مطالبه زعفران کاران شنبه 26 بهمن پرداخت می شود

به گزارش مجله 10 از 10، پرداخت نشدن هزینه کامل یا حتی درصدی از آن به کشاورز با گذشت چند ماه از خرید تضمینی زعفران، ناراحتی برخی کشاورزان را به همراه داشته است.طبق مصوبه کارگروه خراسان رضوی قرار است مطالبات کشاورزان در روز شنبه 26 بهمن پرداخت شود.

مطالبه زعفران کاران شنبه 26 بهمن پرداخت می شود

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از خبرنگاران، کار خرید حمایتی محصول زعفران امسال کشاورزان برای سیاست های حمایتی دولت و اجرای برنامه خرید حمایتی محصولات کشاورزی با اعلام موافقت های انجام شده در سطوح عالی، در خراسان رضوی از آبان ماه آغاز شد.

طبق مصوبه کارگروه خراسان رضوی مقرر شد که مبلغ 10 میلیارد تومان به زعفران کارانی که تا به امروز وجهی دریافت نکرده اند، 26 درصد مطالبات آن ها در روز شنبه 26 بهمن پرداخت شود.

در این چارچوب محصول زعفران در همه شهرستان های خراسان رضوی به طور هم زمان توسط اتحادیه های تعاون روستایی با هدف جلوگیری از کاهش، نوسان نامتعارف قیمت و نیز مداخله حداقلی در بازار زعفران برای جلوگیری از کاهش قیمت در 4سطح پس از آزمایش از کشاورز خریداری شد.

همانند سایر شهرستان های استان، خرید تضمینی زعفران در سبزوار و شهرهای غرب خراسان رضوی نیز انجام شد. در سال زراعی 98 از یک هزار و 550 هکتار کشتزارهای شهرستان سبزوار 7 تن زعفران برداشت شد و 900 کیلوگرم زعفران در قالب طرح خرید حمایتی از کشاورزان شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی خریداری شده است. پس از گذشت چند ماه از خرید تضمینی زعفران، پرداخت نشدن هزینه کامل یا حتی درصدی از آن به کشاورز ناراحتی برخی کشاورزان را به همراه داشته است.

پرداخت نشدن مطالبات کشاورزان

رضا قاسمی یکی از کشاورزان بخش ششتمد گفت: دولت به عنوان طرح حمایتی خرید زعفران از ما کشاورزان زعفران مان را خرید و تحویل تعاونی روستایی دادیم.

وی افزود: قرار شد بعد از 10 روز یا 2 هفته با کشاورزان تسویه انجام شود یا لااقل درصدی از پول را پرداخت کنند. در حال حاضر 2 ماه است که زعفران مان را تحویل داده ایم و یک ریال به ما مبلغی پرداخت نشده است.

این کشاورز گفت: من یک کشاورز ساده هستم که مخارج یک ساله زندگی ام از روی کشت و فروش زعفران است، امروز بدون هیچ دریافتی برای مخارج زندگی ام باید چکار کنم؟

قاسمی افزود: به هرکجا که مراجعه می کنم همه می گویند دولت ندارد بدهد و قول پیگیری می دهند، اما دریغ از حتی درصد کمی از پول. آیا شایسته است که در این شرایط شرمنده خانواده باشیم، چون دولت پول کشاورز را ندارد که پرداخت کند؟

امرالله شمس، رئیس اداره تعاون روستایی سبزوار گفت: 900 کیلوگرم زعفران در قالب طرح خرید حمایتی از کشاورزان شهرستان های سبزوار، جوین، جغتای، خوشاب و داورزن در غرب خراسان رضوی خریداری شده است.

وی اظهار داشت: بخشی از مطالبات زعفران کاران پرداخت شده و بقیه نیز در مدت معین شده به حساب آنان واریز خواهد شد.

رئیس اداره تعاون روستایی سبزوار گفت: خرید حمایتی محصول زعفران با 4 عنوان نگین، شبه نگین، پوشال درجه یک و پوشال معمولی سطح بندی شده و پس از آزمایش های کیفی هر کیلوگرم نگین زعفران به قیمت 105 میلیون ریال، شبه نگین به قیمت 95 میلیون ریال، پوشال درجه یک به قیمت 90 میلیون ریال و پوشال معمولی زعفران به قیمت 82 میلیون ریال از کشاورزان خریداری شد.

26 درصد از مطالبات زعفران کاران پرداخت شد

علی سبحانی فر، سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی گفت: 26 درصد از مطالبات زعفران کاران خراسان رضوی که تا به امروز وجهی دریافت نکرده اند، پرداخت شد.

وی افزود: با توجه به ابلاغیه صادره از سوی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، سامانه ساتراپ برای ثبت آمار و اطلاعات الباقی زعفران خریداری شده از تاریخ 15 بهمن باز شد که پس از ثبت آمار و اطلاعات در ساعت 17 جمعه به اتمام رسید.

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی گفت: حدود 69 کیلوگرم زعفران خالص به میزان تقریبی 642 میلیارد تومان از کشاورزان در کشور خریداری شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 851

به "مطالبه زعفران کاران شنبه 26 بهمن پرداخت می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالبه زعفران کاران شنبه 26 بهمن پرداخت می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید