نگهبان محله چه کسی است و وظایف وی چیست؟

به گزارش مجله 10 از 10، معمولا برای نگهداری و حفظ اماکن، محیط و ایجاد امنیت لازم برای افراد، شیوه ای پیش گرفته شده است که خیال شما را بابت زندگی در جایی که هستید راحت می نماید و استرس ها و مسائل احتمالی که به واسطه زندگی در محیط ممکن است برای شما ایجاد گردد را دور می نماید. در این مقاله قرار است به آنالیز وظیفه و مسئولیت نگهبان محله بپردازیم و بیان کنیم که این شخص در واقع کیست! پس چنانچه شما هم دوست دارید در این زمینه اطلاعاتی کسب کنید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نگهبان محله چه کسی است و وظایف وی چیست؟

نگهبان محله کیست؟

معمولا برای حفظ امنیت محله و محیط از فردی تحت عنوان نگهبان محله استفاده می نمایند. نگهبان محله شخصی است که در برابر ضوابط و مقررات معین شده پذیرفته شده است و مسئول است تا در دوره های آموزشی موسسات حفاظتی و مراقبتی برای انجام بهتر فعالیت های خود شرکت کند.البته شخصی که به عنوان نگهبان محله انتخاب می گردد، مطابق با قانون کارحق الزحمه و مزد دریافت می نماید و ازمزایایی مانند سایر افراد دیگر برخوردار است.

نگهبان محله چه وظایفی را بر عهده دارد؟

مانند هر شخص دیگری که در جامعه شغل یا نقشی بر عهده دارد و انجام آن کار بر روی سایر افراد دیگر که در جامعه زندگی می نمایند، اثر گذار است. نگهبان محله نیز چنین نقشی را بر عهده دارد و به نوبه خود بسیار مهم و تاثیر گذار است. به طور کلی نگهبان محله باید وظایف زیر را انجام دهد:

  • نگهبانی و مراقبت از اماکن مسکونی، تجاری
  • نگهبانی از خودروهای پارک شده در محدوده فعالیت
  • معرفی افراد مظنونی که در محیط دیده می شوند به کلانتری یا پاسگاه محل
  • بعلاوهگشت زنی در محدوده ماموریتی به منظور پیشگیری از سرقت و ایجاد مسائل احتمالی
  • همکاری و ایجاد تعامل با مسئولین
  • داشتن هوشیاری و مراقبت های لازم به منظور جلوگیری از حوادث غیر مترقبه
  • هوشیاری لازم در زمان های خطر و مسائل احتمالی
  • پوشیدن لباس فرم مصوب در هنگام پست
  • حضور به موقع در محل نگهبانی و عدم تاخیر و غیبت
  • گشت زنی در محل نگهبانی و آنالیز شرایط و شرایط آن
  • دقت به اتومبیل های ورودی به محله

نکته ای که باید بدانید این است که وظایف نگهبان محله در تمام نقاط ایران یکسان است. اما توضیح وظایف آن در اماکن مختلف با یکدیگر فرق دارد. برای مثال وظیفه نگهبان محله با وظایف نگهبان مجتمع ساختمانی و یا محله ویلایی با یکدیگر تفاوت دارد و این وظایف با نظر کارفرما و شرکت حفاظتی معین می گردد.

چرا وجود نگهبان محله لازم است؟

تامین امنیت از گذشته تا به امروز یکی از مهمترین دغدغه های افراد بوده است و معمولا بخاطر داشتن امنیت موارد دیگری را فدا می نمایند.جدا از آن با توسعه شهرها و افزایش جمعیت این مسئله پر رنگ تر از گذشته شده است. بنابراین وجود فردی که وظیفه ایجاد امنیت در یک محدوده را بر عهده بگیرد و در این زمینه کوشش کند بسیار مهم است. در بعضی از محله یا قسمت های شهر به دلایلی مانند دور بودن از مراکز پلیس، دور افتاده بودن و خلوتی محل، بالا بودن نرخ جرائم و مجرمان در یک محل تعیین، داشتن سابقه سرقت و مزاحمت در محل مورد نظر وجود یک نگهبان محله لازم است. نگهبان محله با قرارگیری و استقرار در یک محله از طرف شرکت های حفاظتی و مراقبتی می تواند حافظ امنیت و مراقبت و نگهداری از محله ها، مراکز تجاری و اداری گردد.

یک نگهبان محله چه تجهیزاتی باید به همراه داشته باشد؟

از آنجایی که نگهبان محله یک وظیفه مهم را بر عهده دارد لازم است تا تجهیزات ایمنی لازم از جمله دستبند، فانسقه، شوکر، اسپری فلفل، باتون و چراغ قوه به همراه داشته باشد.بعلاوه داشتن بی سیم برای ارتباط نیز یکی از وسایل لازم است.

یک نگهبان محله چطور انتخاب می گردد؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که نگهبان محله تحت نظارت موسسه حفاظتی مراقبتی انتخاب می گردد. این افراد با داشتن لباس فرمی که در زمان انجام کار بر تن دارند، از دیگران متمایز و قابل شناسایی هستند. نگهبانان محل قبل از انتخاب باید از نظر سابقه به تایید برسند و افرادی باشند که از نظر جسمی و روانی در سلامت کامل به سر می برند تا افراد ساکن در جامعه بتوانند به آن ها اطمینان و اعتماد داشته باشند.

بعلاوه این افراد باید دوره خدمات آموزشی و خدمات حفاظتی را بگذرانند.خدمات آموزشی که یان افراد باید بگذرانند شامل راه حل و روش های استفاده از تجهیرات ایمنی است که به همراه دارند و البته این لوازم را با داشتن تاییده های لازم می توانند حمل نمایند. یک نگهبان محله بعد از گذراندن دوره آموزشی باید در هنگام انجام وظیفه با تجهیزات لازم و لباس فرم رسمی و مصوب که از سوی مرکز انتظامی معین شده است، حضور داشته باشد.بعلاوه تمامی نگهبانان محله یک کارت شناسایی مخصوص به خود دارند که می توانند به اشخاص ارائه دهند.

آیا نگهبان ویلایی فعالیت هایی مشابه نگهبان محله انجام می دهد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم شخصی که مسئولیت نگهبانی از محیط های ویلایی را بر عهده می گیرد فعالیت کاملا جدا از نگهبان محله دارد و این وظیفه نیز به وسیله کارفرما تعیین می گردد.این فعالیت ها خیلی با یکدیگر تفاوت ندارند اما در بعضی از موارد تفاوت دارند.بریا مثال نگهبان ویلایی دیگر وظیفه گشت زنی را بر عهده ندارد. نکته مهم دیگر نیز این است که نه نگهبان محله و نه نگهبان ویلایی هیچ کدام نیم توانند ورود و خروج اتومیبل ها را به محیط منع نمایند و تنها می توانند برو روی رفت و آمد آن ها نظارت داشته باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردم به این موضوع بپردازیم که نگهبان محله کیست و چه وظایفی را بر عهده دارد. همانطور که متوجه شدیم نگهبان محله وظایف مهمی را بر عهده دارد و یکی از عناصر اصلی در حفظ امنیت محله و ساختمان است.بعلاوه این شخص با داشتن شرایط مخصوص و لازم می تواند این سمت را بر عهده برگیرد و پس از برعهده گرفتن این کار با ارائه کارت شناسایی در محیط ظاهر می گرددو یکی از افرادی است که حفظ امنیت را برعهده دارد. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

منبع: هومتیک
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2210

به "نگهبان محله چه کسی است و وظایف وی چیست؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "نگهبان محله چه کسی است و وظایف وی چیست؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهبان محله چه کسی است و وظایف وی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید