درمان فتق دیسک بدون احتیاج به عمل جراحی؛ لیزر دیسک کمر

به گزارش مجله 10 از 10، عمل دیسک کمر با لیزر جدیدترین تکنولوژی برای درمان دردهای ناشی از دیسک کمر است که به وسیله فوق تخصص درد؛ دکتر محمد حسین دلشاد انجام می گردد.

درمان فتق دیسک بدون احتیاج به عمل جراحی؛ لیزر دیسک کمر

کمردرد، به ویژه درد ناشی از فتق دیسک بسیار رایج است و بارها نام این بیماری را از دوستان و آشنایان خود شنیده ایم.

بسیاری از آنها سالهاست که درگیر این بیماری هستند و به علت ترس از عمل جراحی اقدامی برای درمان نمی نمایند. در حقیقت تصور می نمایند برای رهایی از درد ناشی از ستون فقرات، تنها باید عمل جراحی انجام دهند.

با وجود پیشرفت هایی که در زمینه پزشکی داشته ایم، فوق تخصص درد به روش های پیشرفته قادر به درمان دیسک به صورت کاملا بسته با تکنیک لیزر ستون فقرات است که قطعا خبر خوبی برای افرادی است که سال ها درد ناشی فتق دیسک را تحمل نموده اند.

مدت هاست که درمان کمردرد با لیزر دیسک در کشورهای پیشرفته به جای انجام عمل جراحی باز با موفقیت انجام می گردد. از آنجایی که این روش درمانی به صورت بسته است، بیماران دیگر متحمل عارضه های ناشی از عمل جراحی باز نخواهند شد.

در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد این روش درمانی توضیحات بیشتری دهیم.

آشنایی با فرایند درمان لیزر دیسک

از آنجایی که دیسک ساختار فیبری دارد مانند بالشتکی بین هر دو مهره کمر قرار گرفته می گردد و از برخورد مهره ها به یکدیگر جلوگیری می نماید.

بیماری های زمینه ای، افزایش سن و وارد شدن آسیب به ستون فقرات باعث اختلال در خاصیت ارتجاعی دیسک ها می گردد و در پی چنین شرایطی، دیسک از بین مهره های ستون فقرات خارج شده یا دچار پارگی خواهد شد.

امروزه برای درمان فتق دیسک احتیاج به عمل جراحی و گذراندن دوره نقاهت طولانی مدت ندارید. با تکنیک های غیر جراحی مانند لیزر دیسک کمر تسکین کمردرد را تجربه خواهید کرد.

لیزر دیسک کمر نوعی پروب لیزری است که در فضای بین مهره ها قرار می گیرد و با بخار شدن حجم دیسک، فشار از روی عصب برداشته می گردد، در نتیجه درد بیمار تسکین پیدا خواهد نمود.

همانطور که گفتیم لیزر برای فتق دیسک روشی کم تهاجم است که تنها از راه پوست برای بیمار انجام می گیرد و هدف از انجام این روش کاهش درد و برطرف نقص عصبی است.

طی این روش با تبخیر قسمت مرکزی دیسک، حجم و قطر دیسک بیرون زده کم می گردد و فشار از روی عصب برداشته خواهد شد. بعلاوه خونرسانی بهتری در این قسمت وجود خواهد داشت.

مقایسه درمان دیسک به روش بسته با روش جراحی باز

همانطور که متوجه شده اید درمان کمردرد بدون جراحی یا همان لیزر دیسک به مراتب بهتر از جراحی باز است. در ادامه تفاوت این دو مورد را برای شما ذکر خواهیم کرد:

جراحی به روش باز

طی این روش جراح با برش زدن کمر به عضله دسترسی پیدا می نماید. سپس عضلات از ستون فقرات جدا می گردد تا فضا و دید کافی برای کار کردن روی ستون فقرات داشته باشد.

حین عمل جراحی خطر آسیب به بافت نرم وجود دارد و بیمار باید مدت طولانی تری را در بیمارستان بستری بماند. گاهی عمل آنطور که باید نتیجه موفقیت آمیزی ندارد.

درمان بسته به روش لیزر دیسک

طی جراحی با لیزر، از این روش برای برداشتن بخشی از بافت نرم که اعصاب را تحت فشار قرار می دهد، استفاده می گردد. در واقع بیماران مبتلا به فتق دیسک، با این روش کاملا متوجه بهبودی خود بدون وارد کردن هیچ برشی می شوند.

از آنجایی که این روش کم تهاجم است، احتیاجی به بیهوشی عمومی نیست. تنها در قسمتی که سوزن برای انتقال انرژی وارد می گردد، بیمار بی حس خواهد شد تا در طول درمان دردی را احساس نکند.

گرمای وارد شده از لیزر منجر به تبخیر آب دیسک بدون هیچ آسیبی می گردد و در نهایت بیمار برطرف فشار و تسکین درد را تجربه می نماید. بعلاوه از عود مجدد این بیماری نیز جلوگیری خواهد شد.

مزایای درمان دیسک با لیزر

با توجه به اینکه که لیزر دیسک به صورت بسته انجام می گیرد، قطعا مزایای زیادی نسبت به هر روش دیگری برای بیماران دارد.

اگر بیماران با روش های اولیه درمانی، بهبود کمردرد را تجربه ننمایند، متخصص درد لیزر فتق دیسک که روشی ایمن و موثر است را به بیماران پیشنهاد می دهد.

این روش مزایای زیادی دارد که به توضیح زیر است:

  • هیچ برشی در عضلات کمر ایجاد نمی گردد و به طبع اسکاری ایجاد نخواهد شد.
  • از آنجایی که کاملا بسته است، خونریزی طی درمان وجود ندارد.
  • فرایند بهبودی به علت عدم برش، نسبت به راهکارهای دیگر درمانی بسیار سریع تر است.
  • از آنجایی که به ساختار ستون فقرات و بافت بدن دست زده نمی گردد، آسیبی به بافت های دیگر وارد نخواهد شد.
  • لیزر دیسک احتیاجی به بیهوشی عمومی ندارد، تنها با تزریق بی حسی، کاملا بدون درد فرایند درمان انجام خواهد گرفت.
  • نسبت به روش های درمانی دیگر مانند عمل جراحی باز که فرایند طولانی تری دارد، هزینه کمتری دارد.
  • با توجه به اینکه هیچ اقدام تهاجمی برای بیمار انجام نمی گردد، بیمار احتیاج به بستری شدن در بیمارستان نخواهد داشت.
  • این روش درمانی به صورت سرپایی به وسیله متخصص درد انجام می گیرد.
منبع: فرارو
انتشار: 5 مرداد 1401 بروزرسانی: 5 مرداد 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2217

به "درمان فتق دیسک بدون احتیاج به عمل جراحی؛ لیزر دیسک کمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان فتق دیسک بدون احتیاج به عمل جراحی؛ لیزر دیسک کمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید