نخستین قاره های دنیا 700 میلیون سال زودتر پدید آمدند

به گزارش مجله 10 از 10، تجزیه و تحلیل رسوبات از سینگ بام، در نزدیکی کلکته، نشان می دهد که اولین قاره های پایدار - معروف به کراتون - بین 3.3 تا 3.2 میلیارد سال پیش در سطح دریا آغاز به پدیدار شدن، کردند.

نخستین قاره های دنیا 700 میلیون سال زودتر پدید آمدند

تحلیل جدیدی که بروی صخره های قدیمی صورت گرفته است نشان می دهد که نخستین قاره های دنیا 700 میلیون سال زودتر از چیزی که تصور می شد از اقیانوس ها سر بر آورده اند.

به گزارش خبرنگاران، محققانی که رسوبات صخره ای را در شرق هند مطالعه نموده اند، باور دارند که این کشف می تواند افزایش اکسیژن در اتمسفر و تشکیل یخچال ها را در آن دوره از تاریخ زمین شرح دهد.

تجزیه و تحلیل رسوبات از سینگ بام، در نزدیکی کلکته، نشان می دهد که اولین قاره های پایدار - معروف به کراتون - بین 3.3 تا 3.2 میلیارد سال پیش در سطح دریا آغاز به پدیدار شدن، کردند.

دکتر پرییادارشی چودری از دانشگاه موناش و نویسنده ارشد این پژوهش، می گوید که تیم تحقیقاتی تشخیص داده است که این صخره ها می بایست روی خشکی تشکیل شده باشند، زیرا ویژگی هایی مانند موج نقش ها - درست شبیه نقش هایی که باد و موج روی سواحلِ شنی بر جای می گذارند - روی آن ها مشاهده می گردد.

دانشمندان این فرضیه را مطرح می نمایند که نخستین قاره ها از داخل یک اقیانوس دنیای و بعد از 300 تا 400 میلیون سال فعالیت آتشفشانی ممتد به وجود آمده اند.

چودری می گوید: کراتونِ سینگ بام ممکن است بر اثر تجمع مواد مذاب در طی زمان شکل گرفته باشد؛ به طوریکه پوسته - که نزدیک به 500 کیلومتر عمق دارد-بسیار ضخیم شده و روی آب شناور شده است... درست مثل کوه یخی که روی آب شناور می گردد.

تیم تحقیقاتی ذرات ریز یک نوع ماده معدنی به نام زیرکُن را از رسوبات سینگ بام استخراج کردند. با تاباندنِ لیزر به زیرکن، و سپس اندازه گیری اندازه عناصر آزاد شده، آن ها قادر شدند تا سن صخره ها را تخمین بزنند.

تشابهات زمین شناسی کراتون سینگ بام را به کراتون های جنوب آفریقا و غرب استرالیا پیوند می دهد. محققان باور دارند که هوازدگیِ کراتون ها باعث شده که مواد مغذی جاری شوند و اقیانوس ها را با فسفر و سایر عناصر سازنده برای حیات اولیه تأمین نمایند.

چودری می افزاید: وقتی زمین را ایجاد می کنید، چیزی که بعلاوه ایجاد می گردد، دریا های کم عمق مانند تالاب هاست که باعث تسریع رشدِ اشکال حیاتیِ فراوری نماینده اکسیژن می گردد که ممکن است باعث افزایش مقدار اکسیژن در اتمسفر و اقیانوس شده باشند.

چودری می گوید، پدیدار شدنِ قاره های نخستین بعلاوه دی اکسید کربن را از اتمسفر به پایین می کشد که منجر به به وجود آمدنِ بسته های هوای سرد محلی و تشکیل یخچال ها می گردد.

همه این ها نخستین گام در راستایِ قابلِ سکونت تر کردنِ زمین بوده است.

منبع: The Guardian

ترجمه: سایت خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 5 دی 1400 بروزرسانی: 5 دی 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2012

به "نخستین قاره های دنیا 700 میلیون سال زودتر پدید آمدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین قاره های دنیا 700 میلیون سال زودتر پدید آمدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید