نشست ناتو با موضوع تهدیدات سایبری و مقابله با چین و روسیه

به گزارش مجله 10 از 10، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت، رئیس جمهوری آمریکا در نشست آینده ناتو درباره چالشهای نشات گرفته از مسکو صحبت خواهد نمود و به بحث بازدارندگی سایبری توجه ویژه ای خواهد شد.

نشست ناتو با موضوع تهدیدات سایبری و مقابله با چین و روسیه

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی روسیه گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، پس از نشست این هفته گروه هفت در انگلیس، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا راهی بروکسل شد که امروز دوشنبه شاهد برگزاری نشست ناتو خواهد بود.

جیک سالیوان یکشنبه در پرواز ایر فورس وان (هواپیمای ریاست جمهوری آمریکا) به خبرنگاران گفت: بایدن در حاشیه این نشست با روسای جمهوری حوزه بالتیک دیدار میکند که یک نمونه قدرتمند از حاکمیت دموکراتیک جبهه شرقی ناتو هستند. او بعلاوه درباره طیفی از مسائل از جمله چالش و تهدید دریافت شده از جانب روسیه در مسائل مرتبط با حوزه سایبری و فناوری نوظهور که آنها رهبرانشان هستند، با این مقامها صحبت میکند. بعلاوه درباره چین و چالش روزافزون آن و البته درباره حریم هوایی در بلاروس رایزنی صورت میگیرد.

انتظار میرود ناتو استراتژی دفاع سایبری را امروز دوشنبه نهایی کند که طبق گفته کاخ سفید، ابعاد دفاعی، سیاسی و اطلاعاتی سایبری را در سراسر این ائتلاف ارتقا میدهد.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: این یک سند عمومی نخواهد بود، اما او [بایدن] این فرصت را خواهد داشت که در این باره با متحدان مشورت کند. و در اطلاعیه ای که منتشر خواهد شد، به تأکید ناتو بر بازدارندگی سایبری و دفاع جمعی تعهد زیادی خواهیم داشت. چنانچه کشوری مورد تهاجم حمله سایبری گسترده قرار بگیرد و آنها به حمایت فنی یا اطلاعاتی متحد دیگری احتیاج داشته باشند، آنها می توانند طبق ماده 5 درخواست یاری نمایند.

زمانی که درباره جرئیات واکنشهای احتمالی ناتو به حملات سایبری سوال پرسیده شد، سالیوان مساله را تشریح نکرد اما گفت این واکنش میتواند در لفافه باشد.

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید نمود: روشی که من به طور مداوم در هنگام پاسخ دادن به آن توصیف نموده ام، وقتی که صحبت از سولارویندز و سایر حملات سایبری با این گستردگی و مقیاس میگردد، این است که ما آماده انجام اقدامات واکنشی هستیم که دیده میشوند و دیده نمیشوند و من به همین جا بسنده میکنم.

نشست امروز ناتو در بروکسل در پی نشست گروه هفت در انگلیس برگزار میگردد که شاهد حضور رهبران انگلیس، ایالات متحده، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا برای رایزنی در مسائلی نظیر بازیابی جهانی از پاندمی کرونا و مقابله با تغییرات اقلیمی بود.

روز یکشنبه کاخ سفید با صدور بیانیه ای تاکید نمود که ناتو میخواهد سیاستهای استراتژیک خود در قبال روسیه و چین را اصلاح کند و میخواهد یک مفهوم استراتژیک نو به منظور رسیدگی به تهدیدات علیه امنیت جمعی و بعلاوه تهدیدات فراملی نظیر تروریسم، جرایم سایبری و تغییر اقلیمی صادر کند. مفهموم استراتژیک به اصطلاح 2030 ناتو در دسامبر 2019 از سوی ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ارائه شد و قرار است کانون رایزنی های امروز باشد.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، ناتو این مفهوم استراتژیک را به روز رسانی خواهد نمود و احتمالا اشاره به روسیه به اسم یک شریک سازنده را تغییر خواهد داد.

سالیوان گفت: آنچه ما شاهدش خواهیم بود، تعهد رهبران به یک فرایند نو مفهوم استراتژیک است که به صدور یک مفهوم استراتژیک نو در نشست سال آینده ناتو در 2022 منجر خواهد شد. آخرین فرایند مفهوم استراتژیک در سال 2010 انجام شد و در میان سایر چیزها، به روسیه به اسم یک شریک سازنده اشاره شد و اصلا درباره چین در آن صحبتی نشده است. بنابراین زمان به روزرسانی این مفهوم استراتژیک برای ناتو فرارسیده است. و بایدن با متحدان و شرکا در این نشست درباره آن رایزنی خواهد نمود.

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام نمود، متحدان عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) استراتژیهای نظامی نو اجرا خواهند کرد تا از دفاع سطح بالا مقابل تهدیدات نشات گرفته از جانب مسکو اطمینان یافته و به نظارت بر فعالیتهای روسیه در ارتباط با اوکراین ادامه دهند.

در بیانیه کاخ سفید در آستانه نشست ناتو آمده است متحدان به اجرای مفهومها و استراتژیهای نظامی نو که موضع بازدارندگی و دفاعی ناتو را مقابل تهدیدات روسیه و دیگر کشورها تقویت کند، متعهد خواهند شد. ناتو بعلاوه به نظارت بر استقرارهای روسیه در داخل و اطراف اوکراین ادامه خواهد داد.

در این بیانیه بعلاوه آمده است: متحدان موافقت خواهند کرد که در مفهوم استراتژیک ناتو تنونظر نمایند؛ چارچوبی که رویکرد ائتلاف را برای فضای استراتژیک در حال تکامل، که شامل سیاستها و اقدامات تهاجمی روسیه، چالشهای ایجاد شده به دست جمهوری خلق چین برای امنیت جمعی، شکوفایی و ارزشهای ما و تهدیدهای فراملی مانند تروریسم، تهدیدات سایبری و تغییرات آب و هوایی میگردد، هدایت کند.

مشاور امنیت ملی آمریکا بعلاوه گفت، واشنگتن آماده یافتن زمینه های مشترک با مسکو در زمینه موضوعات مختلف شامل ثبات استراتژیک، سوریه و شمالگان است. بایدن قرار است چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ژنو دیدار کند.

سالیوان گفت: باید ببینیم به کجا میرسیم. بحث ثبات استراتژیک است. بحث سوریه و دسترسی بشردوستانه است. مسائلی در ارتباط با شمالگان وجود دارد. نقاط دیگری هم هست که به نفع ماست که یک زمینه کاری مشترک با روسیه یافت گردد.

این مقام ارشد آمریکایی تاکید نمود که ایالات متحده آماده واکنش به هر نوع فعالیت مخرب از طرف روسیه است اما بعلاوه در پی حوزه هایی است که به نفع ماست و ما میتوانیم برای فراوری نتایجی که به نفع ایالات متحده است، کار کنیم.

دیدار حضوری بایدن و پوتین پشت درهای بسته برگزار میگردد. بایدن گفته است که میخواهد در جریان گفتگوها با پوتین بسیار روراست باشد. او بعلاوه در جمع خبرنگاران تایید کرد که پس از این نشست کنفرانس خبری مشترک با پوتین نخواهد داشت و به صورت انفرادی در جمع خبرنگاران حاضر میگردد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1863

به "نشست ناتو با موضوع تهدیدات سایبری و مقابله با چین و روسیه" امتیاز دهید

1 کاربر به "نشست ناتو با موضوع تهدیدات سایبری و مقابله با چین و روسیه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست ناتو با موضوع تهدیدات سایبری و مقابله با چین و روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید