انتها فروش بلیت کاغذی در تمام اماکن تاریخی کشور

به گزارش مجله 10 از 10، معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تجهیز تمام استان های کشور به سامانه فروش بلیت الکترونیکی اطلاع داد و گفت: فروش بلیت کاغذی در تمام نقاط کشور خاتمه یافته است.

انتها فروش بلیت کاغذی در تمام اماکن تاریخی کشور

میراث آریا: محمد خیاطیان امروز چهارشنبه 24 دی 99 در گفت وگو با خبرنگار میراث آریا، با اعلام این خبر، اضافه نمود: با توجه به فرایند روز افزون استفاده از تکنولوژی های نوین برای استفاده در زندگی روزمره و لزوم استفاده از آن در ساختار دولت نسبت به تکریم ارباب رجوع، به منظور سرعت بخشیدن به خواسته ها، نیازها و شفافیت هر چه بیشتر اقتصادی نیاز به تغییر در ساختار بلیت فروشی اماکن تاریخی، فرهنگی وزارتخانه بود.

او اضافه نمود: از این رو یکی از اولین اقدامات نیاز به کنار گذاشتن شیوه قدیمی و سنتی بلیت فروشی و استفاده از تکنولوژی های جدید بود. اواسط اردیبهشت 1393 مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به صورت آزمایشی مجهز به این سیستم شد و در اواسط مرداد 1393 نیز مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران به صورت آزمایشی آغاز به فعالیت کرد که هر دو توسط کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری انجام شد.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: در نوروز 1395 موزه ملی با نرم افزاری متفاوت آغاز به فعالیت کرد و در نوروز 1396 مجموعه سعدآباد نرم افزار و سخت افزار خود را توسط این مرکز ارتقا داد. اما اینجا نیاز به سخت افزارهای واحد و سامانه ای یکپارچه بود که با تشکیل کارگروهی متشکل از مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری، اداره کل موزه ها، شرکت مادرتخصصی و شرکت آینده شهر هوشمند ایرانیان مقرر شد 70 نقطه پربازدید کشور با یک سامانه یکپارچه آغاز به کار نمایند.

رونمایی از سامانه سیب

او ادامه داد: این سامانه که به اختصار سیب (سامانه یکپارچه بلیت الکترونیک) گفته می گردد و در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران آزمایش های لازم را با پیروزیت سپری کرد که ارگ کریم خان، حمام وکیل، مجموعه تاریخی نقش رستم، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه فرهنگی تاریخی حافظیه، مجموعه فرهنگی تاریخی آرامگاه سعدی، محوطه تاریخی تخت جمشید، موزه اشیای تاریخی تخت جمشید، موزه پارس، نقش رجب و نور و صدای تخت جمشید در استان فارس، تکیه معاون الملک، طاق بستان و میراث جهانی بیستون در کرمانشاه، عمارت مسعودیه، مجموعه جهانی کاخ گلستان، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، موزه آبگینه و سفالینه، موزه رضا عباسی، موزه فرش، موزه ملی ایران و موزه نقاشی پشت شیشه در استان تهران به این سامانه متصل شدند.

خیاطیان اظهار کرد: ضمن اینکه باغ فین، باغ موزه چهلستون، خانه بروجردی ها، عمارت عالی قاپو، عمارت هشت بهشت، محوطه سیلک، مسجد امام، مسجد جامع عتیق، مسجد شیخ لطف الله، منارجنبان و موزه ملی کاشان در استان اصفهان، آرامگاه خیام، آرامگاه عطار، آرامگاه فردوسی، موزه عظیم خراسان و موزه نادری در استان خراسان رضوی تا سرانجام سال 1397 تجهیز شدند که شامل استند، گیشه و فروش اینترنتی است. این درحالی است که چهار مجموعه ستادی و مجموعه های حافظیه و تخت جمشید مجهز به گیت کنترل تردد نیز هستند.

او ادامه داد: در آذر سال 1397 توسط دکتر مونسان در استان فارس مجموعه جهانی تخت جمشید افتتاح شد. در نوروز 1398 نیز 40 نقطه کشور به سامانه مجهز شدند و در سال 1398 استان های قزوین مجموعه های قلعه حسن صباح الموت، آرامگاه باباطاهر، آرامگاه بوعلی، تپه هگمتانه در همدان، ارگ بم، باغ شاهزاده ماهان، گنجعلی خان، بخش زنانه حمام گنجعلی خان، روستای تاریخی میمند در استان کرمان، باغ جهانی پهلوان پور، خانه لاری ها، زندان اسکندر و نارین قلعه در یزد، موزه آذربایجان، موزه قاجار، موزه مشروطه در آذربایجان شرقی، مجموعه میراث جهانی قره کلیسا و مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در آذربایجان غربی، مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی در استان اردبیل، گنبد سلطانیه و موزه باستان شناسی مردان نمکی زنجان، خانه کرد و موزه سنندج، میراث جهانی گنبد قابوس، چغازنبیل، سازه های آبی شوشتر، کاخ آپادانای شوش، موزه میراث جهانی شوش و موزه هفت تپه در استان خوزستان و مجموعه تاریخی فلک الافلاک لرستان که جمعا 30 نقطه از ابتدای سال 1398 تا سرانجام سال را شامل می گردد، راه اندازی شد.

معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه نمود: اما در سرانجام سال 1398 با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اماکن در نوروز باعث شد تا مجالی برای فکر کردن و راه اندازی مابقی اماکن کشور که شامل 172 نقطه است فراهم گردد که با رایزنی­ های گسترده کارشناسان این مرکز با تجارت الکترونیک پارسیان پیروز به اخذ 172 سرانجامه اندرویدی شدیم تا کل کشور به این سامانه مجهز شوند.

او یادآور شد: سامانه فروش بلیت ارتباط تنگاتنگ بلیت فروش ها، ذی حسابان ادارات کل، معاونان توسعه مدیریت، مراکز فناوری ادارات کل، نمایندگی های تجارت الکترونیک پارسیان در استان ها، مسئولان موزه ها در سراسر کشور، مرکز فناوری وزارتخانه به عنوان رأس مجموعه و شرکت آینده شهر هوشمند ایرانیان را به منظور پشتیبانی در کنار خود دارد و با افتخار می گوییم 30 استان تجهیز شده به سامانه دارای یک کانال اختصاصی در پیغام رسان بله هستند که هر کدام از استان ها در کانال خود پشتیبانی می شوند.

خیاطیان اضافه نمود: 172 نقطه در بازه زمانی 4 شهریور 99 تا 27 آبان 99 یعنی طی 84 روز راه اندازی شد. اولین استان در فاز دوم اصفهان و آخرین استان قم بود.

او گفت: تمام نقاط کشور به سامانه یکپارچه پیوستند و هیچ نقطه ای در کشور به روش سنتی بلیت نخواهد فروخت، در 70 نقطه اول و در 172 نقطه دوم تمام مراکز توسط کارشناسان مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و کارشناسان شرکت آینده شهر هوشمند ایرانیان به یاری ادارات کل استانی و تجارت الکترونیک پارسیان مستقر در استان ها راه اندازی شد.

به گفته معاون توسعه مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فاز دوم در استان آذربایجان شرقی 9 نقطه، آذربایجان غربی هشت نقطه، اردبیل شش نقطه، اصفهان هشت نقطه، ایلام سه نقطه، بوشهر سه نقطه، تهران سه نقطه، چهار محال و بختیاری چهار نقطه، خراسان جنوبی 10 نقطه، خراسان رضوی 16 نقطه، خراسان شاقتصادی شش نقطه، خوزستان سه نقطه، زنجان پنج نقطه، سمنان شش نقطه، سیستان و بلوچستان پنج نقطه، فارس 9 نقطه، قزوین سه نقطه، قم چهار نقطه، کردستان یک نقطه، کرمان هفت نقطه، کرمانشاه یک نقطه، کهگیلویه و بویر احمد یک نقطه، گلستان هشت نقطه، گیلان چهار نقطه، لرستان چهار نقطه، مازندران هشت نقطه، مرکزی هشت نقطه، هرمزگان سه نقطه، همدان هشت نقطه و یزد هشت نقطه توسط سرانجامه های اندرویدی تجهیز شدند.

او اضافه نمود: یکی از قابلیت های سامانه خرید بلیت به صورت آنلاین از سایت bilit.tafrihati.com و اپلیکیشن تاپ شرکت پرداخت الکترونیک پارسیان است. از دیگر مزایای سامانه با توجه به شیوع ویروس کرونا امکان نوبت دهی کردن اماکن (سانسی) است که استان اصفهان و موزه ملی ایران تجربه پیروزی در این زمینه داشتند. کنترل تعداد بلیت ها، مشاهده آنلاین و برخط آمار و … از امکانات این سامانه است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 30 بهمن 1399 بروزرسانی: 30 بهمن 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1553

به "انتها فروش بلیت کاغذی در تمام اماکن تاریخی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها فروش بلیت کاغذی در تمام اماکن تاریخی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید