تشییع موگابه در ورزشگاه تقریبا خالی، قهرمان استقلال یا نابودگر اقتصاد؟

به گزارش مجله 10 از 10، مراسم تشییع رابرت موگابه رئیس جمهور سابق زیمبابوه دیروز (شنبه) با حضور سران دولت های آفریقایی و غیرآفریقایی برگزار گردید.

تشییع موگابه در ورزشگاه تقریبا خالی، قهرمان استقلال یا نابودگر اقتصاد؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه نوشت: رهبران آفریقایی مردی را تکریم کردند که به عنوان قهرمان آزادی بخش زیمبابوه شناخته می گردد و دوران 37 ساله حکرانی اش با آشفتگی و فروپاشی اقتصاد تعریف می گردد.

رهبران کشورهای آفریقایی، کوبا، چین و روسیه به تکریم موگابه پرداختند، خبرگزاری فرانسه

موگابه در هفته گذشته در 95 سالگی در سنگاپور درگذشت. او از دهه های گذشته تورم بالا و کمبود کالا را برای زیمبابوه به ارث گذاشت.

موگابه در حین یک سفر پزشکی در خارج از کشور جان خود را از دست داد. این اتفاق 2 سال پس از خروج تقریبا اجباری وی از قدرت رخ داد. او در نوامبر سال 2017 و پس از فشار حزب حاکم و ارتش برای کناره گیری از قدرت، سرانجام از این سمت کنار رفت. موگابه در آن موقع خواهان جانشینی گریس همسر 49 ساله خود شده بود اما خواسته وی از سوی حزب حاکم رد شد.

در مراسم تشییع، رهبران کشورهای آفریقایی، کوبا، چین و روسیه موگابه را به عنوان نماد مبارزه چریکی دوران استعماری ستودند.

تابوت وی با پرچم سبز، سیاه، طلایی و قرمز زیمبابوه و در با مراسم مارش نظامی وارد ورزشگاه ملی هراره پایتخت این کشور شد. این در حالی است کمتر از یک چهارم از 60 هزار جایگاه این ورزشگاه پر شد.

موگابه به عنوان یک شورشی ضد استعماری به دوران حاکمیت اقلیت سفید در این زیمبابوه سرانجام داد اما او در دوران 37 ساله حکومتش مخالفان را سرکوب کرد و با خشونت فراوان به مصادره مزارع و زمین سفیدپوستان پرداخت.

امرسون منانگاگوا رئیس جمهور کنونی زیمبابوه در حال ادای احترام به پیکر رابرت موگابه، الجزیره

اگرچه او به عنوان یک آزادی خواه آفریقایی شناخته می گردد اما بسیاری از زیمباوه هایی موگابه را با حاکمیت ظالمانه و سوء مدیریت مالی به یاد می آورند. مدیریتی که باعث فرار میلیون ها نفر از مردم زیمباوه به خارج از این کشور شد.

اینک به عنوان دوران پسا موگابه، مقامات دولت کوشش دارند با وعده های مختلف، وضعیت مالی را بهبود بخشند و با سرمایه گذاری های بیشتر به ایجاد شغل در این کشور بپردازند.

تکریم موگابه توسط نیروهای نظامی زیمبابوه، خبرگزاری فرانسه

استیون یک مشاور خرید ملک در نزدیکی ورزشگاه در خصوص موگابه گفت: ثمره قدرت وی کمبود است و این چیزی است که ما از او به خاطر می آوریم.

او گفت: موگابه قول داد که هیچ مخالفی بر جای نمی گذارد و پیروز شد. دلیلی برای حضور در مراسم تشییع جنازه او وجود ندارد.

گریس موگابه همسر 51 ساله موگابه، او اولین نفری بود که با موگابه وداع کرد، خبرگزاری فرانسه

نورمن گمبراس مدیر 57 ساله یک مدرسه در هراره در این رابطه گفت: نمی توان بدون موگابه در خصوص زیمبابوه حرف زد. زیمبابوه یعنی موگابه. موگابه با شجاعت باعث آزادی زیمبابوه شد و هیچ کشوری در دنیا بدون مشکل نیست.

تدفین وی در 30 روز آینده و پس از ساخت مقبره جدید صورت خواهد گرفت. این تصمیم پس از سرانجام مشاجرات طولانی خانواده اش با امرسون منانگاگوا رئیس جمهور کنونی زیمبابوه در خصوص تاریخ و مکان دفن گرفته شد. هر چند خانواده موگابه هنوز هم از تصمیم نهایی در خصوص محل دفن موگابه در شمال غربی هراره ناراضی هستند.

تکریم پیکر موگابه توسط بعضی از مردم و سران آفریقایی در ورزشگاه ملی شهر هراره، خبرگزاری فرانسه

به گزارش ایندیپندنت، مردم حاضر در ورزشگاه ملی هراره در شعاری آهنگین خواندند: وقتی شما رفتید، نان یک دلار بود.

یکی از افراد حاضر در ورزشگاه در این باره گفت: زمانی که علیه موگابه راهپیمایی کردیم، نان کمتر از یک دلار بود، اما اینک نان حدود 9 دلار است. وی اضافه کرد: من اینجا هستم تا بگویم آقای رئیس جمهور موگابه متاسفم. ما نمی دانستیم اوضاع بدتر می گردد.

پیکر موگابه با احترام ویژه وارد ورزشگاه ملی شهر هراره شد، خبرگزاری فرانسه

یکی از مردم هراره به خبرگزاری فرانسه گفت: موگابه عامل اصلی مسائل ماست و دیگر نمی خواهیم چیزی از او بشنویم.

سایت انگلیسی ایندیپندنت در باره عکس العمل های مردم به مرگ رابرت موگابه از قول آموس سیدونا یکی از شهروندان هراره نوشت: او را دوست نداشتم. قصد داشتم به ورزشگاه روم تا از مرگ او مطمئن شوم. اما تاکسی های راستا 3.50 دلار برای رفتن به ورزشگاه کرایه می گیرند و این مبلغ برای خداحافظی با جسد موگابه بسیار زیاد است.

هواداران موگابه یک چهارم ورزشگاه 60 هزار نفری پایتخت زیمبابوه را پر کردند، خبرگزاری فرانسه

آمیلیا توکاند که در اطراف ورزشگاه مشغول فروش کابل شارژر موبایل است نیز در خصوص مرگ رئیس جمهور سابق کشورش گفت: شرکت در این تشییع جنازه هیچ چیزی را عاید من نخواهد کرد. او در دوران زندگیش هیچ نفعی برای ما نداشت و اینک شرکت در تشییع جنازه اش وقت تلف کردن است. نه، جنازه موگابه نفعی ندارد.

موگابه حدود 4 دهه بر زیمبابوه حکومت کرد، خبرگزاری فرانسه (عکس آرشیوی است)

، عصر ایران

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 449

به "تشییع موگابه در ورزشگاه تقریبا خالی، قهرمان استقلال یا نابودگر اقتصاد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشییع موگابه در ورزشگاه تقریبا خالی، قهرمان استقلال یا نابودگر اقتصاد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید