توسعه روابط با ایران برای چین یک تصمیم راهبردی است

به گزارش مجله 10 از 10، به گزارش خبرنگاران، ژانگ جیان وی، مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست فرصت ها و چالش های همکاری ایران و چین در چارچوب مشارکت راهبردی، بر اهمیت طرح یک کمربند، یک جاده در گسترش همکاری های میان ایران و چین تاکید نمود.

توسعه روابط با ایران برای چین یک تصمیم راهبردی است

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در نشست مذکور که از سوی پژوهشکده تحقیقات راهبردی و در مرکز مطالعات عالی بین المللی دانشگاه تهران برگزار گردید، عنوان داشت: در طرح یک کمربند یک جاده سعی می کنیم که میان زیربناها و ساختارها کشورهایی که در این طرح قرار می گیرند، ارتباط برقرار کنیم. همچنین کوشش خواهد شد تا موانع روابط تجاری کشورها رفع گردد و البته پشتوانه مردمی در این طرح ها بسیار حائز اهمیت است.

به گفته ژانگ جیان وی، طرح ابتکاری یک کمربند و یک جاده احتیاجمند همکاری، و بهره برداری مشترک کشورهاست و چین زمینه این همکاری میان کشورها را ایجاد می نماید، هرچند رهبر چین هم بر همکاری همه کشورها در این ابتکار تاکید دارد، چون این ابتکار به نفع همه کشورهاست.

ژانگ جیان وی همچنین در ادامه اضافه کرد: میزان تجارت چین با کشورهای جاده ابریشم از سال 2013 بسیار بیشتر شده و به عنوان نمونه در ایران بندر گوادر در جنوب این کشور در حال ساخت است. بنابراین در این طرح همه کشورها از ظرفیت و توانایی خود به نحو احسن استفاده خواهند کرد و از نیروهای بومی خود استفاده می نمایند.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در ادامه گفت: دو کشور چین و ایران دارای تمدنی دیرینه و کهن هستند. تجار ایرانی از قدیم تا به امروز در میان مردم چین معروف بوده اند و بعضی محصولات کشاورزی ایران به چین صادر می شوند و ارتباط دو ملت از قدیم بسیار نزدیک بوده است.

به گفته این مقام چینی، فرایند توسعه روابط سیاسی و دیپلماتیک با ایران همواره طی سال های گذشته تداوم داشته و چه در دوره جنگ و چه تحریم ایران روابط نزدیکی با چین داشته است.

مدیرکل آسیای غربی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین همچنین اضافه کرد: در ابتکار یک کمربند یک جاده ایران نقش زیادی دارد و ایران همواره دولتی پرنفوذ و پرقدرت در خاورمیانه به شمار آمده است.

مقام چینی در نشست یاد شده گفت: در سال 2015 ایران عضو موسس بانک سرمایه گذاری آسیا شد و در سال 2016 در سفر آقای شی به ایران دو طرف بیانیه مشترک و تفاهم همکاری ذیل طرح یک کمربند یک جاده را امضا کردند و در حال حاضر روابط چین و ایران روابط راهبردی جامع است.

مقام حزب کمونیست چین در ادامه گفت: توسعه روابط چین و ایران برای پکن یک تصمیم راهبردی است و تحولات بین المللی و منطقه ای بر این روابط تاثیر نمی گذارد. کشور ایران از نظر استراتژیک و راهبردی نقش مهمی در منطقه دارد و در پروژه یک کمربند و یک جاده، چین علاقه دارد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده کند و به همین دلیل نیز در حال حاضر دو کشور در کوشش برای هماهنگی های راهبردی هستند.

ژانگ جیان وی همچنین در ادامه به چالش های روابط ایران و چین پرداخت و در این ارتبط گفت: در همکاری های انرژی چین با ایران، علی رغم دخالت بعضی کشورها، این همکاری ها با مسائلی روبرو است، اما اراده چین برای تداوم همکاری با ایران بسیار محکم است.

مقام دیپلماتیک چین همچنین به مقاومت ایران در برابر فشارها نیز اشاره نمود و گفت: ایران در برابر فشارها و مسائل مقاومت نموده است، این مقاومت ایرانی ها مانند صبر آن ها در بافت یک فرش ده ساله است و نشان می دهد که ایران تحت تاثیر اقدامات خارجی قرار نمی گیرد. لذا با وجود مسائل امروز ایران، اما این مسائل تاثیری بر ایران نخواهد گذاشت.

جیان وی در ادامه به پیشینه روابط ایران و چین هم اشاره نمود و گفت: هم چین و هم ایران دارای تاریخی چند هزار ساله هستند. ما ملت چین مانند ایران در برابر مسائل عقب نشینی نمی کنیم و هر دو ملت این توانایی را دارند که با مسائل مقابله نمایند. به این دلیل همکاری چین و ایران ظرفیت های فراوانی دارد و آینده این همکاری ها روشن است.

توجه به اشتراکات روینمودهای خارجی ایران و چین بخش دیگری از سخنان جیان وی بود و او در این ارتباط گفت: به طور کلی فرصت ها در روابط ایران و چین بیش از چالش هاست. هر دو کشور بر استقلال تاکید می نمایند و پای بند به اصول روابط بین الملل و چند جانبه گرایی هستند و با سیاست های هژمونی آمریکا مقابله می نمایند.

به گفته جیان وی، ایران و چین در تعداد زیادی از مسائل منطقه ای و بین المللی دارای مواضع مشترک و همسو هستند و از لحاظ مالی ظرفیت های دو کشور مکمل یکدیگرند.

جیان وی به همکاری تهران و پکن در حوزه انرژی نیز اشاره نمود و در این ارتباط گفت: کشور چین احتیاج به منبع انرژی با ثبات دارد و ایران هم این ظرفیت لازم را در تامین انرژی دارد، اما بزرگترین چالش این است که یکجانبه گرایی و هژمونی و زورگویی بعضی قدرت ها در دنیا تاثیرات منفی بر همکاری چین و ایران دارد.

مقام دیپلماتیک حزب حاکم چین همچنین درباره دیگر چالش ها در روابط با ایران، گفت: چالش مهم دیگر در روابط دو کشور اوضاع ناآرام منطقه ای است، که این شرایط مسائلی برای آزادسازی تجاری بوجود آورده است. همچنین چالش دیگر، آشنایی کم دو ملت چین و ایران با هم است. اگرچه آشنایی خوبی و به طور نسبی میان دو ملت وجود دارد، اما ما احتیاج داریم تا آشنایی دو ملت چین و ایران از هم بیشتر گردد و دو کشور احتیاج دارند تا در زمینه همکاری های فرهنگی و مردمی مبادلات میان مردم را افزایش دهند چون دیدگاه دو ملت نسبت به هم خوب است، اما احتیاج به آشنایی بیشتر است و این آشنایی ها به تقویت روابط بلند مدت و مستمر دو کشور یاری می نماید.

مدیرکل آسیای غربی و شمال آفریقای کمیته مرکزی حزب کمونیست چین همچنین در انتها سخنان خود، از لغو یک طرفه ویزا برای گردشگران چینی در ایران استقبال کرد و در این ارتباط گفت: لغو ویزای ایران برای گردشگران چینی باعث سفر بیشتر چینی ها به ایران می گردد. سالانه 170 میلیون نفر از شهروندان چینی به خارج سفر می نمایند و اگر یک درصد از این تعداد به ایران سفر نمایند، آمار بسیار قابل توجهی برای صنعت گردشگری ایران خواهد بود، چون گردشگران چینی از قدرت خرید بالایی برخوردار هستند و این به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، هرچند احتیاج است تا ایران زیربناها و ساختارهای گردشگری خود را بیش از پیش تقویت کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 400

به "توسعه روابط با ایران برای چین یک تصمیم راهبردی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه روابط با ایران برای چین یک تصمیم راهبردی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید