طرز تهیه ترشی انبه، ترشی خوشمزه و محبوب جنوبی

به گزارش مجله 10 از 10، خبرنگارانـ ترشی ها ازجمله مخلفات خوشمزه ای هستند که در کنار وعده های غذایی سرو می شوند و تنوع بالایی دارند. فصل اصلی تهیه ترشی معمولا پاییز است؛ ولی برخی از ترشی ها هستند که می توان مواد مورد استفاده آن ها را در همه فصول سال تهیه کرد. ترشی انبه یکی از ترشی های خوشمزه و پر طرفدار جنوبی است که درست کردن آن همزمان با فصل بهار و تابستان و رسیدن میوه انبه رونق می گیرد. این ترشی به صورت اصیل بسیار تند است و برای کسانی که چاشنی های تند را همراه با غذا دوست دارند، یک انتخاب خوشمزه است.

طرز تهیه ترشی انبه، ترشی خوشمزه و محبوب جنوبی

به گزارش خبرنگاران، اگر ترشی انبه دوست دارید، دست به کار شوید و تا زمانی که فصل انبه تمام نشده است، این ترشی خوشمزه را در منزل تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه ترشی انبه همراه با نکات مهم و فوت وفن های مربوط به تهیه این ترشی تقدیم به شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه ترشی انبه

انبه کال: 1 کیلو

برگه زردآلو: 50 گرم

سیب ترش: 1 عدد

زردچوبه: 1 قاشق غذاخوری

فلفل قرمز: 1 قاشق مرباخوری

سیاه دانه: 1 قاشق غذاخوری

ادویه مخصوص ترشی: 1 قاشق غذاخوری

شکر: 2 قاشق غذاخوری

موسیر: 50 گرم

پودر گشنیز: 1 قاشق غذاخوری

سرکه: 1 لیوان سرخالی

نکات مربوط به مواد اولیه

نکات مربوط به انبه

انبه یکی از میوه های گرمسیری محسوب می شود که بسیار خوشمزه، مغذی و سرشار از خاصیت است. انبه دارای ویتامین A، C، E، B و سرشار از منیزیم، پتاسیم، فسفر، اسید فولیک و روی است. این میوه برای جلوگیری از سرطان، سم زدایی بدن، مبارزه با دیابت، رفع اختلالات گوارشی و اختلال کبد، تقویت سیستم ایمنی بدن و پایین آوردن سطح کلسترول خون بسیار مفید است و یک گزینه مناسب برای درمان گرمازدگی است.

هنگام خرید انبه حتما به این نکته توجه داشته باشید که انبه پوست یکنواخت داشته باشد. برای تهیه ترشی انبه در اصل از انبه سبز کال و نرسیده استفاده می کنند. در صورتی که به انبه کال سبز دسترسی ندارید، می توانید از انبه زرد استفاده کنید، فقط توجه داشته باشید انبه ای که برای ترشی انتخاب می کنید، سفت تر و کال تر باشد. انبه ای که کملا رسیده و شل و له باشد، برای تهیه ترشی انبه مناسب نیست.

نکات مربوط به سرکه

سرکه ها انواع گوناگونی دارند و بهترین نوع سرکه برای تهیه ترشی سرکه انگور است. رنگ سرکه انگور قرمز است و طعم ملایم تری نسبت به سرکه سفید دارد. برای تهیه ترشی انبه بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید؛ زیرا سرکه سفید رنگ ترشی انبه را خوشرنگ تر می کند.

نکات مربوط به ادویه ترشی

ادویه ترشی مخلوطی از چند ادویه است که عطر و طعم بی نظیری به ترشی می دهد. ادویه ترشی را می توانید از عطاری ها و یا فروشگاه های مواد غذایی معتبر تهیه کنید؛ همچنین می توانید ادویه ترشی را خودتان در منزل تهیه کنید. برای تهیه ادویه مخصوص ترشی ادویه های زیر را با هم مخلوط کنید:

پودر تخم گشنیز: 5 قاشق چای خوری

پودر گلپر: 1 قاشق چای خوری

پودر دارچین: 1 قاشق چای خوری

پودر زیره سبز: 2 قاشق چای خوری

پودر جوز هندی: نصف قاشق چای خوری

فلفل سیاه: 1 قاشق چای خوری

فلفل قرمز: 1 قاشق چای خوری

پودر رازیانه: 1 قاشق چای خوری

ترکیب پودر مرزه، ترخان، گشنیز و نعناع خشک: 2 قاشق چای خوری

طرز تهیه ترشی انبه

1 ـ برای شروع کار ابتدا انبه را پوست و هسته آن را جدا کنید. انبه ها را کمی درشت تر خرد کنید؛ سپس انبه های خرد شده را داخل یک سینی بریزید و روی آن ها را نمک و زردچوبه بپاشید.

2 ـ سرکه را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذراید، وقتی سرکه جوش آمد، شکر، فلفل قرمز، نمک، سیاه دانه، پودر گشنیز و ادویه مخصوص ترشی را داخل سرکه بریزید و هم بزنید.

3 ـ سیب ترش درختی را با پوست به صورت حلقه ای خرد کنید و داخل قابلمه سرکه بریزید. برگه زردآلو و موسیر را هم به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید.

4 ـ حالا انبه های خرد شده را به قابلمه ترشی اضافه کنید و صبر کنید تا ترشی حدودا 10 دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و مواد داخل ترشی کمی نرم شوند.

5 ـ وقتی رنگ مواد تغییر کرد، اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید تا ترشی داخل قابلمه کاملا سرد شود؛ سپس ترشی انبه آماده را توی شیشه های خشک و تمیز بریزید و داخل یخچال نگهداری کنید.

نکاتی که باید در تهیه انواع ترشی رعایت کنید:

1- ترشی را در ظرف شیشه ای بریزید. ظرفی که برای ترشی در نظر گرفته اید، باید کاملاً تمیز و خشک باشد. در غیر این صورت ترشی کپک می زند. در ظرف را هم محکم ببندید تا هوا نکشد. اگر هوا بکشد، ترشی خراب می شود.

2- ترشی را حتماً در جای خنک به دور از نور خورشید و ترجیحاً در داخل یخچال نگهداری کنید.

3- در ریختن ادویه ترشی و نمک زیاده روی نکنید. بعضی ها در تهیه ترشی به قدری ادویه را زیاد می ریزند که تمام مواد ترشی عطر و طعم اصلی خودشان را از دست می دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1401 بروزرسانی: 18 تیر 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2199

به "طرز تهیه ترشی انبه، ترشی خوشمزه و محبوب جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ترشی انبه، ترشی خوشمزه و محبوب جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید