آشنایی با انواع پوشش های محافظتی روی پشت بام

به گزارش مجله 10 از 10، هر خانه ای برای طولانی شدن عمر، جلوگیری از فرسودگی و حفظ کیفیت خود، به نگهداری و مراقبت های مختلف نیاز دارد. بنابراین بدیهی است که در صورت عدم رسیدگی به خانه، با مسائل مختلفی نظیر چکه کردن شیر آلات، لق و جدا شدن کاشی ها یا موزاییک ها، کهنه شدن یا ترک خوردن رنگ دیوار، گرفتگی چاه و از همه مهم تر آسیب به سقف خانه رو به رو شوید. این مسائل هزینه های بسیار زیادی روی دست شما خواهند گذاشت و شاید هیچ وقت مشکل پیش آمده به طور کامل رفع نشود. در مقابل، اگر سعی کنید از بروز چنین مسائلی جلوگیری کنید، هزینه های پیشگیری از چنین مسائلی به مراتب بسیار کمتر از تعمیرات خواهد بود. در این مقاله به یکی از مهم ترین خرابی هایی که ممکن است در خانه پیش بیاید، یعنی آسیب بام خانه خواهیم پرداخت. اگر شما هم با پشت بام خانه خود درگیر هستید و قصد تعمیر آن را دارید، پیشنهاد می کنیم در این مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با انواع پوشش های محافظتی روی پشت بام

بام خانه و آسیب آن

سقف خانه محافظ حریم شما در برابر باد، باران، آفتاب و همه عواملی طبیعی است. بام خانه نظیر چتری حمایتی از فضای داخلی خانه شما حفاظت خواهد کرد. بنابراین بام یکی از بخش هایی است که نمی توانید نسبت به آسیب و خرابی های آن بی اعتنا باشید. پشت بام هم نظیر هر بخش دیگر از خانه، دچار فرسودگی شده و در اثر بارش های مداوم، سوراخ شدن و هر آسیب دیگر به مرحله ای می رسد که کاملا خراب شده و به تعمیرات نیاز پیدا می کند. گرچه اغلب نمی توان از پوشش سقف و پشت بام در برابر آسیب ها حفاظت کرد؛ اما با شناخت عواملی که باعث خرابی پوشش می شوند، می توانید از خراب زود هنگام آن جلوگیری کنید. در این بخش همه مواردی را که باعث آسیب سقف خانه خواهند شد، بررسی می کنیم:

فضولات پرندگان

اگر در همسایگی محل زندگی شما، کبوتران و پرندگان زیادی زندگی می کنند و فضولات آن ها روی بام خانه کاملا به چشم می آید، پوشش روی سقف خانه شما (ایزوگام، قیرگونی، چوب، فلز و…) در معرض آسیب بیشتری قرار خواهد گرفت. چرا که فضولات پرندگان اسیدی بوده و مقدار زیاد آن همراه با بارش برف یا باران به تدریج لایه هایی از پوشش بام را از بین خواهد برد و باعث کاهش کیفیت لایه حفاظتی بام خانه شما می شود.

تگرگ درشت

لایه حفاظتی بام خانه شما هرچه که باشد، نسبت به تگرگ های درشت آسیب پذیر خواهد بود. تنها تفاوت موجود در میزان آسیب دیدن پوشش محافظ است. برای مثال در صورتی که سقف خانه شما با ایزوگام پوشیده شده باشد، تگرگ می تواند آن را پاره کرده و به داخل نفوذ کند. همچنین اگر از سرامیک یا موزاییک ارزان و بی کیفیت روی بام استفاده کرده باشید، احتمال ترک خوردن یا شکسته شدن آن وجود دارد. برای جلوگیری از چنین آسیب هایی، باید یک لایه حفاظتی از ملات ماسه سیمان روی سقف خانه اعمال شود.

قرار دادن وسایل سنگین و تیز

بعضی افراد از پشت بام منزل خود به جای انباری استفاده کنند. قرار دادن وسایل مختلف روی پشت بام در صورتی که این وسایل سنگین یا تیز باشد، می تواند باعث آسیب روی پوشش حفاظتی شود. در نتیجه شرایط را برای نفوذ آب به پشت بام خانه باز خواهد گذشت. به این ترتیب تا حد امکان، باید از جایگزینی پشت بام به جای انباری جلوگیری شود. البته در نظر داشته باشید این مورد برای بعضی از انواع پوشش ممکن است پیش بیاید و همه پوشش های با چنین مشکلاتی روبرو نخواهند بود.

انواع پوشش های پشت بام

برای جلوگیری از نفوذ آب به پشت بام و حفاظت از سقف خانه، باید از پوشش های حفاظتی موجود روی بام خانه استفاده کنید. پوشش های پشت بام انواع مختلفی دارند و برای هر خانه متناسب با منطقه ای که خانه در آن قرار گرفته است، نوع خاصی از پوشش سقف مناسب است. بعضی از رایج ترین و کاربردی ترین آن ها را با هم می بینیم:

عایق قیرگونی

یکی از رایج ترین و کارآمدترین عایق هایی که برای انواع ساختمان های قدیمی و نوساز مورد استفاده قرار می گیرد، قیرگونی است. عایق های قیر گونی نسبت به بعضی از انواع دیگر پوشش سقف قیمت مناسب تری دارند و در شکل یا رنگ های مختلفی عرضه شده اند. قیرگونی ها در دو دسته بندی کلی پشم شیشه و آلی وجود دارند. از مزایای قیر گونی می توان به تعمیرات بسیار آسان آن، قیمت پایین و مقرون به صرفه و مقاومت بالا در برابر آتش اشاره کرد. از معایب این پوشش هم باید احتمال رویش قارچ و کپک روی آن و دوام کوتاه مدت (15 الی 30 سال) این پوشش را نام برد.

عایق فلزی

در ساخت وساز خانه ها، از فلزات مختلفی نظیر آلومینیوم، مس و فولاد استفاده می شود. این نوع فلزات اغلب روی بام خانه های ییلاقی و کلبه ها مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع محافظ ها، گرچه از فلز ساخته شده اند، سبک وزن بوده و با طبیعت سازگاری دارند. از امتیازهای سقف فلزی می توان به عمر بسیار بالا و دوام قابل توجه آن اشاره کرد. این نوع سقف ها حدود 50 سال عمر مفید دارند. با وجود این، سقف های فلزی نصب بسیار سخت و قیمت های گرانی دارند. این دو ویژگی را می توان به عنوان ضعف سقف های فلزی به شمار آورد.

عایق سقف چوبی

این نوع پوشش روی سقف باعث زیبایی خانه می شود. سقف های چوبی نظیر عایق فلزی گران قیمت بوده و در صورتی که حرفه ای نصب نشود، دردسرهای زیادی ایجاد خواهد کرد. در عوض اگر از این سقف ها به خوبی نگهداری شود، دوام و ماندگاری قابل توجهی خواهند داشت. در صورتی که این سقف ها را به حال خود رها کنید باید با مراقب کپک، پوسیدگی و قارچ دست و پنجه نرم کنید.

عایق سنگی

سقف های سنگی به عمر طولانی و ماندگاری بالای خود شهرت دارند. این نوع عایق هم نظیر عایق فلزی بسیار سنگین بوده و علاوه بر قیمت بالا، نصب آن کار سختی است. اما در صورتی که توانایی مالی برای استفاده از این نوع عایق را دارید، مطمئن باشید یک عمر برایتان دوام خواهد داشت.

عایق سقف کاشی

سقف های کاشی هم جذابیت خاصی داشته و هم دوام کافی دارند؛ اما برای داشتن دوام و ماندگاری به هزینه بالا در نگهداری و سرکشی منظم نیاز دارند. سقف های عایق کاشی بسیار سنگین بوده و حساسیت بالایی دارند. به همین دلیل راه رفتن روی این نوع سقف یا قرار دادن وسایل دیگر روی آن، باعث شکستن کاشی ها خواهد شد.

عایق بتونی

سقف های بتونی نسبت به سایر سقف ها وزن کمتر، نصب آسان تر و در عین حال قیمت گران تری دارند. بهترین مزیت این نوع سقف ها، عدم نیاز به نگهداری و مراقبت است. سقف های بتونی دوام بسیار بالایی داشته و نگرانی برای شما ایجاد نمی کنند.

عایق ایزوگام

ایزوگام نوعی عایق است که با نوارها و رول های استاندارد و با درزبندی مشخصی اجرا می شود. درز بین نوارهای ایزوگام توسط شعله به هم جوش داده خواهد شد. ایزوگام نسبت به قیرگونی در اجرا سهولت بیشتری داشته و سبک تر است. بد نیست بدانید در مجموع ایزوگام و قیرگونی بیشتر از سایر عایق های موجود مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما در صورتی که قصد انتخاب عایق برای بام خانه خود را دارید، بهتر است در ابتدا بودجه خود را در نظر بگیرید و بعد با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه سکونت خود مناسب ترین نوع عایق را انتخاب کنید.

قیمت پوشش های محافظ بام

هر یک از انواع عایق های موجود در بازار قیمت متفاوتی دارند. بنابراین هر فردی با توان مالی خاص خود می تواند عایق مناسبی برای ساختمان مسکونی خود انتخاب کند. در اینجا بعضی قیمت های مربوطه به عایق قیرگونی و آسفالت را آورده ایم، اما با توجه به قیمت گران سایر محافظ های بام، برای تهیه آن ها باید از مراکز خاصی استعلام قیمت بگیرید. البته در نظر داشته باشید، هر مرکزی برای اجرای قیرگونی یا آسفالت قیمت خاص خود را دارد و ممکن است بعضی مراکز قیمت هایی بالاتر یا پایین تر از آنچه اینجا گفته شده، داشته باشند.

قیرگونی با اجرا برای هر متر مربع قیمتی در حدود 28 هزار تومان دارد. در صورتی که بخواهید قیرگونی دو لایه انجام دهید، این قیمت به 48 هزار تومان خواهد رسید. همچنین هزینه آسفالت محوطه با ضخامت یک سانتی متر، هر متر مربع 15 هزار تومان است. اگر برای آسفالت از آسفالت نوع نرمه استفاده شود، با هزینه اجرا قیمتی در حدود 30 هزارتومان برای هر متر مربع خواهد داشت.

گرچه اعلام حدود قیمت برای قیرگونی و آسفالت امکان پذیر است؛ اما در مورد ایزوگام به دلیل آنکه قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد، نمی توان به طور دقیق نظر داد. قیمت ایزوگام با توجه به نوع ایزوگام (ایزوگام سنگریزه، طرح دار، دو لایه معمولی، دو لایه با ضخامت 3 یا بیشتر و…)، نوع بام خانه (نوساز یا قدیمی و کلنگی)، نیاز یا عدم نیاز به روکش فویل آلومینیوم و… تعیین می شود. بنابراین در صورتی که قصد دارید برای عایق خانه از ایزوگام استفاده کنید، باید پیش از اجرای آن با شرکت مجری مذاکره کرده و درباره قیمت به طور شفاف با آن ها صحبت کنید.

در آخر باید گفت در صورتی که از نظرمالی محدودیت خاصی ندارید، استفاده از عایق های فلزی، سنگی یا بتونی برای شما انتخاب بهتری است. چرا که ضمن ماندگاری بالا، نیاز به نگهداری خاصی ندارد. همچنین در صورتی که سقف بودجه تعیینی دارید، ایزوگام، آسفالت و قیر گونی برای شما انتخاب بهتری خواهند بود. در نظر داشته باشید تاریخ انقضای این نوع از عایق ها کوتاه مدت است و در صورت استفاده از آن ها هر چند سال یک بار باید نسبت به تعویض آن اقدامات لازم را انجام دهید. در نتیجه پیش از انتخاب عایق مورد نظر خود، درباره آن تحقیق کنید تا انتخابی آگاهانه و صحیح داشته باشید.

به این مقاله از خبرنگارن چند امتیاز می دهید؟

منبع: هومینگ
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1126

به "آشنایی با انواع پوشش های محافظتی روی پشت بام" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با انواع پوشش های محافظتی روی پشت بام" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع پوشش های محافظتی روی پشت بام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید