اعلام موضع رسمی ترکیه درباره لیبی

به گزارش مجله 10 از 10، ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه ترکیه گفت که آنکارا از یک فرایند سیاسی پایدار و استقرار صلح در لیبی حمایت می نماید.

اعلام موضع رسمی ترکیه درباره لیبی

برای دیدن سواحل زیبای مدیترانه با قیمت تور آنتالیا پاییز 99 همراه باشید.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در روز سه شنبه، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه امروز دوشنبه پس از ملاقات با مرال آک شنر، رئیس حزب نیک در آنکارا در جمع خبرنگاران گفت: طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی را به مجلس ارائه کردیم.

چاووش اوغلو اضافه کرد: در ملاقات با آک شنر، وی را در جریان طرح اعزام نیرو به لیبی قرار دادیم. ترکیه از یک فرایند سیاسی پایدار و استقرار صلح در لیبی به شدت حمایت می نماید.

او درباره طرح اعزام نیرو به لیبی مدعی شد که هدف ترکیه، تجاوز به حق دیگران در مدیترانه نبوده بلکه دفاع از حقوق این کشور است.

با وجود سخنان وزیر امور خارجه ترکیه درباره حمایت این کشور از فرایند سیاسی، نهاد ریاست جمهوری ترکیه طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی را به مجلس کشور ارائه کرد.

ریاست جمهوری ترکیه دیروز دوشنبه طرحی با امضای رجب طیب اردوغان برای اخذ مجوز اعزام نیرو به لیبی را به مجلس این کشور ارائه کرد.

در این طرح آمده است: پس از اتفاقاتی که در فوریه 2011 (بهمن 1389) در لیبی رخ داد، کوشش ها برای ایجاد نهادهای دموکراتیک با افزایش درگیری های مسلحانه تضعیف شد و ساختار پراکنده ای در این کشور پملاقات شده است. دولت وفاق ملی لیبی در راستای مبارزه با عواملی که می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد، مبارزه با تهدید علیه وحدت و ثبات لیبی، مبارزه با داعش، القاعده و دیگرگروه های های تروریستی، شبه نظامیان مسلح و همچنین در مبارزه با مهاجرت و قاچاق انسان در خواست حمایت نظامی از ترکیه نموده است.

در ادامه طرح ارائه شده به مجلس ترکیه چنین آمده است: شبه نظامیانی موسوم به ارتش لیبی که جایی در توافق نامه سیاسی میان طرف ها در این کشور نداشته و از نظر ملی و بین المللی نامشروع است، همچنان به تشدید و گسترش حملات شروع شده در 4 آوریل 2019 (15 فروردین 1398) با هدف تصرف پایتخت طرابلس و سرنگونی دولت وفاق ملی لیبی می پردازد.

با وجود کوشش های دیپلماتیک برای خاتمه دادن به درگیری ها در لیبی و تامین آتش بس و بازگشت به فرایند سیاسی، ارتش لیبی حملات خود را با پشتیبانی نیروهای خارجی ادامه می دهد. درگیری ها همچنین محیط مساعدی را برای فعالیت های گروه های تروریستی مانند داعش و القاعده ایجاد می نمایند ، در حالی که از خاک لیبی و آب های سرزمینی نیز برای قاچاق بین المللی انسان و مهاجرت غیرقانونی در سراسر دریای مدیترانه استفاده می گردد.

در خاتمه طرح اعزام نیروی نظامی ترکیه به لیبی، با اعلام حمایت از توافق ترکیه و لیبی در 6 آذر سال جاری در آنکارا، ادعا شده است که طرح اعزام نیروی نظامی در راستای تقویت پیمان منعقد شده بین دو کشور و با هدف یاری به دولت مشروع لیبی و به درخواست این دولت به مجلس ترکیه ارسال شده است.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 770

به "اعلام موضع رسمی ترکیه درباره لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام موضع رسمی ترکیه درباره لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید