بودجه کانون وکلا پرداخت نشده است

به گزارش مجله 10 از 10، خبرنگاران/خراسان رضوی نائب رئیس هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان گفت: در مورد بودجه کانون وکلا، حتی هزینه یک مورد از پرونده های وکالت نیز پرداخت نشده است.

بودجه کانون وکلا پرداخت نشده است

حسن حسن زاده امروز در نشستی که به مناسبت شصت وهشتمین سالگرد استقلال کانون های وکلای دادگستری و روز وکیل مدافع در کانون وکلای دادگستری خراسان برگزار گردید، اظهار کرد: بودجه کانون وکلا دو سال است که تصویب شده و صرفا به وکالت های تسخیری اختصاص پیدا نموده است که نسبت به خدمات وکلای دادگستری و تعداد مراجعات، مبلغی بسیار ناچیز به شمار می آید. قبلا طبق توافقات، برای هر وکالت تسخیری 200 تومان معین شده بود اما حتی یک مورد نیز پرداخت نشده بود.

وی در مورد آمار وکلای خراسان مطرح کرد: کانون وکلای دادگستری خراسان در سال 1377 تاسیس شد. در حال حاضر جمع کل وکلای خراسان 2310 نفر است که شامل 722 خانم و 1585 آقا می گردد. کانون وکلای خراسان هر سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را پوشش می دهد. در خراسان شمالی 250 وکیل پایه یک و 50 کارآموز وکالت دادگستری، در خراسان جنوبی 210 وکیل پایه یک و 46 نفر کارآموز وکالت دادگستری و همچنین تعداد وکلای خراسان رضوی 1795 وکیل و تعداد کارآموزان 288 نفر است.

حسن زاده در مورد عملکرد کمیسیون معاضدت بیان نمود: کمیسیون معاضدت کانون وکلای دادگستری یکی از فعال ترین کمیسیون های کانون وکلاست و ارتباط مستقیمی با آحاد جامعه، به خصوص افراد نیازمند به معاضدت های قضایی، دارد. افرادی که به این کمیسیون مراجعه می نمایند، عموما توانایی پرداخت حق الوکاله را ندارند و در پرونده هایی که قابل پیشرفت باشند، وکیل معرفی می کنیم.

وی اضافه کرد: در طول 2 سال گذشته 14 هزار مشاوره حقوقی رایگان صرفا در کانون، به غیر از مشاوره های حقوقی ارائه شده در کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی و مجتمع های قضایی اجرا شده است. حدود 1600 نفر از وکلا مراجعه کردند و وکالت رایگان افراد نیازمند را پذیرفتند. این آمار جدا از وکالت های تسخیری است. در هر ماه حدود 130 وکیل تسخیری معرفی می کنیم که در جرایم مهم که مجازات قانونی آن حبس ابد و اعدام است، به صورت رایگان خدمت ارئه می دهند.

نائب رئیس هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان در مورد خدمات ارائه شده در مجتمع رسیدگی به جرایم اطفال گفت: طی توافقی که با مسئولین دادگستری داشتیم، مقرر شد که در این مجتمع، هرروزه 2 یا 3 وکیل برای ارائه خدمات مستقر شوند. در مورد رسیدگی به جرایم اطفال حضور وکیل الزامی است. اگر وکیل حضور نداشته باشد، آن رسیدگی ناقص و قابل نقض در مراجع بالاتر است. هر روز بین 13 تا 15 پرونده به این وکلا ارجاع داده می گردد و این رسیدگی و پیگیری تا زمان صدور و اجرای حکم توسط وکیل ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد وکلای دادگستری چه در استان چه در کل کشور از خانواده ایثارگران هستند، گفت: این تصور که وکلا از قشر مرفه هستند، تصور غلطی است. از همه اقشار، هر کس که بتواند آزمون وکالت را با موفقیت پشت سر بگذارد، وارد جریان وکالت یا رشته های مرتبط حقوقی می گردد.

حسن زاده همچنین به موضوع پروانه وکالت علی اصغر عنابستانی اشاره نمود و شرح داد: آقای عنابستانی کارآموز وکالت کانون خراسان بود. افراد در دوران کارآموزی باید یکسری فعالیت هایی را انجام دهند، از جمله چهار جلسه شرکت در دادگاه ها، تنظیم مقاله، حضور در دفتر وکیل سرپرست و... اما از آنجایی که کارآموزی ایشان با فعالیت های سیاسی همزمان شده بود، تکالیف کارآموزی اولویت دوم ایشان شده بود و این مسائل را نادیده می گرفتند، بر اساس مقررات کمیسیون کارآموزی و کانون های وکلا، اگر کارآموز وکالتی در دو دوره متوالی، تکالیفش را انجام ندهد، ناقص باشد یا مورد تایید کمیسیون کارآموزی نباشد، پروانه کارآموزی این کارآموز ابطال می گردد و مجددا در آزمون شرکت کند. بنابراین وی هیچ گاه وکیل پایه یک نشد و به دلیل عدم انجام تکالیف کارآموزی و به موجب تصویب کمیسیون، کارآموزی او منتفی شد.

وی در مورد موضوع تخصصی شدن وکالت گفت: بر اساس آیین نامه تعرفه حق الوکاله مصوبه قوه قضائیه این موضوع از ابتدای سال جاری اجرایی شده و فرایند تخصصی شدن وکالت ها آغاز شده است.

نائب رئیس هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان در مورد تعرفه حق الوکاله اظهار کرد: در آیین نامه تعرفه حق الوکاله معین شده اما در آن ذکر شده است که این آیین نامه در صورتی اجرایی است که توافقی بین وکیل و موکل به صورت مکتوب ایجاد نشده باشد. با توجه به اینکه در تعرفه جدید، روندهای حق الوکاله تا حدودی افزایش پیدا نموده است، از ابتدای سال اخیر، حتی وکلا نیز تمایل دارند که بر اساس این تعرفه، حق الوکاله دریافت نمایند. هم از نظر شفاف سازی در جهت اینکه باید تمبر مالیاتی شان را بر این اساس ابطال نمایند و هم به جهت اینکه اختلاف بین وکیل و موکل به حداقل برسد.

حسن زاده اضافه کرد: این تعرفه جدید بر خلاف آیین نامه سابق یک سری امتیازاتی را برای وکلا ایجاد نموده است، اما اگر برخلاف آیین نامه، مازاد حق الوکاله، هزینه ای را دریافت نمایند به این شرط که توافق بین وکیل و موکل اجرا شده باشد، این عمل بلااشکال است.

نائب رئیس هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری خراسان در مورد مجازات های انتظامی وکلا گفت: در این خصوص ابطال پروانه، تنزل درجه و محرومیت موقت سه ماه تا سه سال از وکالت را داریم. مجموعا در سال 10 الی 15 نفر، این محرومیت ها را دریافت می نمایند. دادگاه های انتظامی کانون های وکلا محرومیت شدیدی را وضع می نمایند که بعد از شکایت به دادگاه عالی قضات، رای دادگاه کانون نقض می گردد؛ این به این معناست که اداره نظارت قوه قضائیه واقعا جایگاهی ندارد و خودانتظامی کانون های وکلا موثرتر است.

وی از تعداد متقاضیان پروانه وکالت اطلاع داد و گفت: بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش در سال گذشته، حدود 3800 نفر در استان های خراسان رضوی، جنوبی و شمالی ثبت نام نموده بودند و از این تعداد 150 نفر در آزمون وکالت پذیرفته شدند. جدا از این، در اجرای ماده هشت لایحه استقلال کانون وکلا، پروانه هایی نیز برای قضات بازنشسته و قضاتی که حداقل پنج سال سابقه قضاوت داشته باشند، صادر می گردد. همچنین به کارمندان بازنشسته سازمان ها و ادارات دولتی که حداقل 30 سال سابقه خدمت داشته اند و از این 30 سال، پنج سال متوالی یا 10 سال متناوب در رشته حقوقی، به عنوان کارشناس حقوقی یا مدیر حقوقی فعالیت کردند، با داشتن لیسانس حقوق قضایی، پروانه کارآموزی وکالت دریافت می نمایند که بعد از 9 ماه کارآموزی می توانند وکیل پایه شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 اسفند 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1611

به "بودجه کانون وکلا پرداخت نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه کانون وکلا پرداخت نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید