ثبت خاطرات خوش با سفر پاییزی به مازندران

به گزارش مجله 10 از 10، زیبایی های طبیعت بکر مازندران در پاییز هزاررنگ دوچندان است، در سفر به این استان می توانید تجربه ای بی نظیر در خاطرات خود ثبت کنید.

ثبت خاطرات خوش با سفر پاییزی به مازندران

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید

به گزارش خبرنگار از ، همه ما غالبا سفر و گردش را مختص فصل بهار و تابستان می دانیم و با ترافیک های سنگین جاده شمال و گاهی اوقات هم با گرمای جانسوز به سفر می رویم.

اگر یک بار سفر در پاییر آن هم به استان مازندران را تجربه کنید، قطعا همواره این فصل را برای مسافرت انتخاب خواهید کرد.

پاییز را می توان فصل تنوع رنگ ها و آب و هوا در شمال کشور دانست و نم نم باران و خش خش برگ های ریخته شده بر زمین در خزان پاییزی، طراوت هوا و مهم تر از همه قیمت پایین اقامتگاه ها و ویلا ها نسبت به فصل تابستان از دیگر عواملی است که بر جذابیت گردشگری در پاییز در شمال کشور می افزاید.

برای اثبات این ادعا، شواهد بسیاری در مازندران از گلوگاه تا رامسر وجود دارد که برای دیدن آن باید از جاده پر پیچ و خم، با چشم انداز های کوه و دشت حرکت کنید.

تجربه گردشگری در روستاها، به دلیل تفاوت قابل ملاحظه اش با زندگی شهری، خالی از لطف نیست، به خصوص اگر هدف از سفر به مازندران، دوری از زندگی پر استرس شهری باشد.

برای ثبت تصاویر بکر پاییزی به روستای ورند بخش کلیجان رستاق شهرستان ساری رفتیم.

روستای ورند از جنوب به جاده اصلی ساری به کیاسر و کناره های زیبای رودخانه تجن متصل است و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری حدود 150 خانوار و بیش از 800 نفر است.

نادری دهیار روستای ورند می گوید: پاییز چشم روشن طبیعت مازندران است و طبیعت مازندران در فصل پاییز به اوج زیبایی می رسد.

او اضافه کرد: ترکیب رنگ زیبای برگ درختان، آواز پرندگان و آب و هوای خوب و معتدل زیبایی های مازندران را در فصل پاییز دوچندان می نماید.

نادری گفت: هوای لطیف، طبیعت زیبا، آداب و رسوم، سنت های بومی، بازی های محلی، صنایع دستی، گویش و زبان از جاذبه هایی است که سبب جذب گردشگر در مناطق مازندران می گردد.

روستا های مازندران فقط در فصل تابستان با محصولات کشاورزی پربرکت نیستند، بلکه همین روستا ها در فصل برگ ریز وخزان نشسته طبیعت با میوه های همچون انار های سرخ، نارنگی های زرد و سبز، خرمالو ها، کندس و ولیک جنگلی سرشار از رحمت الهی می شوند.

میوه کندس از حدود 3 هزار سال پیش در جنوب دریای خزر و در مناطق گیلان و مازندران می روئید.

کندس میوه ای سخت و اسیدی است و دو گونه وحشی و معمولی دارد که گیاه شناسان منشا آن را در ایران و درمازندران می دانند.

متخصصان تغذیه معتقدند برگ، میوه و دانه کندس برای مبتلایان به ترشی معده بسیار مفید است و درد دهان و گلو را می توان با جوشانده برگ آن درمان کرد.

نام های ولیک در طب سنتی، خفچه، عوسج، ملاویل، مرخ، ولک، بلک، ملاولیک و اسامی محلی آن قوش یمیشی، قره گیله، یمیشان، من برو، سیاه ولیک، کوت کوتی، سیاه کوت کوتی و کوچ است.

ولیک یا همان زالزالک وحشی د ر مناطق جنگلی ایران به ویژه در مازندران به وفور یافت می گردد و بسته به رنگ میوه ولیک سیاه و ولیک سرخ در این مناطق دیده می گردد.

ولیک، جایگاهی ویژه در کودکی فرزندان سرزمین شمالی دارد، میوه ای غالب به رنگ تیره، اما کوچک و اندکی ترش مزه که در پیاده روی ها و یا بازی در جنگل به راحتی می توان آن را مشاهده کرد.

یکی از بانوان روستای ورند می گوید: معمولا آخر هفته به همراه اهالی محل برای برداشت کندس و ولیک به جنگل می آییم و علاوه بر استفاده از طبیعت از این میوه های پاییزی بهره مند می شویم.

او اضافه کرد: کندس و ولیک را علاوه بر تازه خوری به صورت ترشی، شور، مربا و شیره می توان استفاده کرد.

یکی دیگر از اهالی روستای ورند می گوید: بعضی از مسافران با آمدن به جنگل از ما درباره این میوه های می پرسند و ما برای آن ها از خواص این میوه های شرح می دهیم.

این پیرمرد روستایی اضافه کرد: طعم کندس و ولیک برای مسافران جذاب و لذت بخش است و این میوه های رایگان خدادادی را به عنوان سوغات به شهر خود می برند.

نادری رئیس شورای اسلامی روستای ورند می گوید: درب همه خانه های روستا به روی مسافران باز است و با هزینه اندک می توانند در بعضی از خانه های روستایی اقامت داشته باشند.

او اضافه کرد: مسافران در سفر پاییزی به مازندران می توانند از نان محلی، شیرمحلی و دیگر فرآورده های آن، عسل طبیعی بهره مند شوند.

حسینی مدیر یکی از گروه های کوهنوردی مشهد در سفر به مازندران گفت: ما یک گروه 400 نفره هستیم و به بیشتر نقاط ایران سفر کردیم.

او اضافه کرد: عمده گردشگری ما تابستان و بهار بود و در آن فصل ها هم مکان هایی که می رفتیم شلوغ بود و هم ترافیک سنگینی را در جاده های شاهد بودیم.

حسینی گفت: از دو سال قبل سفر پاییزی به مازندران را تجربه کردم و واقعا بی نظیر بود.

مدیر یکی از گروه های کوهنوردی مشهد اضافه کرد: و همانطور که مازندران بهار و تابستانش زیباست، پاییز آن زیبا تر است و مهم تر از همه خوش آب و هواتر و خلوت تر است.

پرنده نگری یکی از بهترین شیوه های طبیعت گردی است که انسان با انتظار در طبیعت و دیدن عناصر طبیعی آن هم به آرامش می رسد و هم یاد می گیرد که به محیط زیست و دیگر موجوداتش احترام بگذارد و از آن حمایت کند.

در ایران تالاب فریدونکنار تنها زیستگاه و در دنیا جزء 4 زیستگاه درنای سیبری است، این تالاب 5 هزار و 400 هکتاری در جنوب شرقی شهر فریدونکنار قرار گرفته است که با گرد هم آمدن مجموعه متنوعی از گیاهان و جانوران آبزی، به یکی از غنی ترین اکوسیستم های تالابی شمال کشور تبدیل شد.

تک درنای سیبری آخرین بازمانده نسل خود در فریدونکنار است، مدام میان ایران و روسیه در حرکت است، البته به جز این درنا، پرندگان دیگری مثل انواع غاز، مرغابی، قو، باکلان، پرلا، کشیم، حواصیل، پلیکان، قرهغاز، شاهین، عقاب دریایی و عقاب شاهی هم در این تالاب زندگی می نمایند.

برای سفر به تالاب فریدونکنار زیبا باید از جاده فریدونکنار به آمل یا بزرگراه بابلسر به بابل بهره ببرید.

مجموعهٔ مرداب هاى لپو، شیرخان لپو و پلنگان در شهرستان بهشهر واقع شده است و راستا دسترسی به این تالاب در فاصلهٔ یک کیلومترى شمال بهشهر در منطقهٔ زا غمرز است.

این تالاب در زمستان و پاییز مأمن پرندگان مهاجرى است که از هزاران کیلومتر فاصله به سوى آن پرواز مى نمایند و به تخم گذارى و فراوری مثل مى پردازند.

معروف ترین این پرندگان قو، قره غاز و فلامینگو ها هستند که با تعداد زیاد در آن اسکان موقت مى گیرند و جلوه هاى شگفتى را پدید مى آورند.

تالاب سرخرود در منطقه وزرامحله سرخرود قرار گرفته است و این تالاب از سال 1386 میزبان زمستانی هزاران قوی مهاجر است، این پرندگان مهاجر با پیمودن بیش از 5 هزار کیلومتر از نواحی سردسیر برای گذراندن زمستانی آرام به این منطقه می آیند.

سرخ رود محمودآباد از اوایل آذر ماه میزبان هزاران قطعه انواع قو های فریادکش، گنگ و کوچک است که در تالابی به وسعت 60 هکتار در این منطقه زمستان گذرانی می نمایند و از اوایل زمستان سطح تالاب سرخرود پوشیده از پرندگان مهاجر است.

البته به غیر از قو، غاز و اردک های وحشی نیز به این تالاب وارد می شوند و همین امر سبب می گردد تا طبیعت گردان علاقه مند به حیات وحش در فصل زمستان برای بازدید از این پرندگان زیبا روانه استان مازندران و تالاب سرخرود شوند.

از آن جایی که یک میلیون و 691 هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت مازندران را عرصه های طبیعی تشکیل می دهد و نیز وجود 5 هزار و 500 هکتار پارک های جنگلی با تنوع رنگ های پاییزی در دسترس مردم نیز جلوه خاصی به طبیعت گردی استان داده است.

در فصل پاییز با تغییرات فیزیولوژیکی که روی درختان ایجاد می گردد، رنگدانه های مختلفی را روی برگ ها مشاهده می کنیم که درخت انجیلی متنوع ترین رنگ ها را در بین جنگل های شمال کشور دارد.

جواهرده، ارتفاعات سه هزار و دو هزار تنکابن، کلاردشت و کجورولاویج، هزار جریب نکا، جاده سد شهید رجائی، کیاسر، دودانگه و چهاردانگه شهرستان ساری نیز از دیگر مناطق زیبای پاییزی مازندران است.

در سفر پاییزی به مازندران خبری از ترافیک های سنگین تابستانی نیست و قطعا برایتان بهترین خاطرات رقم خواهد خورد.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 بهمن 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 714

به "ثبت خاطرات خوش با سفر پاییزی به مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت خاطرات خوش با سفر پاییزی به مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید