سلسله درس گفتارهای زیبایی شناسی زبان فارسی یوسفعلی میرشکاک در حوزه هنری

به گزارش مجله 10 از 10، به گزارش خبرنگاران ، یوسفعلی میرشکاک با اشاره به اینکه زبان فارسی قرن هاست که قواعد کهن خود را ازدست داده و دگردیسی پیدا نموده است، عنوان نمود: دراین دگردیسی با قاعده مندترین زبان ها یعنی عربی درآمیخته و از گویش های گوناگون ترکی (غز، سلجوق، مغولی، تاتاری و...) متأثر شده و طی 1400 سال، همتافتی پدید آورده که از قیاس گریزان است و قاعده اصلی آن هماهنگی موسیقائی و زیبایی بیان در مفردات و ترکیبات است.

سلسله درس گفتارهای زیبایی شناسی زبان فارسی یوسفعلی میرشکاک در حوزه هنری

این شاعر و پژوهشگر ادامه داد: برای شناخت این زبان ، که در معرض تصرف لهجه مرکز واقع شده است، راهی جز بازگشت به گذشته و مرورآثار شاعران به عنوان نگهبانان اصلی زبان از رودکی تا روزگار درافتادن به ورطه تجدد نیست.

میرشکاک درپایان به آنچه که در این درس گفتارها ارائه خواهد شد، پرداخت و گفت: با مرور آثار شاعران خرد و کلان به ظرفیت ها و ظرافت های زبان فارسی راه خواهیم برد و از آنان صور گوناگونان حکمت کیانی یعنی دل آگاهی، مرگ آگاهی و ترس آگاهی را فراخواهیم گرفت.

درس گفتارهای زیبایی شناسی زبان فارسی، سه شنبه های هرهفته ساعت 17 به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 مرداد 1402 بروزرسانی: 15 مرداد 1402 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2392

به "سلسله درس گفتارهای زیبایی شناسی زبان فارسی یوسفعلی میرشکاک در حوزه هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلسله درس گفتارهای زیبایی شناسی زبان فارسی یوسفعلی میرشکاک در حوزه هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید