مشهورترین جهانگردان جهان

به گزارش مجله 10 از 10، معروفترین جهانگردان جهان چه کسانی بودند؟

فکر تاریخ مملو از ماجراجویان خارق العاده ای است که راه جستجوگران آینده را همیشه نموده و الهام بخش نسل بعدی علاقه مندان به سفر و سیاحت گشته اند. در اینجا به بعضی از نامدارترین گردشگران تاریخ اشاره می کنیم. با خبرنگاران همراه باشید تا با این جهانگردان معروف آشنا شویم.

مشهورترین جهانگردان جهان

فریتیوف نانسن (Fridtjof Nansen)

فریتیوف نانسن، نخستین کسی است که قله یخی گرینلند را فتح کرد. بعلاوه او بیش از هر کس دیگری که به اقیانوس منجمد شاقتصادی سفر نموده باشد تا شاقتصادی ترین نقطه آن پیش رفت. حقیقتا فوق العاده است. او که تنها یک همسفر داشت 9 ماه زمستانی را در کپری ساخته شده از سنگ و پوست شیرماهی سر کرد و از دست شیرماهی ها و خرس های قطبی جان سالم به در برد. نانسن توانست تمام پهنه قطب شمال را فتح نموده و نامی افسانه ای از خود بر جای گذارد.

کریستوف کلمب (Christopher Colombus)

در اینجا از کسی صحبت می کنیم که وقتی از روی عرشه کشتی پا به زمین گذاشت نمی دانست در چه نقطه ای از کره زمین نهاده شده است و در این خطه که احتمالا هند بوده است جمعیتی را به بردگی گرفت (کاری که او بعدها به پشیمانی از انجام آن اذعان داشت) و به واسطه آنها بیماری های وحشتناکی در تمامی نیمکره زمین پراکنده شد (او در بازگشت از مردم بومی مبتلا به بیماری سفلیس شد). کلمب برای مردم اروپا پرده از دنیا دیگری برداشت که طلیعه دوران جدیدی از دنیا پژوهی اروپاییان بود.

ابن بتوته (Ibn Battuta)

ابن بتوته یک توریست شگرف مسلمان است که بیش از 120هزار کیلومتر در منطقه ای که طبق برآوردهای امروزه شامل 44 کشور می گردد (از ایتالیا به اندونزی، از تیمبوکتو به شانگهای) را پشت سر گذاشت. او مورد حمله دزدان دریایی نهاده شد و به گروگان گرفته شد و سپس در یک مرداب غرق شد. سفرنامه بر جای مانده از او دورنمای چندانی از دوران اواسط قرن چهاردهم و زمان پادشاهی اقتصادی (Mali) ترسیم نمی کند (البته بخش زیادی از سفرنامه او از بین رفته است).

ژوان زانگ (Zuanzang)

ژوان زانگ یک توریست جسور چینی و یک مترجم بود که بسیاری از مکاتبات بین چین و هند را در اوایل دوران حکومت سلسله تانگ مستند نموده است. عمده معروفیت او به سبب سفر زمینی 17 ساله او به هند است که طی آن بارها به دام راهزنان و دزدان افتاد، نزدیک بود که از تشنگی هلاک گردد و از یک ریزش بهمن، جان سالم به در برد.

لوییس و کلارک (Lewis & Clark)

این دو نفر در اعزام به ماموریتی برای آنالیز و کاوش منطقه شمال غربی ایالات متحده پس از قرارداد خرید لوییزیانا (Louisiana Purchase) و پایه ریزی تجارت با مردم محلی، سرپرستی یک تیم 50 نفره را برعهده داشتند. آنها سفر خود را در سال 1804 آغاز کردند و تا سال 1806 بازنگشتند. آنها که راهی سرزمینی ناشناخته شده بودند به یاری ساکاگاوی معروف (Sacagawea ؛ یک زن بومی آمریکایی که همراه و راهنمای کلارک و لویس بود) به نخستین آمریکایی هایی تبدیل شدند که به چشم رودخانه کلمبیا را مشاهده کردند. آنها در این راستا با مشکلاتی چون بیماری، رفتار خصمانه بومیان و شرایط وخیم آب و هوایی روبرو شدند. آنان دانشمندان و ماجراجویانی واقعی بودند.

ارنست همینگوی (Ernest Hemingway)

همینگوی، توریستی بسیار جوانمرد بود که فراوان سفر می کرد. سفرهای او الهام بخش خلق بسیاری از عالی ترین آثار داستانی بود است. او یک ماهیگیر، شکارچی و سرباز بود که در پاریس، کوبا و اسپانیا زندگی نموده بود. او قبل از اینکه هر کسی بتواند عنوان شگفت انگیزترین انسان روی کره زمین را از آن خود کند این لقب را به خود گرفته بود.

مارکو پولو (Marco Polo)

این مرد ونیزی خارق العاده، زمانی که تنها 17 سال سن داشت به همراه پدر و عمویش راهی سفر به قاره آسیا شد. آنها 24 سال بعد و پس از طی کردن بیش از 15هزار کیلومتر بازگشتند. مارکو پولو تا نسل های متمادی الهام بخش توریستان و ماجراجویان و نیز ارائه گر دورنمای دلفریبی از دوران حکومت کوبلای خان، شرق دور، جاده ابریشم و چین می باشد.

ارنست شکلتون (Ernest Shackleton)

ارنست شکلتون مشهورترین کاوشگر قطب جنوب است (البته گمان می رود ابتدا روآلد آمانسن در سال 1911 قدم بدانجا نهاده باشد) و نام او با اکتشاف قطب جنوب مترادف است. او بارها و بارها این قاره را پیمود و یکی از مشهورترین حوادث سفر او مربوط به سال 1914 است که کشتی او با نام اندورانس به مدت 10 ماه در میان یخ ها گرفتار شد. خاتمه کشتی آغاز به شکستن و ویران شدن کرد و مسافران آن مجبور شدند از کشتی دست بکشند. شکلتون پس از یک اردوزنی 5 ماهه روی یخ ها، خاتمه دو قایق سفری سرباز ساخت و یکی از آنها که به خطرناک ترین شکل ممکن 800 کیلومتر از اقیانوس را تا رسیدن به جزیره جورجیای جنوبی پشت سر گذاشت هم اکنون بخشی از تاریخچه بزرگترین سفرهای دنیاست. شکلتون سپس از کوههای جزیره جورجیای جنوبی با زحمت عبور کرد و پس از رسیدن به ایستگاه وال گیری جزیره، یک تیم نجات را سازماندهی کرد و تمام افرادی که پشت سر خود جا گذاشته بود را نجات داد. جسارت به معنای واقعی!

نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong)

او نخستین کسی است که با موفقیت قدم بر کره ماه نهاد. او یک ماجراجو در دوران معاصر است که به ماه سفر کرد (البته پیروی از او کار آسانی نیست) و یک جهش بزرگ را برای زندگی بشر رقم زد. نیل آرمسترانگ، سند زنده ای برای اثبات این مطلب است که آرزوی سفر به هیچ مکانی غیرممکن نیست.

فریا استارک (Freya Stark)

فریا استارک تحت عنوان آخرین توریست عاشق مشهور است. این معروفیت گویای جایگاه قدرتمند او به عنوان یک توریست نویسنده داستان های تاریخی عشقی است. زندگی توریستی یا سفری او از اواخر دهه 1920 آغاز شد و به طرز خستگی ناپذیری پیش رفت. او نخستین زن اروپایی است که به منطقه لرستان در کشور ایران پای نهاد. بعلاوه او اولین کسی بود که نقشه کوههای منطقه را برای غربی ها ترسیم کرد و به چشم ویرانی قلعه اساسین ها (قلعه الموت) را نظاره کرد. قصه ها و ماجراهای او منبع الهام بسیاری از توریستان است و به زنان نشان داد که می توانند در دورانی که سلطه بدست مردان است به سفر و سیاحت بپردازند.

منبع: thoughtcatalog.com

منبع: الی گشت
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2153

به "مشهورترین جهانگردان جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین جهانگردان جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید