طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی خوشمزه و خوش رنگ

به گزارش مجله 10 از 10، تابستان، فصل فراوانی میوه های رنگارنگ و خوشمزه است. چه چیزی بهتر از این که از این میوه ها برای تهیه یک خوراکی خوشمزه و سالم مثل لواشک بهره ببرید؟ لواشک چند میوه تابستانی، طعمی دلچسب و منحصر به فرد دارد که می توانید با کمی خلاقیت، آن را به هر شکلی که دوست دارید، تهیه کنید. قبلا در کتاب کاله روش تهیه لواشک زردآلو یا طرز تهیه لواشک آلبالو را به عنوان میوه های تابستانی مرور نموده بودیم و در ادامه می خواهیم طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی را آنالیز کنیم. یادتان باشد می توانید از ترکیب میوه های مختلفی مثل آلو، زردآلو، گوجه سبز، آلبالو، زرشک، تمشک، انار و حتی هندوانه و طالبی بهره ببرید. هر کدام از این میوه ها، طعم و رنگ خاص خود را به لواشک می دهند و آن را به یک خوراکی بی نظیر تبدیل می نمایند.

طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی خوشمزه و خوش رنگ

مواد لازم برای تهیه لواشک چند میوه تابستانی

  • ترکیب آلو قرمز، قطره طلا، سیب، هلو، شلیل، زردآلو و آلبالو 2 کیلو
  • آب 2 لیوان
  • نمک و شکر به اندازه لازم

طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی

1. آماده کردن مخلوط میوه ها

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی ابتدا میوه ها یعنی آلو قرمز، قطره طلا، سیب، هلو، شلیل، زردآلو و آلبالو را خوب بشویید بعد هسته سیب، هلو، زردآلو و شلیل که ممکن است باعث تلخی پوره میوه شوند را خارج کنید اما باقی میوه ها را لازم نیست در بیاورید.

2. پخت اولیه و از صافی رد کردن پوره

میوه ها را داخل قابلمه مناسب بریزید و آب را به آن ها اضافه کنید و بگذارید میوه ها روی گاز آغاز به جوشیدن نمایند. فقط دقت داشته باشید که در حین جوشیدن میوه ها رویشان کف ایجاد می گردد که بهتر است کف آن را بگیرید تا لواشک شما شفاف تر و خوش رنگ تر گردد. بعد از این که میوه ها کاملا له و نرم شدند نوبت آن است که آن ها را داخل صافی بریزید و خوب با دست تفاله آن ها را خارج کنید.

3. پخت نهایی و پهن کردن روی سینی

اکنون آب یا همان پوره ای که از میوه ها به جای مانده است را دوباره به قابلمه برگردانید و یک قاشق چای خوری یا حتی شکر اضافه کنید و اجازه دهید آب پوره میوه کامل بخار گردد بعد داخل یک سینی نایلون پهن کنید و مایه لواشک را روی آن بریزید و خوب پهن کنید. این سینی را می توانید در نور آفتاب بگذارید تا به مدت 3 الی 4 روز کاملا خشک شوند.

نکات تکمیلی برای تهیه لواشک چند میوه

طرز تهیه لواشک میوه های تابستانی درست مثل طرز تهیه لواشک انگور و طرز تهیه لواشک آلو بسیار ساده است و فقط به کمی صبر و حوصله احتیاج دارید. با این روش می توانید از میوه های فصل نهایت استفاده را ببرید و یک میان وعده سالم و خوشمزه برای خود و خانواده تان تهیه کنید اما خوب است قبل از دست به کار شدن نکات و فوت وفن های تهیه لواشک را هم بدانید.

طرز تهیه لواشک فوری در فر

برای تهیه لواشک چند میوه خود می توانید از فر هم برای خشک کردن پوره بهره ببرید برای این کار کافی است سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و پوره میوه را با ضخامت مناسب روی سینی بریزید و در نهایت سینی را به مدت 4 تا 6 ساعت با در فر که کمی باز است در فر با دمای حدود 100 تا 150 درجه سانتی گراد بگذارید. در نهایت هم لواشک را از فر خارج کنید و بگذارید تا خنک گردد.

نمک یا شکر، یا هیچ کدام؟

انتخاب طعم لواشکتان با شماست! اگر در پی طعم کلاسیک و ترش هستید، نمک را حذف کنید. اما اگر کمی طعم شور و ملس دوست دارید، می توانید یک روز بعد از پهن کردن لواشک، اندازهی نمک روی آن بپاشید. این کار، لواشک را به شدت خوشمزه تر می نماید. البته در مورد نمک بهتر است اندازه کمی از نمک را در پوره میوه، برای جلوگیری از کپک زدن بهره ببرید.

ترشی لواشک را تنظیم کنید

اگر طعم ترش لواشک برایتان آزاردهنده است، می توانید از دو روش بهره ببرید:

  1. ترکیب با میوه های شیرین: از میوه های شیرین تابستانی بیشتری مثل توت یا زردآلو در مخلوط بهره ببرید.
  2. اضافه کردن شکر: در مرحله پخت، یک قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید. (مقدار شکر را می توانید به دلخواه خودتان کم یا زیاد کنید)

راز پخت لواشک

تهیه لواشک خانگی چه طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی باشد چه طرز تهیه طرز تهیه لواشک هلو یا حتی طرز تهیه لواشک زرشک ساده است کافی است کمی صبر داشته باشید و نکات زیر را هم مدنظر قرار دهید:

  • صبر داشته باشید: زمان پخت لواشک به نوع میوه، حرارت شعله و مقدار آبی که میوه ها می اندازند، بستگی دارد. اجازه دهید مایه لواشک به آرامی بجوشد و غلیظ گردد، تا شبیه رب گردد.
  • آب اضافی را بگیرید: اگر بعد از صاف کردن مایه، احساس کردید که هنوز آب زیادی دارد، آن را مجددا روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب اضافی تبخیر گردد.

روش نگهداری لواشک چند میوه

لواشک های خنک شده را در نایلون یا ظرف درب دار بریزید و در جای خنک و خشک نگهداری کنید. لواشک را با این روش می توانید تا چند ماه نگهداری کرد.

خواص تغذیه ای لواشک

معمولا همه ما در طول روز دوست داریم چند خوراکی به عنوان میان وعده بخوریم قطعا لواشک با وجود طبع لواشک سرد و ترش می تواند گزینه خوبی باشد بخصوص اگر در منزل تهیه شده باشد. از طرف دیگر لواشک دارای فیبر است و می تواند به بهبود فعالیت دستگاه گوارش یاری کند.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 1 تیر 1403 بروزرسانی: 1 تیر 1403 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2427

به "طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی خوشمزه و خوش رنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لواشک چند میوه تابستانی خوشمزه و خوش رنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید