کاروانسرای فخر داوود در نیشابور، عکس

به گزارش مجله 10 از 10، کاروانسرای فخر داوود در محل یکی از توقفگاه های کاروانیان در راه قدیم مشهد به نیشابور بنا شده و در 55 کیلومتری مشهد قرار گرفته است بنای مزبور با وسعت 853 متر مربع و 700سال قدمت از نوع کاروانسراهای کوهستانی است که دارای محل تیر اندازی در بخش فوقانی شاه نشین ها و اتاق های ضلع جنوبی می باشد . نمای بیرونی رباط علاوه بر دیوار اصلی دارای برجهای دیده بانی است شواهد موجود حاکی از بنیان این بنا در دوره تیموری تا قاجار است.

کاروانسرای فخر داوود در نیشابور، عکس

نمای کلی رباط فخر داوود که با شماره 2108 در فهرست آثار ملی جای گرفته، دارای 4 برج در گوشه های بنا و پلان مربع است.بنا متعلق به دوره تیموری می باشد که در دوره صفویه بازسازی شده و در دوره قاجاریه دوبار، تا سال 1302 ه.ق توسط محمد ولی میرزا پسر فتحعلیشاه و امیر نظام الدوله تعمیر شده است، درسال 1371 نیز به همت شرکت عمران شهر جدید بینالود و به کمک هنر و تخصص کارشناسان و استادکاران میراث فرهنگی خراسان بازسازی گشت.

این بنا دارای ستون هایی است که پوشش بنا بر روی آنها اجراء شده است و سکوهایی در اطراف آن ایجاد شد که در دیوارهای آن آخور تعبیه شده است و سکوها جهت اسکان صاحب مال ساخته شده است. این کاروانسرا در دهه اخیر بازسازی شده است و هم اکنون به عنوان دفتر فرهنگی شهر جدید بینالود مورد استفاده قرار گرفته است.

مهمترین شاخصه معماری این بنا، تطبیق داشتن با اقلیم خراسان و بهره گیری از مصالح طبیعی موجود در این اقلیم در ساخت کاروانسرای فخر داوود است.

نحوه دسترسی به کاروانسرای فخر داوود

آدرس :خراسان رضوی - باغشن - روستای فخر داوودش

منبع: گردشبان
انتشار: 9 فروردین 1400 بروزرسانی: 9 فروردین 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1636

به "کاروانسرای فخر داوود در نیشابور، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاروانسرای فخر داوود در نیشابور، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید