انتظار پنج ساله معلولان بم برای دریافت ویلچر

به گزارش مجله 10 از 10، خبرنگاران/کرمان ویلچر به عنوان پای معلول تلقی می گردد که متاسفانه در پنج سال گذشته به هیچ یک از معلولان در بم ویلچر ندادند اما کجای کار می لنگد؟

انتظار پنج ساله معلولان بم برای دریافت ویلچر

سوم دسامبر (برابر 12 آذر) به نام روز دنیای معلولان نامگذاری شده است. این نامگذاری از آن جهت اجرا شده تا مردم بیشتر به این قشر توجه نمایند. براساس برآوردها 15 درصد از جمعیت دنیا (معادل یک میلیارد نفر) از نوعی از نقص جسمانی رنج می برند که این موضوع در 2 تا 4 درصد آن ها به طور قابل توجهی باعث تحت تاثیر قرار گرفتن عملکردشان شده است.

در چند دهه اخیر با افزایش جمعیت دنیا بر شمار معلولان نیز اضافه نموده شده است. از مسائل مادرزادی تا بیماری ها و حوادث، می تواند منجر به بروز معلولیت در انسان ها گردد.

متاسفانه به علت زمین لرزه بم به تعداد معلولان در این شهر اضافه نموده شده است و به همین دلیل باید محیط مناسبی برای این افراد که جزئی از جامعه هستند، ایجاد گردد.

اعظم شیرازی، عضو افتخاری انجمن ضایعه نخاعی بم در حاشیه مسابقات ویلچر رانی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: در دو سال گذشته که بحران بیماری کرونا جامعه را درگیر نموده بود ما نتوانسته ایم برای عزیزان معلول برنامه ای داشته باشیم که با کم شدن این بحران سال جاری برنامه های متنوعی از جمله مسابقات طناب کشی، دارت، ویلچر رانی و دوچرخه سواری برگزار کردیم و در سرانجام هر مسابقه به تمام افراد شرکت نماینده جوایزی اهدا شد.

وی با اشاره به پویش خرید ویلچر جهت معلولان، اضافه نمود :جهت تامین ویلچر برای معلولان پویشی را راه اندازی نموده ایم تا با یاری افراد خیر بتوانیم ویلچر خریداری کنیم.

پنج سال است که معلولان ما ویلچر دریافت ننموده اندکه احتیاج مبرم برای این عزیزان می باشد. بعلاوه در جلسه ای که با حضور مسئولان برگزار گردید معلولان درخواست های خود را مبنی بر مناسب سازی، نداشتن ویلچر و ملزومات بهداشتی درمانی مطرح کردند.

وی ضمن قدردانی از زحمات محمد بنی اسدی، سرپرست شهرداری بم که سال گذشته اقدام به مناسب سازی برای معلولان کرد، به دیگر مسائل معلولان اشاره و توضیح داد: از جمله مسائل با توجه به قیمت های نجومی پوشک و ملزمات پزشکی که روزانه معلولان درگیر آن هستند، می طلبد که مسئولان به این امر توجه نمایند.

محمد معظمی از معلولان و عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از معلولان شهرستان بم، به عمده مسائل معلولان اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه دستگاههای نظارتی باید 3درصد از استخدامات دولتی را به معلولان اختصاص بدهند ولی این قانون هنوز اجرایی نشده است. ضمن اینکه مسوولان باید به ملزومات پزشکی، ویلچر، مسکن معلولان و مناسب سازی معابر توجه داشته باشند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه معلولان در امر ورزش در هر زمینه ای خوش درخشیدند و هر ساله استان کرمان در مسابقات دنیای با کسب مدال افتخار آفرینی نموده اند که می توان در این راستا قهرمانانی همانند نعمتی، پور میرزایی و ابارقی را نام برد.

وی ادامه داد: مسئولان برای تقویت روحی معلولان از ورزش آنها حمایت نمایند ضمن اینکه باید در پی اسپانسر باشیم تا بتوانیم شور و نشاط در بین این عزیزان ایجاد کنیم. ورزش انفرادی مانند پرتاب دیسک، وزنه برداری هم در بم ایجاد شده است و می طلبد که جهت معرفی اسپانسر، مسئولان یاری نمایند.

وی بعلاوه از راه و شهرسازی درخواست کرد: برای مسکن معلولان چاره اندیشی نمایند که امیدواریم در مورد واگذاری زمین به این قشر از جامعه اقدام نمایند، ضمن اینکه انجمن کاریتاس خاطرنشان کرد افرادی که زمین دارند، می توانند برای ساخت مسکن آنها اقدام می نمایند.

علیرضا اشرف زاده به خبرنگاران، گفت: به یقین این روز، روز پاسداشت ارزش های انسانی، بدون توجه به نواقص و محدویت های جسمانی است. چرا که خداوند انسان ها را بر اساس ایمان و ذات پاک انسانی، دوست دارد و حضوری برتر و والاتر است که باید برای ظهور قدرت لایزال الهی توانمندتر و شایسته تر گام برداریم.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان بم ضمن تبریک این روز اضافه نمود: روز دنیای معلولان، فرصتی است مغتنم، تا همه با هم بکوشیم، افکار و اذهان عمومی را جهت باور هر چه بیشتر این عزیزان سوق دهیم. ضمن اینکه معلولیت، هرگز نتوانسته مانع بروز توانمندی، خلاقیت، ایستادگی، شور، شعور، شیدایی، همت والا و عزت نفس در این افراد گردد.

وی اضافه نمود: آن ها بارها و بارها با درخشش خود در میادین علمی، فرهنگی، ورزشی، هنری به عموم نشان دادند، تنها خواستن است که پیشرفت را معنا و تفسیر می نماید و با صبر و بردباری، تمرین، ممارست و تکیه بر داده های موجود و با عنایت ویژه حق که به یقین در وجود تمامشان ساری است، می توان بر قله های افتخار ایستاد و آیینه ای تمام نما از اقتدار، قدرت و ایمان را به نمایش گذاشت و بسیاری از افراد دارای معلولیت اثبات کردند، با بالهای بسته و زخمی نیز می توان تا فراز ابرها پرگگردد و اوج گرفت و نماد پیروزی و پرواز بود.

رئیس بهزیستی بم گفت: هم اکنون معلولان بم برای انجام امور روزمره با مسائل فراوانی روبرو هستند و باید مسئولان برای حل این مسائل همکاری نمایند.

اشراف زاده با اشاره به بازسازی شهر بم گفت: متاسفانه علیرغم ساخت و سازهای اجرا شده به خصوص اماکن دولتی، خدماتی و معابر عمومی برای استفاده دهها معلول شهر بم مناسب سازی نشده و هنوز اقدام خاصی برای حل مشکل معلولان انجام نشده است.

رئیس بهزیستی بم با بیان اینکه معلولان عضوی از جامعه هستند که توانایی کارهای بسیاری در راستای پیشرفت فردی و جمعی دارند، بر ایجاد اشتغال برای آنها تاکید و اظهار داشت: با توجه به تعداد زیاد معلولان در بم باید شرایط زندگی مطلوب برای این عزیزان فراهم گردد. ضمن اینکه علیرغم اقدامات اجرا شده در بم با مسائل فراوانی برای انجام امور روزمره به علت عدم متناسب سازی شهر روبرو هستند.

وی بیان نمود: بیش از 3700 معلول در بم تحت پوشش بهزیستی است که تعدادی پشت نوبت کمیسیون قرار دارند که از این تعداد 151 ضایعه نخاعی و 1267 جسمی حرکتی، 330 ناشنوا، 316 نابینا، 628 ذهنی، 39 سالمند و 349 اعصاب و روان هستند که از خدمات بهزیستی بهرمند می شوند.

اشرف زاده اظهار داشت: مسائلی که در توانمندبخشی وجود دارد کمبود واکر، ویلچر وهزینه های بالای درمان است که طی دوسال گذشته با بیمه تکمیلی کردن مددجویان، سعی بر یاری به آنها بود البته هرچند پاسخگو نیست که امیدواریم مسئولان به این امر یاری نمایند.

وی مطرح نمود: طی جلساتی در مورد مناسب سازی برای معلولان با فرماندار و معاون عمرانی داشتیم سعی بر این است این مهم هر چه سریعتر انجام گردد. چندین مکاتبه با بانک های مختلف مبنی بر مناسب سازی اجرا شده است ولی متاسفانه فقط چند بانک در مورد مناسب سازی اقدام نموده اند.

اشراف زاده از واگذار زمین به خانواده های دارای دو نفر معلول به بالا اطلاع داد و اضافه نمود: 39قطعه زمین به خانواده های دارای دو فرد معلول به بالا واگذار می گردد که تا کنون 17 واحد ساخته شد و تا فروردین 1401 واحدها واگذار می گردد.

وی اضافه نمود خانوارهای که افراد معلول آنها 25 سال سن دارند، می توانند برای ساخت و ساز به بنیاد مسکن مراجعه نمایند تا از وام و بعلاوه مبلغ پنجاه میلیون تومانی بلاعوض از طرف بهزیستی برای تکمیل ساختمان استفاده نمایند.

وی به اشتغال مدد جویان اشاره و بیان نمود: کارفرمایانی که افراد تحت حمایت بهزیستی را بکار گیرند می توانند از بسته های حمایتی شامل معافیت مالیاتی، برخورداری از پرداخت هزینه های بیمه تا پنج سال و بعلاوه تسهیلات صد میلیون تومانی بهر مند شوند.

اشراف زاده یاد آور شد: تفاهمنامه هایی جهت خدمات رسانی بهتر برای معلولان با هلال احمر در مورد ساخت پروتز، پای مصنوعی، دست مصنوعی منعقد شده است که دیگر احتیاج نیست به مرکز استان مراجعه نمایند و هزینه هایی را متحمل شوند و بهزیستی مبلغ دو میلیون تومان به مدد جویان یاری می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2038

به "انتظار پنج ساله معلولان بم برای دریافت ویلچر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتظار پنج ساله معلولان بم برای دریافت ویلچر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید