معلمان، مسئولیت پذیرترین افراد جامعه هستند

به گزارش مجله 10 از 10، حاجی میرزایی گفت: معلمان از فرهیخته ترین و مسئولیت پذیرترین افراد جامعه بوده و خانواده ها، دستیاران اصلی مدیران، معلمان و مدارس هستند.

معلمان، مسئولیت پذیرترین افراد جامعه هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، صبح امروز محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست با یک هزار و صد نفر از مدیران مدارس استان قم که در فضای مجازی و به وسیله بستر شاد برگزار گردید، ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه (س) اظهار کرد: افتخار می کنم که در مجموعه ای مشغول به کار هستم که جزو فرهیخته ترین و مسئولیت پذیرترین افراد جامعه هستند. فرصت خدمت در نظام تعلیم و تربیت را مغتنم شمرده و خدا را شاکرم.

حاجی میرزایی اضافه نمود: یکی از وجوه شاخص زندگی، نقش آفرینی است. افراد در شرایط مختلف و در قالب نقش های مختلف قرار می گیرند و انتظار می رود که بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا نمایند. نقش افراد در ابتدای زندگی، نقشی ساده است و به تدریج با رشد فرد و ورود به اجتماع، نقش ها بیشتر و پیچیده تر می گردد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نقش آفرینی در شرایطی که از قبل قابل پیش بینی نبوده، بسیار سخت تر از حالت عادی است و احتیاج به برنامه ریزی، نظارت و دقت بالا دارد، توضیح داد: شرایط سال جاری ویژه و خاص است، در سال های قبل، همه چیز تعیین و به روال عادی بود و دستیابی به یک آرامش نسبی میسر بود، اما امروز به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط کاملاً تغییر نموده و ادامه راستا بر اساس آنچه در سال های قبل برنامه ریزی و انجام می شده، امکان پذیر نیست. در این شرایط ناگزیریم کار را با روشی جدید و متناسب با شرایط جدید از قبل ادامه دهیم.

او گفت: در شرایط امروز که کشور درگیر بیماری کرونا شده است، نه تنها باید راستا جدیدی را بسازیم بلکه باید هم زمان توانایی حرکت در این راستا را هم داشته باشیم. راهی که تا به امروز نرفته ایم و تجربه ای از آن نداریم و آینده راستا هم مبهم است. باوجود کرونا شرایط ما دگرگون شده است، این شرایط جدیدی است که همه جهان با آن روبرو است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در شرایط جدید، هم فرصت و هم تهدید وجود دارد، اعلام کرد: تهدید این است که در این شرایط دچار استیصال و درماندگی شویم و نتوانیم کار را به خوبی انجام دهیم، اما فرصت های طلایی نیز وجود دارد. فرصت تاریخی بی نظیری به وجود آمده است برای اینکه بیاموزیم و خود را محک بزنیم توانایی خود را در آن توسعه دهیم و از آن بیاموزیم.

وزیر آموزش و پرورش نقش مدیران مدارس را در این دوران بسیار حساس تر از قبل دانست و گفت: بخش بزرگی از آموخته های همه افراد به دوران مدرسه مربوط می گردد و رفتار ها و نقش آفرینی های افراد در جامعه از یادگیری در دوران مدرسه نشات می گیرد. کارشناسان و صاحبنظران خوش فکر آموزش و پرورش از زمان گذشته بر این باور بودند که باید مدرسه محوری در آموزش و پرورش تقویت گردد. رکن نظام تعلیم و تربیت مدارس هستند و اساس مدارس بر پایه برنامه ریزی های صحیح مدیران مدارس منطبق است.

او توضیح داد: بر اساس آمارها، استان قم رتبه اول را در ارتباط الکترونیکی و فعالیت در شبکه شاد دارد و این موضوع نشان می دهد استان توانسته خود را با شرایط جدید به خوبی هماهنگ کند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدیران مدارس باید از شرایط تک تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند و اجازه ندهند حتی یک دانش آموز از تحصیل باز بماند، اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی عمومی و جهانی انتظار می رود، اطلس دقیقی از همه دانش آموزان داشته باشید و مدیران از شرایط تک تک دانش آموزان اطلاع داشته باشند.

او گفت: در شرایط فعلی معیار شایستگی مدیران این است که هیچ دانش آموزی مورد غفلت قرار نگیرد و از آموزش ها محروم نگردد و لازمه این کار نظارت بر کار معلمان و تشویق آن ها به کار جهادی از سوی مدیران مدارس است.

وزیر آموزش و پرورش با توجه به نقش خانواده ها در تعلیم و تربیت دانش آموزان گفت: در این شرایط باید ارتباط مدرسه با خانواده ها بیش از پیش تقویت گردد و از ظرفیت خانواده ها بهره مند شویم. خانواده ها باید در جریان فعالیت های مدرسه قرار گیرند و این موضوعی است که اکنون شرایطش بیش از پیش فراهم شده است. باید از این فرصت به نحو شایسته ای استفاده کرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شرایط فعلی پایدار نمی ماند و تغییر خواهد نمود، گفت: پس از هر سختی، آرامشی برقرار خواهد شد. کرونا را با تدبیر و برنامه ریزی به یک فرصت طلایی تبدیل کنیم. در این شرایط امکان خلاقیت و نوآوری وجود دارد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

او گفت: برای استمرار آموزش در دوران کرونا، با همکاری توانمندترین تیم فنی کشور پیروز به طراحی و راه اندازی شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) شدیم.

حاجی میرزایی تاکید نمود: در مدارس، شورای مدرسه را فعال کنید و با دعوت خانواده ها در خصوص مسائل آموزشی و پرورشی مربوط به آموزش دانش آموزان در مدرسه تصمیم گیری کنید. ما از طرح ها و خلاقیت های تازه و جدیدی که از مدارس آغاز می گردد، استقبال خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1529

به "معلمان، مسئولیت پذیرترین افراد جامعه هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معلمان، مسئولیت پذیرترین افراد جامعه هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید