فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن، بزرگ ترین فرودگاه دنیا

به گزارش مجله 10 از 10، بزرگ ترین فرودگاه دنیا در پکن افتتاح شد! فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن (Beijing Daxing International Airport) مجتمع فرودگاهی بسیار بزرگی است که در حومه این شهر ساخته شده و مصادف با بزرگداشت هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین، 3 روز پیش افتتاح شد. ما امروز می خواهیم تا همه چیز را درباره این فرودگاه از ابتدای ساخت و چگونگی به وجود آمدن فلسفه ساخت آن تا به الان برایتان را مورد نقد و آنالیز قرار دهیم.

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن، بزرگ ترین فرودگاه دنیا

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

واقعیت این است که صفتِ ترین دادن به چیزی در این دنیا بزرگ و پهناور، کمی سخت است اما به جرات این فرودگاه تا به حال بزرگ ترین مجتمع پروازی دنیا است که افتتاح شده است بنابراین، اگر قصد دارید تا در آینده با خرید بلیط هواپیما پکن به این شهر سفر کنید و در این فرودگاه به مقصد خود برسید؛ بد نیست که تا به پایان با خبرنگاران همراه باشید تا این فرودگاه را کامل به اتفاق هم بشناسیم.

درباره افتتاحیه فرودگاه دکسینگ پکن

فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن قرار است تا مدت ها به عنوان بزرگ ترین فرودگاه دنیا فعالیت کند و اینطور که معلوم است، قرار نیست که حالا حالاها، فرودگاهی دیگر جای آن را بگیرد. دکسینگ در روز 26 سپتامبر امسال که برابر است با 4 مهر ماه 1398، در حضور رئیس جمهور چین، آقای شی جین پینگ با ادای جمله ی: من گشایش فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن را اعلام می کنم؛ افتتاح شد. این فرودگاه همان روز شاهد اولین پرواز خود با هواپیمایی معروف چینی ها یعنی چاینا ساترن ایرلاینز بود. این ایرلاین چینی یکی از شرکت های هواپیمایی است که در این فرودگاه قطب اصلی پروازی دارد. هواپیمایی که این پرواز با آن انجام شد، ایرباس A380 است که لقب بزرگ ترین هواپیمای مسافربری دنیا را نیز بر دوش می کشد.

البته این نکته گفتنی است که از فرودگاه دکسینگ پکن، پروازهای دیگری نیز در ادامه روز اول کاریش انجام شد. این فرودگاه با این که در حال حاضر افتتاح شده و پروازهای ورودی و خروجی مختلفی برای آن برنامه ریزی شده اما با این حال، هنوز هم یک سری از امکانات اولیه آن مثل مانیتورهای اطلاع رسانی و یا حتی غرفه های ارائه خدمات مختلف و سوغاتی آن هنوز افتتاح نشده است. البته عملکرد این فرودگاه با گذشت تنها 3 روز از افتتاحش بسیار قابل تحسین است و تا به حال پروازهای مختلفی را پذیرا بوده. مسئولین فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن اعلام نموده اند که در نظر دارند تا برای بهار 2020، 112 مقصد بین المللی را در سرتاسر دنیا پوشش خواهد داد. تور چین را خریداری کنید و وارد فرودگاه پکن شوید.

با فرودگاه داکسینگ پکن کاملا آشنا شوید

شاید باورتان نشود اما برای ساخت این فرودگاه چهار بانده، دولت چین در حدود 11.5 میلارد دلار از 5 سال پیش تا به الان خرج نموده است و حداکثر 40 هزار کارگر روزانه در این فرودگاه برای ساخت و آماده سازی آن فعالیت می نموده اند. یکی از ترمینال های فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن آن قدر بزرگ است که می گویند به اندازه 97 زمین فوتبال در کنار هم است! شخصی که این فرودگاه را طراحی نموده، مهندس معروف زاها حدید است و با همکاری شریک خود که یک فرد چینی است؛ معماری متفاوت و بسیار زیبا را بر روی این فرودگاه پیاده نموده است. یکی از تفاوت های ویژه ای که این فرودگاه با دیگر مجتمع های پروازی دنیا دارد این است که قرار است نیروهای انسانی کمی در انجام امور آن دخیل باشند و در عوض، کارهایی همچون؛ اطلاع رسانی اخبار فرودگاه و یا اخبار مرتبط با پروازها و یا فرودگاه را به مراجعین توسط ربات های هوشمند بسپارند. طراحی سقف این فرودگاه به این صورت است که در آن 8 هزار پنجره سقفی وجود دارد که همین امر به واسطه تابش نور خورشید باعث درخشندگی آن شده است.

فرودگاه دکسینگ را به عنوان فرودگاهی برای آینده هم می شناسند که البته با امکاناتی که در آن تعبیه شده، این صفت عجیب هم نیست. طراحی این فرودگاه به گونه ای است که مسافرین و مراجعین از هر سمتی که به آن وارد شوند، با پیمودن مسیری بسیار کمتر از دیگر فرودگاه های بزرگ به مرکز می رسند و دلیل آن هم شکل پنج پر سالن که به ستاره دریایی معروف شده؛ می باشد. مسئولین این فرودگاه این وعده را داده اند که با احتساب زمان بازرسی و کارهای فرودگاهی، مدت زمانی که مسافران از دورترین نقطه این فرودگاه تا دیگر قسمت های فرودگاه دکسینگ بپیمایند، تنها 8 دقیقه طول بکشد. در این فرودگاه برای ارتباط با مسافران و مراجعان، تمامی اقدامات مختلف از نمایشگرها قابل دیدن هستند. ضمناً، در روز افتتاحیه فرودگاه؛ چهره همه اشخاصی که در این فرودگاه حضور پیدا نموده بودند به صورت اتوماتیک اسکن شده است.

یکی از بخش های بسیار جالبی که متعلق به مجموعه این فرودگاه است، قسمتی به نام باغ چینی است که در قسمت اجتماعات بین المللی این فرودگاه قرار گرفته. در این محوطه با الهام از افسانه ها و سنت های چینی، قسمتی آرامش بخش درست نموده اند که دورتادور آن یک دریاچه قرار گرفته که ماهی های کپور مختلفی در آن شنا می نمایند. ضمناً، در حال حاضر تنها پروازهایی که به مقصد این فرودگاه انجام می شود، پروازهای داخلی هستند و تا زمانی که بخش مهاجرت و گمرک راه اندازی شود؛ پروازهای خارجی در آن انجام نخواهد شد.

چشم اندازهایی درباره فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

اولین هدف از ساخت فرودگاه داکسینگ، جا به جایی سالانه 2 میلیون تن بار و از همه مهم تر، به صورت میانگین سالانه 72 میلیون نفر مسافر است. این برنامه برای 6 سال آینده یعنی سال 2025 تدوین شده است. البته تا آن موقع، قرار است که تعداد باندهای فرودگاه از 4 عدد به 7 باند برسد که با این اوصاف پیش بینی می شود که ظرفیت های این فرودگاه در جا به جایی بار به 4 میلیون تن و در جا به جایی مسافر به 100 میلیون مسافر برسد.

از آن جایی که پکن یکی از شهرهای پر رفت و آمد چین محسوب می شود، این مسئله که احتیاج بود تا در این شهر یک فرودگاه بسیار بزرگ با دسترسی های بیشتر و پیشرفته تر ایجاد شود؛ از مدت ها قبل احساس می شد. ضمناً؛ فرودگاه پکن که یکی از بزرگ ترین مجتمع های صنعت هوانوردی دنیا است، آن قدر ظرفیتش تکمیل شده که دیگر امکان اضافه کردن یک پرواز جدید به آن به هیچ عنوان وجود ندارد. این فرودگاه برای سال های متمادی است که در رده های بالای جدول پر رفت و آمدترین فرودگاه های دنیا ایستاده است واز این رو ساخت یک فرودگاه بزرگ تر و با ظرفیت بیشتر به شدت در آن احساس می شد.

البته این فرودگاه خالی از نقص هم نیست! یکی از انتقادهایی که به فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن وارد شده این است که بر اساس جانمایی این فرودگاه در قسمت جنوبی پکن، رسیدن به این فرودگاه ممکن است زمان زیادی را بگیرد. پکن یکی از شهرهایی است که ترافیک بسیار مشهوری دارد که اتفاقا در قسمت جنوبی این شهر، سنگین تر هم می شود. البته گفتنی است که این جانمایی، بی اساس نبوده است.

این فرودگاه به این خاطر در جنوب پکن ساخته شده تا بتواند منطقه پرواز ممنوع پکن را دور بزند و در نتیجه بتواند مسیرها و حریم های پروازی زیادتری را داشته باشد. با این حال این که این فرودگاه با مراکز مهم شهر مثل میدان تیان آن من چین فاصله زیادی دارد که خود مسئله مهمی از لحاظ دسترسی است. در عوض از آن جایی که در بیشتر نقاط پکن اقامتگاه های مختلفی ایجاد شده، شما می توانید با استفاده از امکان رزرو هتل در پکن آن هم به صورت آنلاین به وسیله وب سایت خبرنگاران به راحتی در نزدیکی این فرودگاه و یا هر جای دیگر پکن هتل رزرو کنید.

راه های دسترسی به فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن

برای رفتن به فرودگاه داکسینگ، مسیرهای فراوانی پیش روی شماست که همه هم به وسیله مترو، تاکسی و اتوبوس امکان پذیر است. مسئولین طراح این فرودگاه در نظر گرفته اند تا قرار است که قطارهای اکسپرسی را برای این فرودگاه در نظر بگیرند که در کمتر از 20 دقیقه مسافران را به شهر و یا بالعکس به فرودگاه برساند. این قطارها، 160 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند. تمامی وسایل نقلیه ای که برای این فرودگاه در نظر گرفته شده اند قرار است که همه آن ها در زیر ترمینال توقف نمایند. ضمن این که قرار است حداقل و حداکثر دسترسی ها در پکن برای رسیدن به این فرودگاه ایجاد شود. بنابراین اگر خرید بلیط هواپیما شما به مقصد پکن است، این جوانب را حتما در نظر بگیرید.

از آن جایی که چین کشور بزرگ و بسیار مهمی است، عجیب نیست که در آن چنین فرودگاه بزرگی تاسیس شود. در این مطلب هم ما برای شما همه اطلاعاتی که درباره این فرودگاه تا به حال منتشر شده است را نقل کردیم زیرا بعید نیست که به زودی پروازتان به مقصد پکن، در این فرودگاه به زمین بنشیند. راستی شما می توانید برای آشنایی با جاذبه های پکن، به مجله خبرنگاران سر بزنید و در این شهر از جاهای مختلف دیدن نمایید. در پایان از شما می خواهیم تا نظرتان را درباره فرودگاه داکسینگ برای ما به اشتراک بگذارید.

منبع: الی گشت
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 404

به "فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن، بزرگ ترین فرودگاه دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه بین المللی داکسینگ پکن، بزرگ ترین فرودگاه دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید