گوشت گوسفند یا گوشت گاو؟ مساله این است!!

به گزارش مجله 10 از 10، کدام گوشت برای بدن مفیدتر است؟

چند روزی بیشتر به عید سعید قربان باقی نمانده و خیلی از ما که در پی ادای نذر خود هستیم، هزینه خرید گوشت تازه گوسفند یا گوشت گوساله و گوشت گاو را کنار گذاشته ایم و منتظر رسیدن عید قربان هستیم تا خرید گوشت را انجام داده و بین مردم نیازمند آن را تقسیم کنیم.

گوشت گوسفند یا گوشت گاو؟ مساله این است!!

گوشت گوسفند و گوشت گاو دو نوع خوراکی مفید برای بدن انسان هستند که هر دو محبوبیت و ارزش خاص خود را در نگاه مردم دارا هستند. ازنظر جغرافیایی در قاره های مختلف، گوشت گاو در دسترس ترین گوشت به شمار میرود درصورتی که در نواحی مدیترانه ای و قاره استرالیا گوشت گوسفند به نسبت بیشتر تهیه و تولید می گردد. ایران نیز کشوری است که به نوبه خود از دام پروری قوی برخوردار است، به طوری که سالانه نزدیک به 830.000 تن گوشت قرمز را تولید کرده و از این مقدار 53% گوشت گاو و 47% گوشت گوسفند و بز را به بازار ارائه می کند.

چه مواد مغذی در گوشت قرمز وجود دارد؟

گوشت قرمز غنی از مواد معدنی است، مانند روی، فسفر، انواع ویتامین B ازجمله نیاسان، ویتامین B12 و تیامین را می توان در آن به مقدار قابل توجهی یافت؛ همچنین منبع بسیار غنی از پروتئین به همراه مقدار زیادی از آهن و کراتین است.

در زیر فواید برخی از این مواد در گوشت قرمز را می توانید مشاهده کنید:

غنی از مواد معدنی

  • روی: وجود روی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم بسیار ضروری و مهم است.
  • فسفر: فسفر در متابولیسم چربی ها و پروتئین ها جزئی ضروری به شمار میرود.

انواع ویتامین B

  • نیاسین: وجود نیاسین به بهبود عملکرد مغز، کمک به درمان التهاب مفاصل، درمان بیماری پلاگر و بهبود سطح کلسترول خون کمک می کند.
  • ویتامین B12: این ویتامین در درمان بیماری های زیادی تأثیرگذار است؛ در بهبود سرطان سینه، کلسترول بالا بسیار مؤثر است.
  • تیامین: به جلوگیری از ایجاد بیماری های عصبی، ماهیچه ای و به بهبود اختلالات قلبی و گوارشی بسیار کمک می کند.

انواع پروتئین ها

  • آهن: این ویتامین در حمل اکسیژن از ریه ها به تمام سلول ها؛ همچنین در تأمین نیاز اکسیژن عضلات و شرکت در فعالیت ایمنی بسیار ضروری است.

حقایق تغذیه ای گوشت گاو یا گوسفند

گوشت گاو و گوسفند از متداول ترین انواع گوشت مصرفی به شمار میرود. در این بخش سعی میگردد به موارد مختلفی که از طریق آن ها می توانید فرق بین این دو نوع گوشت را درک کنید اشاره می کنیم:

قبل از بررسی حقایق تغذیه ای گوشت گاو و گوسفند ، بهتر است تا با مفهوم حقایق تغذیه ای آشنا شویم. هر فرد سالم می بایست در طول 1 روز مقدار قابل قبول و مشخصی از چربی، کربوهیدرات، ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و فیبر را مصرف کند. در کنار این موارد مفید، موارد مضری هم وجود دارد که چربی های اشباع شده و ترانس هست. در جداول زیر حقایق تغذیه ای انواع گوشت قرمز جمع آوری شده و نشان داده شده است. (منبع FDA)

هدف از ایجاد این جدول آگاهی افراد نسبت به مواد غذایی و محتویات آن هست تا آسیبی به فرد در هنگام استفاده از محصول وارد نگردد که شما با تهیه هر محصولی می توانید اطلاعات حقایق تغذیه ای آن محصول را بر روی بسته بندی محصول مشاهده نمایید. در ادامه می توانید جداول حقایق تغذیه ای گوشت گاو و گوسفند را مشاهده نمایید.

مقدار 100 گرم از گوشت گاو، شامل 58% روی، 39% سلنیوم، 34% آهن، 29% مس، 7% پتاسیم، 6% منیزیم و 5% سدیم است.

گوشت گاو نیز شامل ویتامین B- 35% نیاسین، 14% ریبوفلاوین، 4% تیامین و 2% فولات است.

مواد معدنی مانند منگنز و کلسیم در هر دو نوع گوشت قرمز وجود دارد. ارزش غذایی گوشت گوسفند و گاو به مقدار زیادی بالا است. اما گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گاو از ارزش بالاتری برخوردار است چراکه دام گوسفند بسیار بیشتر از گاو در شرایط طبیعی نگهداری می گردد و پرورش می یابد.

در مقایسه با گوشت گاو؛ گوشت گوسفند شامل ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. 100 گرم از گوشت گوسفند شامل 40% روی، 49% سلنیوم، 27% فسفر، 25% آهن، 13% مس، 7% پتاسیم، 6% منیزیم، 4% سدیم هست.

گوشت گوسفند مقدار قابل توجهی ویتامین B- 41% نیاسین، 21% ریبوفلاوین، 8%. همچنین شامل 5 درصد فولات، 4% ویتامین K و 2% ویتامین D است.

تفاوت گوشت گوسفند و گوشت گاو در طب سنتی

طب سنتی بنا بر تحقیقات تجربی خود نیز نظرات به جا و مثبتی در این مورد دارد که شامل موارد زیر هست.

  1. گوشت گوسفند

الف) گوشت گوسفند موافق ترین گوشت با مزاج انسان بوده و دل و جگر و کلیه آن برای تقویت قلب و کبد و کلیه انسان مفید است

ب) گوشت آن سریع تر هضم می گردد. باعث می گردد تا خون در بدن تولید گردد و چاق کننده است.

ج) خوردن مداوم گوشت خالص گوسفند و بدون استخوان که به همراه سرکه و کمی عسل پخته شده است، به مقدار زیادی قوی بوده و فرد را سرحال و سرزنده تر می کند.

  1. گوشت گاو

الف) تقویت کننده بدن است.

ب) دیرهضم می باشد.

ج) در بدن خون غلیظ تولید می کند.

د) برای بیماری های ریوی، ضعف کبد و کلیه گرم و پیچش روده مؤثر است.

چربی کدام گوشت بیشتر است؟

گوسفند حیوانی است که باید در علفزارها پرورش یابد. درصورتی که گاو به دلیل تولید انبوه بهتر است، به شکل صنعتی پرورش یابد. اما چربی کدام حیوان بیشتر است؟ ایا چربی بیشتر به معنای مضر بودن آن نوع گوشت است؟

  1. کدام یک چربی کمتری دارد ؟

هر دو گوشت گوسفند و گاو دارای چربی و کلسترول بالایی هستند؛ اما آیا گوشت گوسفند چاق کننده تر از گوشت گاو است؟ گوشت گوسفند در مقایسه با گوشت گاو از مقدار بیشتری چربی برخوردار است؛ اما چربی موجود در گوشت گوسفند از سلامت بیشتری برخوردار است. چربی موجود در این گوشت حاوی چربی ترانس دار است که سلامتی قلب را به همراه دارد.

اسید لینولئیک (CLA) رایج ترین چربی موجود در گوشت قرمز است. چربی اسید لینولئیک دارای ویژگی های مفیدی برای بدن انسان است.

  1. کیفیت گوشت گوسفند نسبت به گوشت گاو

دلیل دیگری که باعث می گردد گوشت گوسفند از گاو متمایز گردد. کیفیت گوشت گوسفند است. گوسفندان از علف طبیعی تغذیه می کنند درصورتی که گاوها طی فرایند ای پردازش شده و به صورت صنعتی تغذیه می شوند. دامی که به صورت طبیعی از مراتع تغذیه می کند مسلماً گوشت مفیدتری برای انسان ها دارد.

  1. تفاوت در مزه!

گوشت گوسفند دارای نوعی مخلوط اسید چرب به نام اسید چرب زنجیره ای است که از طریق خوردن گیاهان و علف ها از طریق گوسفندان در بدن آن ها تولید می گردد درصورتی که گوشت گاو معمولاً از مقدار کم تری از اسید چرب زنجیره ای برخوردار است.

گوشت گوسفند برنده اعلام می گردد!

حال به سوالی که اول مطرح کردیم بازمیگردیم،در مقایسه اجرا شده به نظر می رسد که بهترین انتخاب برای گوشت قرمز، گوشت گوسفند است چراکه محیط پرورش یافته دام، نوع غذای داده شده به دام و دیگر موارد ذکرشده باعث میگردد گوشت خوشمزه تر و مفیدتری داشته باشد؛ توجه داشته باشید در صورتی که گوشت قرمز از سبد مصرفی خانوار حذف گردد، بدن با فقر کلسترول روبرو خواهد شد و درنتیجه فرد دچار بیماری های متعددی خواهد شد؛ اما با مصرف درست گوشت به شکل استاندارد، فرد نه تنها دچار مشکل نخواهد شد بلکه سطح ویتامین و پروتئین و مواد معدنی موجود در گوشت، بدن فرد را متعادل خواهد شد.

منبع: اُکالا
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2000

به "گوشت گوسفند یا گوشت گاو؟ مساله این است!!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوشت گوسفند یا گوشت گاو؟ مساله این است!!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید