60 هزار سازه باستانی مایا با نقشه برداری لیزری کشف شد

به گزارش مجله 10 از 10، تمدن باستان مایا برای قرن ها به اسم یک رمز و راز به جای مانده و جنگل های بزرگ امریکای مرکزی با مشکلاتی روبه رو هستند که حفاری ها را سخت نموده است، اما اکنون گروهی از دانشمندان و باستان شناسان گرد هم آمده اند و با استفاده از فناوری پیشرفته توانسته اند بیش از 60 هزار سازه مایا را که قبلا ناشناخته بودند، شناسایی نمایند.

60 هزار سازه باستانی مایا با نقشه برداری لیزری کشف شد

نکته جالب توجه این جاست که این کشف مهم، هر آنچه باستان شناسان قبلا درباره این فرهنگ باستانی فکر می نموده و تصور داشتند را تغییر می دهد.

با استفاده از فناوری لیزر موسوم به LiDAR (تشخیص و تابش نور)، تقریبا 800 مایل مربع از جنگل گواتمالا با هواپیما مورد آنالیز نهاده شد. این فناوری که به وسیله سازمان غیرانتفاعی PACUNAM سازماندهی شده است، به محققان امکان می دهد که زیر سایبان درختان ضخیم را مشاهده نمایند تا بتوانند شهرهای به هم پیوسته مایا را که بسیار گسترده تر از شهرک های منزوی مایایی است که قبلا در آن ها سکونت داشته اند، کشف نمایند.

علاوه بر این، شهرهای گسترده ای که به وسیله این نقشه برداری لیزری کشف شده اند می توانستند بیش حدود 20 میلیون نفر را در خود جای دهند، یک جهش باور نکردنی از 1 به 2 میلیون نفر که پیش از این تخمین زده می شد. این امر باعث می گردد که مایاها نه تنها از نظر جمعیت، بلکه از نظر پیچیدگی هم در سطح تمدن های مصر باستان یا چین باستان قرار بگیرند.

باستان شناسان در این نقشه برداری متوجه شده اند که شهرهایی در این جنگل وجود دارند که آن ها از وجودشان بی خبر بوده اند که هر کدام جمعیت قابل توجهی را در خود جای می دادند. به همین علت در حدود 20 هزار کیلومتر مربعی که از این جنگل هنوز مورد آنالیز قرار نگرفته است، قطعا شهرهای بیشتری کشف می شوند که قابل آنالیز و تامل خواهند بود.

منبع: گردشبان
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1822

به "60 هزار سازه باستانی مایا با نقشه برداری لیزری کشف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 هزار سازه باستانی مایا با نقشه برداری لیزری کشف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید