تاسیس شورای راهبردی شهرهای خلاق

به گزارش مجله 10 از 10، امیر روشن بخش، معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، گفت: در سالیان متمادی شهرهای مختلف برای پیوستن به شبکه شهرهای خلاق با هم رقابت می کردند و این رقابت فشرده بود تا اینکه فرایند انتخاب شهر خلاق دوسالانه شد از همین رو در سال 2004 یک شهر، در سال 2017، شصت و دو شهر و در سال 2019 ، شصت و شش شهر به شبکه شهرهای خلاق پیوستند که از این میان چهار شهر متعلق به کشور ما بود. البته باید توجه داشت که در انتخاب این شهرها بهره مندی از هفت هنر مانند پخت غذا، موسیقی، صنایع دستی، ادبیات و ... دخیل است و این شهرها بر اساس این هنرها دسته بندی می شوند. این شبکه شهرها باعث ایجاد جایگاهی برای این شهرها می شود که بر اساس آن دست اندرکاران شهرها تجارب و موفقیت های خود را با هم به اشتراک می گذارند و می توانند هدف های مشترک داشته باشند در واقع آنها از یک همکاری جدید با هم حمایت می کنند.

تاسیس شورای راهبردی شهرهای خلاق

وی افزود: بر اساس آمارها بیشترین اقبال در شبکه شهرهای خلاق مربوط به هنر صنایع دستی است اما در این میان 17 شهر هم در حوزه هنر مدیا آرت شناخته شده اند. ضمن اینکه به طور کلی شهرهای خلاق باید آوردگاهی برای مردم و کسب و کارهای بومی باشد. از همین رو شهرهای خلاق به حوزه های مختلف توجه می کنند اما در این سال ها بیشترین تمرکز روی بحث گردشگری بوده است.

معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار کرد: به نظرم شهر خلاق برای همه یک فرصت است که اگر شهری بتواند به این شبکه بپیوندد می تواند به موقعیتی خوب برسد و سفیر فرهنگی باشد. برای مثال شهر رشت می توانست به این شبکه بپیوندد و در سطح جهان از تجارب این شهر در حوزه خوراک شناشی استفاده شود.

روشن بخش توضیح داد: یونسکو هر 2 سال 4 شهر را به عنوان شهر خلاق معرفی می کند ما هم سال گذشته شهر سنندج، مشهد، بندرعباس و شیراز را معرفی کردیم که از این میان سنندج و بندرعباس انتخاب شدند.

در ادامه روشن بابایی همتی، عضو پژوهشکده گیلان شناسی و مدیر مرکز گردشگری خلاق ایرانی، گفت: در جهان کتاب هایی درباره رشت و آشپزی این شهر نوشته شده که ارزشمند است و در آنها به غذاهای گیلانی اشاره شده است همین موضوع نشان می دهد که این استان قابلیت زیادی در این حوزه در جهان دارد. ما در دوره ای به شهر رشت بها دادیم و اقداماتی همچون راه اندازی موزه خوراک شناسی و... انجام دادیم. البته مدیریت خوب و پیشرفته حجت الله ایوبی دبیر کل یونسکو در ایران باعث بهبود شرایط این شهر شده است.

سپس روشن بخش بیان نمود: تجربه 2 شهر خلاق ایران نشان داده که یکی از معضلات این است که بعد از پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، بانیان آنها هیچ برنامه ای برای استفاده از این ظرفیت ندارند. به همین دلیل ما برای اینکه در این دام نیفتیم در حال ایجاد شبکه ای از صاحبان و شورای راهبردی شهرهای خلاق هستیم که بتوانیم برنامه خوبی برای استفاده از خلاقیت این شهرها داشته باشیم. چراکه اگر برنامه ای نباشد نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم. در عین حال یکی از آفت های این شهرها این است که وقتی بدنه دولتی درگیر مسایل آنها می شود عملا کارهای آنها به یک حرکت نمادین تبدیل می شود و بدون دستاورد به کار خود ادامه می دهند. به همین دلیل همه ذی نفعان شبکه شهرهای خلاق باید اتاق فکری تشکیل دهند و به ارایه برنامه های خود در شورای راهبردی بپردازند تا بتوانیم به توسعه فرهنگی برسیم.

معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اظهار کرد: ما در سطح جهان شهرهایی داریم که حتی بیشتر از نام کشورشان معروفیت دارند برای مثال دبی چنین است. یا شهر کوچکی مانند کن در فرانسه به دلیل بهره مندی از یک جشنواره باعث شده همه جهان این شهر کوچک را بشناسند. یعنی ما در بحث توریسم می توانیم با یک موضوع خاص کار کنیم.

وی گفت: معتقدم اگر بخش خصوصی در حوزه های مختلف ورود کند می تواند باعث پیشرفت بخش های مختلف شود در این صورت توسعه ای صورت می گیرد که این توسعه هم باید از دل مردم بومی باشد. در این صورت توسعه اقتصادی هم پیش می آید البته همان طور که گفتم اگر در این راستا بخش خصوصی ورود پیدا کند شرایط بهبود می یابد.

روشن بخش افزود: طبق آمار و ارقام به نظرم در دوره بعد تعداد شهرهای خلاق افزایش پیدا می کند. ما هم چیزی حدود صد شهر داریم که می توانند به این شبکه بپیوندند. به همین دلیل به بحث های مختلف فکر کرده ایم. این نکته را هم باید عنوان کنم که وزارت ارشاد طرحی با نام شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایجاد کرده که این موضوع ربطی به شهرهای خلاق ندارد.

وی توضیح داد: ما در نظر داریم در شورای راهبردی برنامه ها را منسجم تر ادامه دهیم تا شهرها در حوزه های مختلف تقویت شوند. همانطور که گفتم در حال حاضر شهرهایی در جهان وجود دارند که پرآوازه تر از نام کشورشان هستند و این به دلیل اقدامات سیتی برندینگ است که این امر می تواند یکی از ابزارهای بازاریابی فعالیت ها باشد. ما هم در نظر داریم شهر طوس مشهد را به همین ترتیب معرفی کنیم.

معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران اعلام کرد: در حال حاضر برنامه ای در سطح جهان وجود دارد که بر اساس آن شهرهای خلاق جهان می خواهند به صورت مجازی تجارب خود درباره کرونا را با هم به اشتراک بگذارند.

ایرنا

منبع: گردشبان
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1048

به "تاسیس شورای راهبردی شهرهای خلاق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاسیس شورای راهبردی شهرهای خلاق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید