کشف مجدد وزغ خالدار شب های پرستاره دانشمندان را هیجان زده کرد

به گزارش مجله 10 از 10، وب سایت گجت نیوز - مختار منوچهرآبادی: زیست شناسان بار دیگر این شانس را بدست آوردند تا وزغ خالدار شب های پرستاره یا Starry Night Harlequin Toad را مشاهده نمایند. وزغی که برای چندین سال انقراض کامل گونه آن تایید شده بود.

کشف مجدد وزغ خالدار شب های پرستاره دانشمندان را هیجان زده کرد

با وبسایت گردشگری سازمان میراث فرهنگی همراه باشید.

زیست شناسان تصور می کردند که وزغ خالدار شب های پرستاره برای همواره منقرض شده است، اما اخیرا پیروز شدند دوباره آن را مشاهده کرده و عدم انقراض این جاندار را تایید نمایند.

در واقع از سه دهه گذشته، این وزغ خالدار دیگر مشاهده نشده بود. جالب اینکه این جاندار به خاطر رنگ متضاد سیاه و سفید خود، قادر نیست به راحتی مخفی گردد و اینکه چرا از نظر ها پنهان بوده، خود معمایی شگفت انگیز است.

این وزغ اخیرا در رشته کوه های بلند کلمبیا مشاهده شد که می توان آن را بلندترین رشته کوه ساحلی جهان مطرح کرد. این گونه به هیچ عنوان پس از سال 1991 دیگر مشاهده نشده بود. بسیاری تصور می کردند به خاطر پاتوژن های قارچی خطرناک منقرض شده باشد.

اما به تدریج بومیان متوجه زنده بودن این جاندار شدند. در واقع بومیان این محل اهمیت بسیاری برای وزغ قائل هستند و این جاندار نقش مهمی در فرهنگ و آیین های روحانی آن ها بازی می نماید. بومیان این محل برای قرن های طولانی با دوزیستان همزیستی داشتند و لذا برای آن ها احترام بسیاری قائلند. وزغ های این منطقه در واقع نگهبان های آب و سمبل های باروری تلقی می شوند.

زیست شناسان مدت زیادی را با بومیان محل به بحث پرداختند تا به آن ها اجازه مطالعه و مشاهده مجدد وزغ خالدار را بدهند. در نهایت آن ها زیست شناسان را برای مشاهده وزغ به جای مخصوص بردند. در جریان یک لحظه روایی وزغ خالدار مشاهده شد و از آن عکس برداری به عمل آمد.

اینجا همان جایی بود که دانشمندان و بومیان، یک صدا بر حفظ و مراقبت از این گونه وزغ تاکید کردند. نام علمی این گونه Atelopus aryescue است و زیست شناسان دست کم پیروز به مشاهده 30 وزغ سالم از این گونه شدند.

دانشمندان یاد شده عقیده دارند که همکاری با بومیان سرزمین های مختلف به آن ها این امکان را می دهد تا درک بهتری از حیوانات و شیوه حفاظت از آن ها داشته باشند. کما اینکه در بعضی از فرهنگ ها توجه به حفظ محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع بعضی از فرهنگ ها مملو از ارزش های زیست محیطی هستند که شناخت آن ها برای دانشمندان بسیار مهم است.

زیست شناسان یاد شده از بومیان محل به خاطر تشریک مساعی در مشاهده مجدد وزغ خالدار قدردانی کردند. اما ماجرا هیجانی روایت شده در اینجا به اتمام نمی رسد. این گونه از وزغ در معرض خطرات مختلف واقع شده است که از آن جمله می توان به بیماری های عفونی اشاره نمود. از سوی دیگر محیط زندگی این حیوان دائما در حال تخریب است. این گونه وزغ همچنین به خاطر رنگ خیره نماینده اش دارای دشمنان بسیاری است و نیز تغییرات جوی آن ها را از خود متاثر می نماید.

بطور کلی در این ناحیه 80 تا 96درصد گونه وزغ خالدار در خطر نابودی قرار دارند، اما به هر حال بیولوژیست ها در حال حاضر امیدوارند و خوشحالند، زیرا مشاهده مجدد وزغ آن ها را مبهوت خود ساخته است.

زیست شناسان در جریان ماجراجویی پر هیجان خود حتی انتظار نداشتند که در نهایت پیروز به مشاهده یک وزغ شوند، اما در کمال ناباوری خود را با جمعیتی از 30 وزغ خالدار شب های پرستاره روبرو دیدند.

برای دانشمندان این لحظه بسیار باشکوه بود، زیرا خود را در مقابل جمعیتی از وزغ ها می دیدند که در سلامت کامل بودند، وزغ هایی که برای مدت های طولانی تصور می شد دچار انقراض شده اند.

به هر حال روایت وزغ ها و ارتباط آن ها با بومیان و فرهنگ آن ها و نیز عشق دو جانبه بومیان و دانشمندان به این جانداران نکات دراماتیک و تامل برانگیزی بسیاری دارد که ذهن هر خواننده ای را به خود مشغول می نماید و تلنگری است برای تمامی انسان ها تا با همین حساسیت از گونه های حیوانی محیط اطراف خود مراقبت نمایند.

منبع: iflscience