع دستی و سایر الزامات شهری است.

Dar Ben Abdallah

این منزل که به یک موزه مردم شناسی تبدیل شده است یکی از نمونه های ارزشمند تاریخی قرن 17 میلادی در تونس است. این موزه یکی از جاذبه های ارزشمند تاریخی فرهنگی شهر تونس است که مسافران زیادی را برای بازدید به خود جلب می کند.

این موزه به دو قسمت کلی تقسیم شده است 1- بخش زندگی خانوادگی که شامل اتفاقات و مراسم مذهبی خاص خانوادگی است.2- بخش عمومی که برای نمایش مسجد بازار کافه ها و سایر بخش های شهر است.

دوگا

که به آن توگا هم گفته می شود یک سایت باستان شناسی در منطقه تبورسوک در شمال غربی تونس است. این شهر که بازمانده آثار تاریخی لیبی - پونیکی است از دوره روم باقی مانده است. باقی مانده این شهر تاریخی که نمایانگر نحوه زندگی مردم در زمان اشغال تونس (پونیک) توسط رومی ها بوده و شامل تئاتر رومی، حمام، آثار معماری معابد، ساختمان ها، کاخ ها و سایر آثار به جای مانده از آن دوره است که به عنوان یکی از مفاخر معماری تاریخی تونس محسوب می شود. این منطقه در فهرست میراث دنیای یونسکو در سال 1997 به عنوان شهر رومانی کوچک که به بهترین حالت در شمال آفریقا حفظ شده است ثبت شده است.

این منطقه در اندازه 70 هکتار دارای بناهای تاریخی حفاظت شده از دوران کارتاژی، روم و بیزانس بوده و بدون شک یکی از زیباترین آثار باستانی در دنیا است.

جربه

به گزارش هافینگتون پست، جربة بزرگ ترین جزیره در شمال آفریقا و منزل گاه الغریبه قدیمی ترین کنیسه دنیا است. پیش از بمب گذاری سال 2002 در این کنیسه، جربة یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری منطقه به شمار می رفت.

جورج لوکاس قسمت چهارم مجموعه فیلم های جنگ ستارگان خود را سال 1977 در این منطقه فیلم برداری کرد.

کلوسئوم (آمفی تئاتر)

ال جم یک شهر کوچک واقع در بخش شرقی تونس است. در این شهر بنای کلوسئوم (واژه کلوسئوم به معنی صندلی بزرگ است.) واقع شده استکه کاربری آمفی تئاتری داشته است. این امروزه به جرأت می توان این بنای بیضی شکل تحت تاثیر معماری یونانی بوده است. این بنا 35000نفر ظرفیت داشته است و یکی از کاربردهای این بنا برای برگزاری ورزش های دوره ای بوده است. همچنین در سال 1979 ثبت یونسکو شده است. بهترین زمان برای مشاهده این بنا 8 صبح است.

اخیرا از آن برای فیلمبرداری بعضی از صحنه های فیلم برایان و گلادیاتور استفاده شده است.

حمامت:

این شهر یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری در تونس است. شهری زیبا، آرام و تمیز با ساختمان های سفید و هتل های بسیار بزرگ و مجلل که هر بیننده ای را به سوی خود جلب می کند. حمامت یکی از مراکز بسیار عالی برای حمام آفتاب دریافت در کنار ساحل، استراحت، شنا و ورزش های آبی و سایر تفریحات دریایی است. سواحل بی نظیر، تلالو دریا، هتل های تمیز زیبا و مدرن، شن های گرم دریای مدیترانه، همه و همه شهر حمامت را به نگین درخشان گردشگری کشور تونس مبدل ساخته که هر بازدیدنماینده ای را مجبور به اقامتی چندروزه در آن می کند. در کنار این جذابیت های دریایی دیدنی های تاریخی این شهر مانند بخش های قدیمی، مراکز تفریحی، مراکز خرید، بازارهای قدیمی و هزاران جذابیت دیگر توریستی باعث جذب گردشگران به این شهر زیبا می شود. جمعیت این شهر بسته به فصول سال در نوسان است و ثابت نیست.

حمامت شهری است بسیار زیبا و به سبک عربی که دارای برج و باروهای مستحکم می باشد. در این شهر بازارها و جذابیت دنیای قدیم آن به خوبی محفوظ مانده است. مکان هایی همچون بازار مسقف عربی، حمام، کاروانسرا و قهوه خانه سنتی از آن جمله است. این شهر یکی از مراکز توریستی و نماد فرهنگی در تونس محسوب می شود و به دو بخش حمامت قدیم و یاسمین حمامت تقسیم می شود و عواملی که باعث جذب توریست در این شهر است عبارتند از: هتل های مجلل و رویائی با رستوران های متنوع، سالن های آمفی تئاتر، برنامه های جذاب روزانه و هفتگی، مراکز آب رسانی، بوتیک های زیبا، درختان نخل، دریای لاجوردی با سواحل شنی که تعطیلات متفاوت و ویژه ای را برای تمام گردشگران در تمام سنین فراهم می کند.

منبع: دالاهو
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 744

به "تونس، مقصد تمامی گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونس، مقصد تمامی گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید