کاهش آلایندگی شیرابه زباله ها برای نجات خاک گیلان

به گزارش مجله 10 از 10، مدیر امور آب وخاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کمترین کاری که باید برای جلوگیری از آسیب شیرابه ها به خاک ارزشمند استان انجام دهیم، کاهش آلایندگی فاضلابها و شیرابه ها است.

کاهش آلایندگی شیرابه زباله ها برای نجات خاک گیلان

مجتبی شاه نظری در گفت وگو با خبرنگاران گفت: گیلان دارای خاک ارزشمند برای فراوری محصولات کشاورزی است و حفاظت از این خاکهای ارزشمند در اولویت کاری ما واقع شده است.

وی اضافه کرد: مواردی مانند فرسایش خاک و سیل آسیب جدی به خاک استان وارد می نماید، لازم است با تعامل دستگاههای ذیربط اقدامات لازم برای جلوگیری از وقوع سیلاب ها و به حداقل رساندن خسارت به خاک استان انجام گردد.

شاه نظری با بیان اینکه یکی دیگر از معضلاتی که خاک گیلان را تهدید می نماید، ورود شیرابه های مراکز دفن زباله است، خاطرنشان کرد: کمترین کاری که باید برای جلوگیری از آسیب شیرابه ها به خاک ارزشمند استان انجام دهیم، کاهش آلایندگی فاضلابها و شیرابه ها است.

وی توضیح داد: خاکهای استان سرمایه های ارزشمند اقتصادی هستند که بی توجهی به آنها صدمات جبران ناپذیری از نظر زیست محیطی و اقتصادی به دنبال دارد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: برای حفظ و مدیریت منابع آب استان نیز اقدامات خوبی در حال اجرا است و تامین اعتبارات کافی و متناسب با استان موجب می گردد که گامهای جدی تری در این خصوص برداشته گردد.

وی با اشاره به اینکه افزایش راندمان آب جهت کاهش مصرف آب از اولویت های کاری امور آب و خاک جهاد کشاوزی گیلان است، توضیح داد: اقداماتی از جمله تجهیز و نوسازی، انتقال آب با لوله و اجرای آبیاری تحت فشار آب منجر به مدیریت مصرف آب می گردد که با توجه به ظرفیت های شهرستانها اجرای این اقدامات در حال اجرا است.

شاه نظری ادامه داد: انجام اقدامات لازم جهت مدیریریت مصرف بهینه آب منجر به کاهش هزینه تمام شده محصولات کشاورزی و افزایش درآمد خانوارهای روستایی می گردد.

وی گفت: با اجرای آبیاری تحت فشار در برخی از باغات استان مصرف بهینه آب را از 37 درصد به 80 رسانده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 131

به "کاهش آلایندگی شیرابه زباله ها برای نجات خاک گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش آلایندگی شیرابه زباله ها برای نجات خاک گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید