دستگاه های دولتی؛ مالکان بزرگ خانه های خالی!

به گزارش مجله 10 از 10، از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی خالی که تا کنون شناسایی شده 900 هزار واحد مربوط به اشخاص حقوقی است که باید مشمول مالیات می شد، اما ماههاست که تحقق این موضوع معطل ایجاد یک سامانه رابط بین وزارت راه و سازمان امور مالیاتی است که باید به وسیله وزارت ارتباطات ایجاد گردد، اما بنا به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی هنوز این ارتباط برقرار نشده است.

دستگاه های دولتی؛ مالکان بزرگ خانه های خالی!

به گزارش ایسنا، تملک املاک مسکونی و تجاری به وسیله اشخاص حقوقی و خالی نگه داشتن آن به معضلی برای بازار مسکن تبدیل شده است. آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه 900 هزار واحد مربوط به اشخاص حقوقی است. منظور از اشخاص حقوقی، بانکها، دستگاه های دولتی، ارگان ها و نهاد های عمومی است که معمولا برای افزایش سرمایه یا مصون نگهداشتن آن در برابر تورم اقدام به خرید یا ساخت املاک مسکونی و تجاری می نمایند.

دولت از سال 1394 به فکر چاره جویی برای عرضه واحد های خالی به بازار مسکن است که قانون مالیات های مستقیم را در آن سال به تصویب رساند و طبق ماده 169 مکرر این قانون، واحد های خالی باید مشمول مالیات شوند، اما این قانون معطل ماند تا اینکه آذرماه سال 1399 مجلس شورای اسلامی قانون مالیات بر خانه های خالی را ابلاغ کرد. قبل از آن هم وزارت راه و شهرسازی سامانه ای را برای درج اطلاعات سکونتی ایجاد نموده بود.

امکان ثبت نام در سامانه ملی املاک و اسکان پس از چند مرحله تمدید و با پیشنهادی که مهرماه امسال به ستاد عالی هماهنگی مالی سران قوا ارایه شد هنوز وجود دارد و متقاضیان می توانند با مراجعه سامانه amlak.mrud.ir نسبت به درج اطلاعات سکونتی خود اقدام نمایند.

بنا به گفته محمود محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ ثبت نام در سامانه املاک و اسکان به نفع 96 درصد مردم است؛ زیرا به تکمیل شدن بانک اطلاعاتی و برنامه ریزی درخصوص حذف یارانه افراد پرعایدی و افزایش یارانه خانوار های کم عایدی یاری می نماید؛ بنابراین ثبت اطلاعات احتیاجمند در اختیار قرار دادن زمان مناسب و فرهنگ سازی است تا مردم بدانند هدف از ثبت اطلاعات چیست و این تصور وجود نداشته باشد که دولت و حاکمیت در پی جمع آوری اطلاعات شخصی مردم است.

آذر ماه سال 1399 قانون مالیات بر خانه های خالی ابلاغ و در نیمه فروردین ماه سایتی برای ثبت اطلاعات سرپرست های خانوار ایجاد شد. زمان 2 ماهه برای ثبت نام و وارد کردن اطلاعات بیش از 26 میلیون خانوار کافی نبود و به همین علت این زمان در چند مرحله تمدید شد.

تمامی سرپرستان خانوار اعم از مالک و مستاجر؛ شهری و یا روستایی مکلف به ثبت محل سکونت خود هستند. ایجاد بانک اطلاعاتی بسیار بزرگ زمان بر است و برای اولین بار در چنین مقیاسی بانک اطلاعاتی ایجاد می شود.

در این زمینه محمودزاده با اشاره به اینکه هدف اول قانون گذاری برای ثبت اطلاعات سرپرستان خانوار ها تنها اخذ مالیات نیست بلکه ایجاد بزرگترین بانک اطلاعاتی کشور است که در زمینه برنامه ریزی ها کاربرد دارد، اضافه کرد: سامانه اسکان و املاک با معماری بزرگ ایجاد شده و با بسیاری از سامانه های جامع دیگر کشور از جمله ثبت احوال، ثبت اسناد و شرکت های خدماتی ارتباط مستقیم دارد و تبادل اطلاعات می نماید.

هدف از ثبت اطلاعات چیست؟

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس قانون مالیات بر خانه های خالی آمده است که اگر کسی در این سامانه ثبت اطلاعات نکند و کد یکتا نداشته باشد خدمات دولتی را با وقفه دریافت می نماید و این قانون پشتوانه اجرایی محکمی دارد. ثبت اطلاعات احتیاجمند در اختیار قرار دادن زمان مناسب و فرهنگ سازی است تا مردم بدانند هدف از ثبت اطلاعات چیست و این تصور وجود نداشته باشد که دولت و حاکمیت در پی جمع آوری اطلاعات شخصی مردم است.

وی با اشاره به اینکه برای تمامی کاربران متصل به سامانه ثبت املاک و اسکان کارتابل ایجاد شده تا احتیاج به ثبت دستی اطلاعات وجود نداشته باشد، اضافه کرد: بر اساس قانون اولیه در شهریورماه سال گذشته حدود یک میلیون و 300 هزار واحد مسکونی خالی شناسایی و در کارتابل سازمان امور مالیاتی وارد شد. سازمان امور مالیاتی خواهان این شد تا اطلاعات خانه های خالی تحت سیستم امن دیگری بین دو مجموعه که به وسیله وزارت ارتباطات باید ایجاد شود ارسال شود، اما تا به امروز این ارتباط برقرار نشده است.

بیش از 900 هزار خانه خالی متعلق به اشخاص حقوقی است

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در تاریخ 17 آبان ماه امسال با ارسال نامه ای به ریاست سازمان امور مالیاتی یک میلون و 174 هزار واحد خالی را معرفی نموده ایم که اکثریت آن ها متعلق به اشخاص حقوقی هستند، گفت: بیش از 900 هزار واحد خانه خالی متعلق به اشخاص حقوقی است. اطلاعات تهیه شده به صورت دستی و در قالب سی دی تحویل سازمان امور مالیاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی باید تنها واحد های خالی را برای اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کند که تا کنون مجموعا حدود 2 میلیون و 300 هزار واحد خانه خالی به این سازمان معرفی شده است، اضافه کرد: به علت متفاوت بودن محل قرار گیری واحد های خالی شناسایی شده در حال حاضر امکان برآورد کلی مقدار مالیاتی که باید اخذ شود معین نیست.

محمودزاده با تاکید بر اینکه برای شروع اخذ مالیات از خانه های خالی مسئله ای وجود ندارد و مستندات آن ها ارائه شده است، بیان کرد: به واسطه برخورد جدی با مالکان واحد های خالی بعضی از آن ها به فروش رسیده و مستاجر در آن ها ساکن است، اما تعداد آن ها دائما در حال تغییر است.

افرادی که توانایی ثبت اطلاعات خود را ندارند می توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه نمایند

وی با اشاره به اینکه روستا های کمتر از 100 خانوار و شهر های زیر 100 هزار خانوار هدف قانون مالیات بر خانه های خالی نیستند، اما باید اطلاعات آن ها در سامانه املاک و اسکان ثبت شود، ادامه داد: افرادی که توانایی ثبت اطلاعات خود را ندارند می توانند به دفاتر پیشخوان مراجعه نمایند. با ثبت اطلاعات خانوار ها در سامانه املاک و اسکان و ایجاد این بانک اطلاعاتی بزرگ دیگر احتیاج نیست که با صرف اعتبارات بسیار زیاد هر 5 سال یکبار سرشماری نفوس و مسکن انجام شود.

منبع: فرارو
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2037

به "دستگاه های دولتی؛ مالکان بزرگ خانه های خالی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه های دولتی؛ مالکان بزرگ خانه های خالی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید