تحریم های آمریکا علیه نورد استریم 2؛ ضربه محکم دیگری به مناسبات دو سوی آتلانتیک

به گزارش مجله 10 از 10، تحریم های آمریکا علیه پروژه گازی نورد استریم 2 ضربه محکمی دیگری به مناسبات دو سوی آتلانتیک وارد نموده و با انتقادهای زیادی از طرف مقامات اروپایی و به ویژه آلمانی روبرو شده است.

تحریم های آمریکا علیه نورد استریم 2؛ ضربه محکم دیگری به مناسبات دو سوی آتلانتیک

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، بعد از تصمیم اخیر ایالات متحده برای تحریم شرکت های مرتبط با پروژه گازی نورد استریم 2 از آنجایی که نهایی شدن این پروژه به منظور تامین انرژی اروپا برای اتحادیه اروپا و به ویژه آلمان اهمیت زیادی دارد مناقشات لفظی سخت و روزافزونی بین این مقامات دو کشور شکل گرفته است.

تحریم های آمریکا در درجه اول بیشتر متوجه شرکت هایی خواهد بود که با کشتی های خود در لوله گذاری در دریای بالتیک فعالیت می نماید. طبق لایحه تحریمی آمریکا مدیران ارشد این شرکت ها تحریم شده اند، حق ورود به آمریکا را ندارند و سپرده های بانکی آنها در آمریکا ضبط می شوند.

مجری اصلی این طرح، غول انرژی روسیه شرکت گازپروم است. اما نیمی از هزینه آن را پنج شرکت اروپایی او ام وی، وینترشال، دآ، ان جی، اونیپر و شل برعهده گرفته اند. بیش از 90 درصد این پروژه خط لوله تمام شده، زمان شروع بهره برداری از این خط لوله سال 2020 و هزینه احداث آن 10 میلیارد یورو برآورد شده است.

انتقاد شدید مقامات آلمانی از تحریم های آمریکا

دولت آلمان بعد از امضا قانون تحریم علیه نورد استریم 2 توسط ترامپ ترامپ بلافاصله واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. دولت آلمان می گوید تحریم نورد استریم 2 دخالت در امور داخلی این کشور است .

اولریکه دمر، معاون سخنگوی دولت آلمان اعلام نموده است که دولت این کشور تحریم آمریکا علیه نورد استریم 2 را دخالت در امور داخلی تلقی می نماید. او تاکید نمود که دولت آلمان مخالف تحریم های فراسرزمینی است و آن را رد می نماید. به گفته معاون سخنگوی دولت آلمان، این تحریم ها شرکت های آلمانی و اروپایی را نشانه گرفته و دخالت در امور داخلی تلقی می گردد .

دمر همچنین تاکید نمود که اقدام آمریکا نمی تواند در حمایت از اوکراین بوده باشد زیرا اوکراین و روسیه بر سر ترانزیت گاز به توافق رسیدند و از نظر آلمان تحریم نورد استریم 2 قابل درک نیست .

دیگر مقامات آلمانی نیز علیه تحریم آمریکا علیه خط لوله نورد استریم 2 موضع گیری نموده اند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در اعتراض به تحریم ها علیه نورد استریم 2 گفته است که سیاست انرژی در خود اروپا تصمیم گیری می گردد نه در ایالات متحده آمریکا. ماس تاکید نمود که مداخلات و مجازات های خارجی را تائید نمی نماید .

ترامپ روز آدینه 29 آذر برنامه دفاعی بودجه آمریکا را که تحریم خط لوله گازی نورداستریم 2 و ترک استریم بخشی از آن بود امضا کرد. خط لوله نورد استریم 2 گاز روسیه را به وسیله دریای بالتیک به آلمان انتقال خواهد داد. خط لوله ترک استریم نیز به وسیله دریای سیاه گاز روسیه را به ترکیه و از آنجا به اروپا انتقال خواهد داد .

دولت آمریکا 60 روز وقت دارد فهرستی از اشخاص و شرکت هایی را که در این پروژه دست دارند تهیه کند .

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که یکی از شرکت های مشارکت نماینده در پروژه خط لوله نورد استریم 2 بعد ا ز تحریم آمریکا بلافاصله از این طرح خارج شده است .

خط لوله نورد استریم 2 مرحله پایانی خود را طی می نماید و هم اکنون حدود 300 کیلومتر از این طرح توسط شرکت هلندی - سوئیسی ال سیز در آب های دانمارک لوله کشی می گردد. اما این شرکت بعد از اعمال تحریم ها از پروژه نورد استریم 2 کنار کشید. این شرکت اعلام نموده است که فعالیت آنها زمانی از سرگرفته خواهد شد که اطلاعات بیشتری از طرف نهادهای آمریکایی ارائه گردد.

ترامپ به شدت مخالف این طرح بوده و بارها از مقامات آلمانی خواسته است که این پروژه را اجرا ننمایند. رئیس جمهوری آمریکا گفته است که نورد استریم 2 وابستگی آلمان و اروپا به گاز روسیه را بیشتر می نماید .

سفیر آمریکا: تحریم های آمریکا به نفع اروپاست!

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان هم به انتقادها از تحریم آمریکا علیه خط لوله گاز نورد استریم 2 واکنش نشان داده و در مصاحبه با روزنامه بیلد آم زونتاگ گفت: 15 کشور اروپایی، کمیسیون و مجلس اروپا درباره پروژه نورد استریم 2 نگرانی هایی داشته اند. بنابراین تحریم آمریکا علیه این خط لوله گازی به نفع اروپا بوده است و بسیاری از دیپلمات های اروپایی از دولت آمریکا به خاطر این اقدام تشکر نموده اند .

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین همچنین گفته است که اختلاف نظر آمریکا و آلمان تازه نیست و در زمان باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا شروع شده است. او تاکید نمود که واشنگتن مانع خواهد شد که گاز اروپا فقط از یک کشور و یا یک منبع تامین گردد.

سفیر آمریکا در برلین اظهار داشت که آمریکا از شرکت هایی که از این طرح کناره گیری کردند استقبال می نماید. او اقدام شرکت سوئیسی ال سیز مبنی بر کناره گیری از پروژه نورد استریم 2 مورد تقدیر قرار داد .

اولاف شولتس، وزیر اقتصاد آلمان از حزب سوسیال دموکرات، در واکنش به تحریم های آمریکا گفته است چنین تحریم هایی ناقض استقلال و مداخله در امور داخلی آلمان و اروپا به حساب می آید .

شولتس در مصاحبه با شبکه اول رادیو و تلویزیون دولتی آلمان ARD گفته است که آلمان تحریم های آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و موضع خود را به اطلاع این کشور رسانده است. وزیر اقتصاد آلمان اما اضافه نمود تصمیم در باره این پروژه برعهده شرکت هایی است که در زمینه ساخت این خط لوله گازی فعالیت دارند .

مخالفت اوکراین با تحریم های آمریکا علیه آلمان

کشور اوکراین هم که خود از مخالفان سرسخت پروژه نورد استریم 2 است تحریم های امریکا علیه آلمان را به دلیل در پیش دریافت این پروژه گازی رد نموده است.

وزیر امور خارجه اوکراین روز آدینه در دیداری با وزیر امور خارجه آلمان در برلین با تاکید بر اینکه آلمان دوست و حامی ما است گفت که ما خواستار هیچ تحریمی علیه آلمان نیستیم.

برند وتسفال، از کارشناسان مالی حزب سوسیال دموکرات آلمان هم تحریم های ایالات متحده علیه پروژه خط لوله گازی نورد استریم 2 را بار سنگینی بر اتحاد دو سوی آتلانتیک دانسته و در مصاحبه با سایت رادیو آلمان گفته است که تامین انرژی یک مسئله داخلی اروپا است و این پروژه گازی ساخته خواهد شد.

وی تاکید نمود که ما شرکای برابر و مستقلی هستیم و باید با هم مذاکره نموده و به صورت یکجانبه تصمیم نگیریم. وی اقدام دولت آمریکا در تصویب تحریم علیه این پروژه گازی را کاملا نامناسب، خودخواستاره و افراطی ارزیابی کرد.

وی این اقدام دولت آمریکا را تصمیمی کاملا سیاسی ارزیابی نموده و گفت: ما کشورهای مستقلی هستیم و می توانیم خودمان تصمیم بگیریم که تامین انرژی خود را در آینده بسازیم. این سیاستمدار آلمانی از پروژه گازی نورد استریم 2 حمایت نموده و ان را به نفع تمام اروپا دانسته و تحریم های آمریکا را عامل به تاخیر افتادن این پروژه گازی ارزیابی کرد.

وی از اروپا و آلمان خواست که حالا موضع گیری شفافی در برابر این اقدام آمریکا اتخاذ نمایند.

رالف موتسنیچ، رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان هم مناسبات دو سوی آتلانتیک را در این شرایط رو به وخامت ارزیابی نموده و گفته است: اتحادیه اروپا و آلمان ظاهرا برای ترامپ شرکای متحدی محسوب نمی شوند، بلکه دست نشانده و سرسپرده ای مشمول ادای احترام محسوب می شوند.

نیلز اشمیدت از دیگر سیاستمداران بلند پایه حزب سوسیال دموکرات هم گفته است که سیاست انرژی اروپا در اروپا تصمیم گیری می گردد نه در آمریکا.

اتحادیه احزاب متحد مسیحی هم انتقاد شدیدی به این تصمیم آمریکا وارد نموده اند.

یوخیم فایفر، از سیاستمداران مالی حزب دموکرات مسیحی در این باره گفته است که تحریم ها یک اقدام خصمانه از طرف آمریکا محسوب می گردد و این تحریم های فرا سرزمینی کاملا غیر قابل قبول هستند. وی همچنین گفته است که این مسئله ای مربوط به خود ما است که چگونه سیاست انرژی اروپا را در پیش گیریم. ما در این راستا به هیچ گونه نصیحتی از طرف آمریکا احتیاج نداریم.

امید نوری پور از سیاستمداران حزب سبز آلمان هم این اقدام آمریکا را با خروج واشنگتن از معاهده آب و هوای پاریس مقایسه نموده و گفت: تصور کنید ما به دلیل این اقدام آمریکا تحریم های نقض نماینده استقلال این کشور را علیه آن تصویب کنیم.

یک سخنگوی کمیسیون اروپایی هم به این اقدام واشنگتن واکنش نشان داده و گفته است که ما در حال حاضر تاثیرات احتمالی این تحریم ها روی شرکت های اروپایی را مورد ارزیابی قرار می دهیم. در واقع اتحادیه اروپا تحریم ها علیه شرکت هایی که تجارت مشروع انجام می دهند را رد می نماید.

با این حال وزیر امور خارجه روسیه براین باور نیست که تحریم های آمریکا علیه این پروژه گازی نمی تواند آن را به خطر بیاندازد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 751

به "تحریم های آمریکا علیه نورد استریم 2؛ ضربه محکم دیگری به مناسبات دو سوی آتلانتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحریم های آمریکا علیه نورد استریم 2؛ ضربه محکم دیگری به مناسبات دو سوی آتلانتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید