خاتمه ارزانی وام مسکن؟

به گزارش مجله 10 از 10، خبرنگاران : در دومین هفته زمستانیِ وام مسکن، قیمت اوراق رویه ای افزایشی به خود گرفته است. حال سوال اینجاست که آیا هفته بعد وام مسکن گرانتر خواهد شد؟

خاتمه ارزانی وام مسکن؟

به گزارش خبرنگاران، هزینه وام مسکن در ابتدای هفته اخیر به نازل ترین حد خود از ابتدای پاییز تا کنون رسید و رکورد ارزانی را در این هفته به ثبت رساند. این رکوردها در روز یک شنبه پس از برخورد به کف 52 هزار تومان برای هر کدام از اوراق دوباره جهتی افزایشی پیدا کرد. این فرایند افزایشی که از روز یکشنبه شروع شد جهتی تدریجی داشته و تا به امروز ادامه داشته است.

اما رکورد ارزانی قیمت اوراق در هر هفته، هزینه وام مسکن و نرخ سود را نیز متاثر از همین ارزانی نموده و این متغیرها را نیز به کمترین حد خود در این مقطع رساند. تا آنجا که خاتمه هزینه وام مسکن مجردین در حدی کمتر از 15 میلیون تومان در این هفته رقم خورد.

هزینه خریداوراق مسکن

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 52 هزار و 650 تومان به دست آمده بود که نهایتا در خاتمه این رقم به 56 هزار و 360 تومان رسید.

در نهایت در بازه زمانی ششم تا دهم دی ماه قمیت اوراق تسهیلات مسکن 3 هزار و 700 تومان افزایش پیدا نموده و رشدی معادل با 7.03 درصد را به ثبت رسانید.

برای دریافت وام مسکن از این جهت طبق قوانین بانک مسکن مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها در روز شنبه 14 میلیون و 740 هزار تومان و در روز چهارشنبه 15 میلیون و 780 تومان محاسبه شد.

مقایسه چهارشنبه هفته اخیر با چهارشنبه هفته گذشته نشان می دهد هفته دوم زمستانی وام مسکن مجردها را تنها 512 هزار تومان افزایش داده است.

این رقم در ابتدای هفته برای متاهلین 25 میلیون و 270 هزار تومان ثبت شده بود که در خاتمه با نزدیک به 880 هزار تومان افت نسبت به چهارشنبه هفته قبل به 27 میلیون تومان تنزل پیدا کرد.

رکورد ارزانی وام مسکن درشنبه ابتدای هفته دوامی پیدا نکرد و رفته رفته بر مبلغ پرداختی متقاضیان وام اضافه نموده شد تا آنجا که مقایسه دهم و سوم دی ماه نشان می دهد رشد هفتگی قیمت اوراق در این موعد 3.3 درصد بوده است.

نرخ سود موثر

نرخ بازده داخلی یکی از روش های استاندارد برای ارزیابی طرح های مالی است. در این روش کوشش می گردد تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ تعیین در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد؟

در شرایطی که برای اخذ وام هزینه خرید اوراق نیز متحمل می گردد در محاسبه نرخ سود باید مبلغ هزینه را از کل مبلغ دریافتی وام کسر کرد. در اینصورت کاهش مبلغ دریافتی بر میزان سود بانکی وام خواهد اضافه نمود.

بنابر توضیحات یاد شده با کسر هزینه های هر روزه اوراق تسه از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای متقاضیان وام دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

در همین خصوص نرخ سود در ابتدای هفته برای مجردین 20.33 درصدمحاسبه شد و در خاتمهی هفته نیز حد این نرخ به 20.57 درصد رسید. این بازه تغییرات نرخ سود برای متاهلین نیز از 20.32 درصد تا 20.56 درصد افزایش داشت.

افزایش اندک در هزینه اوراق سبب شد تا نرخ سود نیز برای متفاضیان وام مسکن کمتر از 0.3 درصد افزایش پیدا کند.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ نموده اند را باید به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در تمامی روزهای هفته گذشته برای اخذ وام مسکن به وسیله خرید اوراق تسه اقدام نموده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت نمایند دامنه نوسانی موازی با نرخ سود وام مسکن داشته است.

بر این اساس خالص هزینه پرداختی مجردین در روز شنبه ششم دی ماه 174 میلیون و 850 هزار تومان بود و در خاتمهی هفته 175 میلیون و 900 هزار تومان برآورد شد. این رقم برای متاهلین از 325 میلیون و 200 هزار تومان به 327 میلیون تومان رسید.

هزینه ای که در مجموع متقاضیان وام مسکن در ازای دریافت وام می پردازند فرایندی همگون با فرایند سود و هزینه اوراق داشته است. بنابراین در این شاخه نیز هزینه نهایی وام مسکن در نخستین روز هفته اخیر به کمترین حد خود رسید.

شتاب افزایشی قیمت اوراق

در مرور ارقام آمارهای قیمت اوراق تسه در یک ماهه اخیر مشاهده می گردد که زمانی که شتاب قیمت اوراق کاهش می یابد به مرور فرایند قیمت اوراق نیز دچار تغییر می گردد و برعکس. بر همین اساس اکنون مشاهده می گردد که فرایند افزایش قیمت اوراق شتابی افزایشی پیدا نموده است این عمل می تواند دلیلی بر افزایش گرانی وام مسکن در هفته بعد باشد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1533

به "خاتمه ارزانی وام مسکن؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه ارزانی وام مسکن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید