کوبریک الهام بخش یک نمایشگاه هنری شد

به گزارش مجله 10 از 10، نمایشگاهی در شهر لندن به آثار هنری الهام گرفته از استنلی کوبریک و مجموعه آثار این کارگردان مطرح اختصاص یافت.

کوبریک الهام بخش یک نمایشگاه هنری شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (خبرنگاران)، مرکز هنری سانست هاوس در لندن از تاریخ 6 جولای تا 24 اوت میزبان نمایشگاه آثار هنری با عنوان خیال پردازی با استنلی کوبریک است که برگرفته از شخصیت و آثار این کارگردان نامدار امریکایی است و شامل چیدمان، نقاشی، قطعات موسیقی و فیلم از بیش از 50 هنرمند بین المللی در سطح جهان است.

هر یک از آثار هنری خلق شده در این نمایشگاه در واقع واکنشی به یک فیلم، صحنه، شخصیت و یا مضمون از فیلم های استنلی کوبریک است که بُعد جدیدی از زندگی هنری این استاد سینما را ارائه می دهد.

به گزارش ایندی وایر، کریستین کوبریک که برای مدت 41 سال همسر استنلی کوبریک بود نیز از جمله حامیان برپایی این نمایشگاه هنری است و یک نقاشی با عنوان به یاد کوبریک در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است.

کوبریک اولین فیلم بلند داستانی اش را در سال 1953 با نام هراس و هوس ساخت که با وجود تمجید منتقدین، در گیشه چندان پیروزیتی نداشت.

وی دو سال بعد فیلم بوسه قاتل را ساخت که جایزه بهترین کارگردان سال را از جشنواره لوکارنو برای او به همراه آورد.

پس از فیلم پرهزینه و تاریخی اسپارتاکوس در سال 1960، کوبریک فیلم لولیتا را براساس کتاب معروف ولادیمیر ناباکوف ساخت که در همان سال نامزد شیرطلای جشنواره ونیز شد.

در سال 1964 بود که کوبریک فیلم دکتر استرنج لاو را به سینما آورد و این فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه شد.

چهار سال بعد، کوبریک یکی از بهترین فیلم هایش را به روی پرده سینما فرستاد؛ ادیسه فضایی؛2001 براساس رمانی از آرتور.سی کلارک، نویسنده نام دار آمریکایی. این فیلم که دیدگاه کوبریک درباره جهانی صنعتی و عصر ماشینی را به تصویر می کشید، نامزد اسکار بهترین کارگردانی بود و توانست جایزه بهترین جلوه های ویژه را از اسکار بگیرد.

این کارگردان آمریکایی در سال 1971 فیلم به یادماندنی پرتقال کوکی را براساس کتابی از آنتونی بورخس ساخت که کند وکاوی در نبرد خیر و شر و اوج بدبینی او به انسان است.

فیلم بعدی کوبریک بازهم یک اقتباس ادبی بود. بری لیندون براساس کتابی از ویلیام تاکری، داستان بی ظرفیت بودن انسان هنگام دست یافتن به ثروت را نشان می دهد. این فیلم نیز اگرچه مانند بسیاری از آثار کوبریک نامزد اسکار بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلم نامه بود، اما توانست جایزه بافتا بهترین کارگردانی را برای او به همراه آورد.

وی برای ساخت فیلم بعدی اش پنج سال علاقه مندان سینما را به انتظار نشاند تا در سال 1980 فیلم ترسناک درخشش را براساس رمانی از استفن کینگ بسازد، این فیلم با بازی درخشان جک نیکلسون، ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما محسوب می شود.

هفت سال بعد فیلم تحسین برانگیز غلاف تمام فلزی به کارگردانی استنلی کوبریک درباره جنگ ویتنام به تصویر کشیده شد. آخرین فیلم این نابغه سینما در سال 1999 و با فاصله 12 سال بعد از فیلم قبلی ساخته شد؛ چشمان کاملا بسته با بازی تام کروز و نیکول کیدمن که از جشنواره ونیز پیروز به کسب جایزه شد.

کوبریک پیش از اکران عمومی آخرین ساخته اش در هفتم مارس 1999 درگذشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 650

به "کوبریک الهام بخش یک نمایشگاه هنری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوبریک الهام بخش یک نمایشگاه هنری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید