مهم ترین اخبار و ماجراهای زیست محیطی دهه اخیر

به گزارش مجله 10 از 10، در آستانه دهه نو میلادی، نگاهی می اندازیم به مهم ترین رویدادها و تحولات زیست محیطی دهه اخیر.

مهم ترین اخبار و ماجراهای زیست محیطی دهه اخیر

با ورود به دهه تازه، نگاهی می اندازیم به مهم ترین اخبار و ماجراهای زیست محیطی دنیا از سال 2010 تا به امروز. تعداد کمی خبر خوب و تعداد زیادی خبرهای نه چندان خوب در مورد محیط زیست وجود دارد. هنوز هم می توانیم به گذشته نگاه کنیم و از رویدادهای گذشته درس بگیریم تا بتوانیم آینده ای روشن تر برای سیاره مان رقم بزنیم.

ورود تغییر اقلیم به جریان اصلی و درگیر شدن بیشتر بچه ها

در عین حال که هنوز خیلی از افراد منکر تغییرات اقلیمی می شوند، تغییر اقلیم به عنوان یک واقعیت، به طور گسترده ای پذیرفته شده است و فراتر از یک اعتقاد است. از سال 2010 این پدیده اهمیت بیشتری پیدا کرد. به نقل از بلاگ TED، در سال های 2010 و 2011 فقط 4 سخنرانی تد با موضوع تغییر اقلیم ارائه شد، البته گاهی از این پدیده نام برده می شد. تا سال 2015، به گفته تد، به لطف مناظراتی در مورد اینکه آیا جزیره هایی مثل کریباتی در حال غرق شدن هستند، مردم به این نتیجه رسیده اند که تغییر اقلیم هم اکنون در حال اتفاق افتادن است و مربوط به آینده ای دور نیست.

در انتهای این دهه، تغییر اقلیم به یکی از مهم ترین دغدغه های مردم، به خصوص جوانان تبدیل شده است. جنبش های دنیای متعدد از جمله شورش انقراض (Extinction Rebellion) اعتراضاتی گسترده و غیرخشونت آمیز را برپا کرده است تا سیاست مداران را وادار کند که گرم شدن زمین را کندتر کنند. نوجوان سوئدی، گرتا تونبرگ، در زمینه فعالیت های زیست محیطی در سطح دنیا به معروفیت رسید و سیاستمداران را به انجام کاری برای تغییر اقلیم، فراخواند. او حتی در سال 2019 به عنوان شخص سال مجله تایم انتخاب شد.

دیپ واتر هاریزون ( Deepwater Horizon )

دهه گذشته با یک حادثه تراژیک انفجار سکوی نفتی در 20 آوریل سال 2010 شروع شد که یکی از بدترین حوادث مشابه در طول تاریخ بود. انفجار سکوی نفتی شناور Deepwater Horizon که در خلیج مکزیک قرار داشت، 11 نفر را به کام مرگ کشید. برای مدت 87 روز، نفت به خلیج نشت داشت که در مجموع 3/19 میلیون بشکه نفت خام، سواحل لوییزیانا، آلاباما، میسیسیپی و فلوریدا را آلوده کرد.

تصاویری از مردمی که سعی می کردند نفت را از روی بال های پلیکان ها پاک کنند، تمام اخبار روز دنیا را به خود اختصاص داد. هزینه های تمیز کردن آلودگی های ناشی از این انفجار حداقل به 65 میلیارد دلار رسید. علاوه بر خسارات اقتصادی از جمله آسیب زدن به صنعت صید میگو در لوییزیانا، تعداد مرگ حیوانات در آن حادثه بسیار بالا بود. به نقل از مرکز تنوع زیستی، حدود 28 هزار پرنده، 6165 لاک پشت دریایی، 25900 پستاندار دریایی و تعداد غیر قابل شمارشی از ماهی ها در این انفجار از بین رفتند. محققان هنوز هم در حال اندازه گیری تاثیرات بلندمدت این حادثه هستند.

رویدادهای آب وهوایی شدید، شایع تر شدند

همان طور که اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا هشدار داده است، گرم شدن آب وهوای زمین تعداد فاجعه های آب وهوایی را افزایش داده است. دهه گذشته شاهد 111 بلای طبیعی مرتبط با اقلیم بود که هرکدام از آن ها بیش از یک میلیارد دلار خسارت به بار آوردند. این حوادث طبیعی عبارت اند از گردباد، طوفان، آتش سوزی، سیل، خشکسالی، امواج گرمایی و طوفان های زمستانی. در سال 2017، توفند ماریا پرتوریکو را در نوردید، 2981 نفر را کشت و حدود 93/6 میلیارد دلار خسارت به بار آورد. از قابل توجه ترین فجایع طبیعی ایالات متحده آمریکا می توان به توفند سندی در سال 2012 و پیچند میسوری در سال 2011 اشاره کرد.

انقراض حیوانات

انسان ها در تقابل با مسائل کمبود منابع و زیستگاه ها، پیروز تر از حیوانات عمل کرده اند. به نقل از بنیاد دنیای حیات وحش، از دست رفتن گونه ها، بین هزار تا ده هزار بار بیشتر از نرخ طبیعی انقراض است؛ یعنی بیشتر از نرخی که اگر بشر روی زمین وجود نداشت، گونه های حیات وحش با انقراض روبرو می شد. در سال 2012، جرج تنها، آخرین لاک پشت جزیره پینتا در سنی بالاتر از 100 سال مرد.

پلنگ ابری فرمز دیگر در گوشه و کنار تایوان پرسه نمی زند. صدای جیر جیر کردن مافوق صوت شب پرک جزیره کریسمس، شنیده نمی شود. هیچ دلفین رودخانه ای چینی یا باییجی در رود یانگ تسه جست وخیز نمی کند. در دهه اخیر، این سیاره گونه های دیگری را هم از دست داده است؛ از جمله فک راهب کارائیب، کرگدن سیاه غربی، هیپوپوتامی ماداگاسکار و کبوتر سبز خال دار.

جنگل زدایی جنگل های بارانی

در آخرین سال این دهه، وسعت قابل توجهی از جنگل های آمازون در آتش سوخت. منطقه ها جنگلی در برزیل و بولیوی بیشترین آسیب را دیدند. بسیاری از مردم این تراژدی را یا حداقل بخشی از آن را به رئیس جمهور برزیل نسبت دادند که توسعه را بر حفظ محیط زیست مقدم می دانست. در تصاویر وحشتناکی که از طریق مؤسسه ملی تحقیقات فضایی منتشر شده، پهنه های وسیع و خالی زیادی در بین این جنگل ها دیده می شود؛ جایی که زمانی انبوهی از درختان وجود داشت.

در زمان اوج آتش سوزی ها در اوت سال 2019، بیش از 70 هزار آتش جداگانه شعله ور بود. جنگل های بارانی نقشی حیاتی در تعدیل اقلیم دنیای دارند، ازاین رو نگرانی های ناشی از این اتش سوزی ها بسیار فراتر از مرزهای برزیل است.

افزایش زباله های پلاستیکی در اقیانوس ها

در دهه اخیر، پلاستیک اقیانوس ها را پر کرده است. البته آگاهی از آلودگی پلاستیکی اقیانوس ها نیز افزایش یافته است. تحقیق سال 2019 سازمان ملل گزارش داده است که سالانه حدود 13 میلیون تن پلاستیک از طریق مردم وارد اقیانوس های سراسر دنیا می شود و محققان انتظار دارند که این آمار حتی افزایش پیدا کند.

در عین حال بسیاری از شهروندان نگران در شهرهای گوشه و کنار دنیا تلاش کرده اند تا افزایش زباله های پلاستیکی در اقیانوس را با روش هایی چون ممنوع کردن استفاده از کیسه های پلاستیکی، کاهش دهند. بسیاری از هتل های زنجیره ای عهد بسته اند که نوشیدنی ها را در بطری های پلاستیکی یک بارمصرف عرضه نکنند. بسیاری از شرکت ها شروع به تولید محصولاتی کرده اند که از پلاستیک بازیافت شده تهیه شده اند. بطری های آب چند بار مصرف به یکی از مهم ترین اکسسوری های دنیای مد تبدیل شده اند.

چین، خرید زباله های بازیافتی آمریکا را متوقف کرد

آمریکایی ها نسبت به بازیافت زباله ماهرتر شدند؛ اما آن ها لزوما نمی دانستند که کالاهای بازیافتی آن ها به کجا می رود.

در سال 2018، چین سیاستی به نام شمشیر ملی وضع کرد. ناگهان آمریکایی ها فهمیدند که پلاستیک های قدیمی آن ها عمدتا به چین می رفت؛ اما چین دیگر آن را نمی خواست. اکنون در سرانجام دهه، شهرهای آمریکا برای نجات برنامه های بازیافت تلاش می کنند.

در کمال تعجب، برخی از شهرها درست هنگامی که مردم را مجاب به بازیافت کرده اند، این برنامه ها را لغو کرده اند. در حال حاضر، تولید پلاستیک تازه برای شرکت های آمریکایی ارزان تر از بازیافت پلاستیک های قدیمی تمام می شود. این یکی از مسائل زیست محیطی متعددی است که باید در دهه آینده برطرف شود.

منبع: کجارو / inhabitat.com
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2135

به "مهم ترین اخبار و ماجراهای زیست محیطی دهه اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین اخبار و ماجراهای زیست محیطی دهه اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید