جواهردشت ، نگین شرق گیلان

به گزارش مجله 10 از 10، جواهردشت، نگین دشت های شرق استان سرسبز گیلان است . طبیعت زیبا ، دشت های گسترده و سرسبز، هوای پاک و جاذبه های بسیار دراین دشت زیبا و دیدنی ، گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی را به سوی جواهر دشت می کشاند.

جواهردشت ، نگین شرق گیلان

انبوه گیاهان وگل های گوناگون زیبا با رنگ های دلفریب ازجمله جاذبه های جواهر دشت است و در کنار آن محله و خانه های زیبایی با سقف های شیروانی ، خود نمایی می نمایند.

گستره دشت های سرسبزنظیر ناصره دشت، لووه سر و… ، و منظره های طبیعی و دل انگیز ،بیننده های بی شمار را شیفته خود می نماید و طبیعت زیبا، باصفا و دیدنی جواهر دشت ، انسان را ازاین همه زیبایی به تحسین وا می دارد.

در جنوب این دشت ، قله سماموس به بلندی 3620 از سطح دریا سرافرازانه قد برافراشته وجواهر دشت زیبا را در آغوش گرفته است. برای رسیدن به قله سماموس حتماً باید راهنمای محلی همراه گردشگران و مسافران باشد تا آن ها راه را گم ننمایند.

شنیده ها به نقل از کهن سالان محلی حاکی است ، از آنجا که در زمان های گذشته فردی جواهر نام دراین آبادی بزرگتر و سروردیگران بوده ، منطقه را جواهر دشت نام گذاشته اند. بعضی دیگر هم می گویند: چون در گذشته زمین های جواهر دشت به چمن زار و سبزه زار تبدیل شده وبه سبب وجود سبزه زاران و چشمه سارها زیبا و مرغوب بودن زمین برای کشت و کار ،این محل را جواهر دشت گفته اند.

به هر روی جواهر دشت بیش از 300 سال عمر ندارد و حضور مردم و کثرت جمعیت به سبب هوای پاک و چراگاه هایی است که مردم را برای سکونت موقت به این منطقه کشانده است. در ابتدای این آبادی بازار وجود دارد و چند مغازه برای خرید مواد خوراکی و قهوه خانه ای در آن واقع شده که پذیرای مسافران است .

هر سال مسابقات کشتی گیله مردی و طناب کشی و اسب دوانی و… با همکاری سازمان میراث فرهنگی گیلان و بخش خصوصی در این منطقه زیبا برگزار می گرددو علاقه مندان و گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

برای رفتن به روستای جواهر دشت باید ابتدا به شهر کلاچای یا چابکسر در شهرستان رودسر استان گیلان وارد شد. برای ورود از راستا کلاچای نیز بعد از شهرستان رودسر به سمت شرق و با طی راستا 9 کیلومتر به شهر کلاچای رسیده، سپس با طی راستای به جاده سیاهکل رود می رسیم .

با ورود به این جاده و با گذر از میان باغ های پرتقال به روستای سیاهکل رود و خیاط محله وارد می شویم. درروستای خیاط محله خودروهایی مستقر شده که برای کارهای کشاورزی و تفریح مردم منطقه کاربرد دارد. اگر قصد دارید با استفاده از وسیله نقلیه خود به جواهر دشت بروید باید احتیاط کنید و شرایط جاده را بپرسید. در غیر این صورت باید ازاین خوروها بهره ببرید.

جاده ورودی به این روستا تا ابتدای جنگل و بعد از منطقه چاشت خورلات آسفالت است. اما بیشتر راستا که در جنگل واقع شده است خاکی است. بعد ازگذر از جنگل ، مراتع آغاز شده و پس از آن منطقه زیبای جواهر دشت نمایان می گردد. قهوه خانه های بین راهی ،محلی مناسب برای خوردن چای و استراحت است.

بهترین زمان بازدید از جواهر دشت ،اواخر فصل بهار تا اوایل پاییز، به ویژه در ماه های گرم تابستانی است . در زمستان ، جواهر دشت به سبب بارش سنگین برف معمولاً خالی از سکنه می گردد.

خبرنگاران

منبع: پیام دلتا
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 792

به "جواهردشت ، نگین شرق گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواهردشت ، نگین شرق گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید