علائم خراب شدن پنیر

به گزارش مجله 10 از 10، آشنایی با علائم خراب شدن پنیر و مطلع شدن از دلایل و مدت زمان خرابی آن ، سبب جلوگیری از فاسدشدن و بهبود شرایط مراقبتی از این ماده نام آشنا می گردد. پنیر از پروتئین و چربی شیر تشکیل شده است که در صدها طعم، بافت و شکل در سراسر دنیا فراوری می گردد.

علائم خراب شدن پنیر

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که از کجا بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است؟ باید گفت علائم خراب شدن پنیر بسیار است؛ بااین حال تشخیص فساد پنیر به وسیله ظاهر، طعم و عطر آن امکان پذیر است. پنیرها به 3 دسته پنیرهای نرم، نیمه سفت و سفت تقسیم بندی می شوند که جداکردن کپک از پنیر سفت، مصرف مابقی آن را امکان پذیر می نماید.

به دلیل رطوبت پایین پنیرها، کپک به سرعت به سایر بخش های آن منتقل نمی گردد. اما اگر پنیر مورد نظر شما از بافتی نرم برخوردار باشد، سرعت رشد کپک افزایش خواهد یافت؛ به این معنی که درصورت فاسدشدن یا مشاهده کپک در پنیرهای نرم، پنیر باید به طور کلی دور انداخته گردد و مصرف آن توصیه نمی گردد.

در این مطلب پاسخ سوال چطور بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است؟ را پیدا خواهیم کرد و علائم خراب شدن پنیر را تک به تک آنالیز می کنیم.

چطور بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است؟ از بو

از آن جا که پنیر محصول لبنی ست، یکی از علائم خراب شدن پنیر، بوی نامطبوع و ناخوشایند آن است. بسته به نوع پنیر، این رایحه می تواند ناشی از شیر خراب، آمونیاک یا حتی یخچال و فریزری باشد که پنیر در آن نگهداری شده است.

برترین کار برای مقابله با بروز علائم خراب شدن پنیر، آن است که ابتدا با رایحه پنیر تازه آشنا شوید که برای این کار پس از خرید پنیر تازه آن را بو کنید تا در صورت فاسد شدن پنیر بتوانید بوی نامطبوع پنیر را تشخیص دهید. البته بوی غیر معمول و نامطبوع در بعضی از انواع پنیر طبیعی ست، در چنین مواردی، بروز علائم خرابی پنیر و غیر قابل مصرف بودن آن کمی دشوارتر خواهد بود.

بنابراین در پاسخ سوال چطور بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است، می توان از بو پنیر صحبت کرد که از جمله آشکارترین علائم خراب شدن پنیر به شمار میرود.

از کجا بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است؟ از ظاهر

اگر با ماهیت پنیر ها آشنایی نداشته باشید، ممکن است درصورت مشاهده کوچک ترین علائم خراب شدن پنیر یا کپک دچار نگرانی شوید و بخواهید آن را دور بیاندازید. بهتر است این کار را انجام ندهید؛ در مقابل اگر روی سطح پنیرتان کپک مشاهده کردید، به میزان نیم سانت از آن قسمت را جدا کنید.

یکی از علائم خراب شدن پنیر، ظاهر آن است که درصورت مشاهده کپک در بافت درونی پنیر، بهتر است آن را دور بیاندازید، اما اگر در قسمت زیرین بخش جدا شده آثاری از خرابی یا کپک مشاهده نکردید، می توانید از باقی پنیر بهره ببرید.

از علائم فاسدبودن پنیر، تنها تماشا کپک نخواهد بود؛ هنگامی که یک پنیر تغییر رنگ دهد، به عنوان مثال کمرنگ یا تیره گردد یا اگر بافت آن حالت اولیه را نداشته باشد، باید آن را علائم خراب شدن پنیر دانست. بعلاوه، متورم بودن بسته بندی پنیر هم می تواند حاکی از علائم خراب شدن پنیر باشد.

بنابراین در پاسخ به سوال از کجا بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده، بهتر است پس از بو، ظاهر پنیر آنالیز گردد و درصورت مشاهده علائم خراب شدن پنیر، آن را دور بیاندازید.

پنیر پیتزا کی خراب میگردد؟

زمانی که روش های قبل در تشخیص علائم خراب شدن پنیر موثر واقع نشد، تنها راه به جای مانده برای یافتن علائم این است که پنیر را بچشید. توجه داشته باشید که درمورد بعضی از پنیرها، چشیدن طعم آن ها تنها راه تشخیص علائم خراب شدن پنیر است.

برای این کار یک تکه کوچک از پنیر را جدا و آن را مزه مزه کنید. اگر پنیر طعم ترشی داشت یا پس از خوردن، مزه تلخی در دهانتان احساس کردید، بهتر است آن را دور بیاندازید و از مصرف آن خودداری کنید.

به طور کلی بهتر است برای تشخیص علائم خراب شدن پنیر، پیش از چشیدن آن، تاریخ انقضا را آنالیز کنید؛ چراکه یکی از پاسخ های این سوال که از کجا بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است، آنالیز تاریخ انقضاست و نیازی به چشیدن آن نخواهد بود. پس از اتمام تاریخ انقضای پنیر، فقط آن را دور بیاندازید.

مسمومیت با پنیر و خطرناک ترین علائم آن

باور کنید که پنیر و سایر محصولات لبنی یکی از رایج ترین مواد غذایی هستند که باعث مسمومیت می شوند و در موارد بدتر حتی می توانند منجربه مرگ شوند. بنابراین بروز علائم خراب شدن پنیر را جدی بگیرید.

یکی از مواد اصلی در فرآیند فراوری پنیر، شیر است؛ این که بروز علائم خراب شدن پنیر، به شیر وابسته است یا خیر، بستگی به نوع شیر دارد. زمانی که از شیر خام به جای شیر پاستوریزه برای تهیه پنیر استفاده می گردد، خطر مسمومیت غذایی بالا می رود؛ چراکه شیر خام ممکن است حاوی باکتری ها، ویروس ها و انگل های مضر باشد که فرایند پاستوریزاسیون می تواند این موارد را از بین ببرد.

دانستن علائم خراب شدن پنیر، شما را از خوردن پنیر منقضی شده و فاسد باز خواهد داشت. به یاد داشته باشید، خوردن غذای خراب ممکن است به قیمت زندگی شما تمام گردد. 400 نوع پنیر مختلف وجود دارد که ماندگاری آن ها به نوع پنیر، روش تهیه و رطوبت موجود در آن ها بستگی دارد.

معمولا هرقدر پنیر منسجم تر باشد، طول عمر بیشتری خواهد داشت. دلیل آن این است که باکتری ها یک محیط مرطوب را برای رشد ترجیح می دهند. ازاین رو، پنیر سفت با رطوبت کمتر، ممکن است از رشد باکتری ها جلوگیری کند و به نوبه خود باعث گردد که پنیر برای مدت بیشتری تازه بماند.

بنابراین بهتر است پس از یافتن پاسخ سوال از کجا بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده، آن را به دقت آنالیز کنید تا از بروز هرگونه مسمویت غذایی و بیماری های پس از آن، جلوگیری گردد.

دلیل صورتی شدن پنیر

شاید یکی از علائم خراب شدن پنیر را رنگ صورتی بدانید و برای یافتن پاسخ سوال چگونه بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است، در پی تغییر رنگ آن باشید. اما باید بدانید که صورتی شدن پنیر تحت تاثیر ماده ای به نام آناتو است که در زمان طبخ پنیر به کار برده می گردد و جزوی جداناپذیر به حساب می آید. بنابراین برای یافتن پاسخ سوال چطور بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است، تنها در پی تغییر رنگ پنیر به سبز یا قهوه ای باشید.

زمانی که نور به پنیر تابیده می گردد، ماده آناتو موجود در فرمولاسون آن فعال خواهد شد و در طی فعالیت شیمیایی، سبب تغییر رنگ پنیر به صورتی می گردد؛ پس نباید آن را یکی از علائم خراب شدن پنیر دانست.

پس از آن که پنیر مورد نظر شما در مدت زمان طولانی تحت تابیدن نور قرار گیرد، می توانید تغییر رنگ آن به صورتی را شاهد باشید.

سخن پایانی؛ جلوگیری از خراب شدن پنیر

حضور پنیر در رژیم غذایی بسیاری از افراد، جایگاه محکمی دارد که در میز صبحانه می توان آن را جست وجو کرد. بعلاوه دیگر انواع پنیر از قابلیت طبخ غذا برخوردار هستند که پیش از استفاده باید با پاسخ سوال چطور بفهمیم پنیر پیتزا خراب شده است، آشنا شوید.

در این مطلب علائم فاسدشدن پنیر را به دقت توضیح داده ایم تا با یاری به شما از بروز هرگونه مسمومیت غذایی و بیماری های ناشی از مصرف پنیر فاسدشده، جلوگیری کنیم. بنابراین بهتر است پنیر خود را دائما در پخچال نگهداری کنید و پس از آشنایی با علائم خراب شدن پنیر، سلامت پنیر خود را آنالیز کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 12 خرداد 1401 بروزرسانی: 12 خرداد 1401 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2165

به "علائم خراب شدن پنیر" امتیاز دهید

1 کاربر به "علائم خراب شدن پنیر" امتیاز داده است | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم خراب شدن پنیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید