سیستم قیمت گذاری تعزیراتی اقتصاد را متوقف می نماید

به گزارش مجله 10 از 10، خبرنگاران/لرستان یک اقتصاددان گفت: سیستم قیمت گذاری تعزیراتی اقتصاد را متوقف می نماید.

سیستم قیمت گذاری تعزیراتی اقتصاد را متوقف می نماید

دکتر مسعود سعادت مهر در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در شرایط بحرانی و کمبود محصول در بازار همانند شرایط سال 97 نظام قیمت گذاری و تعزیرات حکومتی قیمتی و حتی اقتصاد کوپنی دارای توجیه است.

وی ادامه داد: اما در بقیه دوران مالی و شرایط عادی وجود سیستم قیمت گذاری مانع رشد مالی و فراوری و اشتغال می گردد.

سعادت مهر اضافه نمود: فراوریکننده در شرایط رقابتی باید بتواند آزادانه قیمت محصول خود را مشخص نموده و با محاسبات هزینه و فروش سود خود را پیش بینی کند و در این شرایط فراوری از رونق برخوردار خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه پیغام نور لرستان یادآور شد: سیستم قیمت گذاری تعزیراتیدر کنار قوانین سخت گیرانه کار همانند دو لبه یک قیچی بوده که رشد فراوری را در اقتصاد متوقف می نماید و مانع از رونق مالی می گردد.

وی اعلام کرد: بخش خصوصی که نه در مشخص دستمزد و نه در مشخص قیمت محصول آزاد نباشد، نمی تواند فرآیند بهینه سازی فراوری را انجام دهد و عملاً فراوری در اقتصاد ایران با این شرایط غیر بهینه انجام می گردد و لذا فراوری غیر بهینه از رونق برخوردار نخواهد شد.

سعادت مهر گفت: البته نظام قیمت گذاری دولتی در خصوص فراوریکنندگان انحصاری مانند بازار خودرو و بعضی دیگر از محصولات دارای توجه بوده و ضروری است اما در خصوص سایر کالاها که شرایط رقابتی دارند مانع فراوری خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 974

به "سیستم قیمت گذاری تعزیراتی اقتصاد را متوقف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم قیمت گذاری تعزیراتی اقتصاد را متوقف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید