تحلیل روس ها درباره شورش اخیر در آمریکا و حمله به کنگره

به گزارش مجله 10 از 10، شهرت آمریکا تحت تأثیر رویدادهای ماه های اخیر این کشور، فعالیت های نابهنجار انتخاباتی و به دنبال آن امتناع ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات و شورش اخیر به شدت منفی شده و این واقعه به گفته کارشناسان روس تخریب شدید تصویر ایالات متحده به عنوان مدعی رهبری دمکراسی جهانی را به دنبال داشته است.

تحلیل روس ها درباره شورش اخیر در آمریکا و حمله به کنگره

پس از امتناع مجدد دونالد ترامپ از به رسمیت شناختن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ، طرفداران وی چهارشنبه گذشته کنگره را محاصره کردند و به آن حمله بردند. جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، با سخنرانی برای ملت آمریکا، آنچه را که رخ داد ، شورش خواند. به دنبال این شورش ترامپ ممکن است مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

واقعه بی سابقه محاصره و اشغال کنگره توسط حامیان دونالد ترامپ رئیس جمهوری فعلی که از پذیرش شکست در انتخابات ریاست جمهوری امتناع می ورزد، جهانی شد .

در این میان روسیه به عنوان کشوری که رابطه اش با آمریکا مدتهاست شکراب است، وقایع واشنگتن را به دقت رصد می نماید، البته روسیه بیان کرد که شرایط فعلی آمریکا بر وجهه بین المللی ایالات متحده تأثیر منفی خواهد گذاشت.

کارشناسان و تحلیلگران روس واقعه واشنگتن را تخریب شدید دمکراسی از سوی ایالات متحده که خود را مدعی رهبری جهانی می داند، عنوان کردند.

لئونید اسلوتسکی ، رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی معتقد است که علت ناآرامی ها در ایالات متحده شکاف جدی در جامعه ، بحران در سیستم قدرت و فرایندهای انتخاباتی بود.

وی در گفت و گویی با رسانه ها اضافه نمود: اما ، به هر حال ، همه اعتراضات سیاسی در هر کشوری باید در چارچوب قانونی انجام گردد. شورس و تصرف کنگره و کشتار انسان ها ، قطعاً بر فرایند دموکراتیک انتقال قدرت سایه افکنده است.

اسلوتسکی گفت: بعد از همه حوادث یک واقعیت وجود دارد: ایالات متحده دیگر حق ندارد (قبلاً هم این حق را نداشتند) به سایر کشورها نحوه برگزاری انتخابات و چگونگی ایجاد سیاست های خود را دیکته کند ، آنها حق ندارند خود را چراغ دموکراسی بنامند.

وی اضافه نمود: این شواهد همچنین دال بر آن است که جهان نمی تواند تک قطبی باشد و با توهماتی در خصوص انحصارطلبی آمریکا زندگی کند.

سوتلانا ژورووا ، معاون اول رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی هم اطمینان دارد که شرایط فعلی در ایالات متحده فرایندهای جدی تری را که در سراسر جهان در حال وقوع است، نشان می دهد.

وی توضیح داد: : فرآیندهای مربوط به انتخابات و نارضایتی از نتایج این انتخابات می تواند در هر کشوری رخ دهد این اتفاق که در ایالات متحده رخ داد، به همین ترتیب در کشورهای دیگر نیز رخ داده و خواهد افتاد اما حالا فقط این سوال پیش می آید که چگونه می توان از پس کنترل این شرایط بر آمد.

ژورووا اضافه نمود: من فکر می کنم که این شرایط نه تنها در ایالات متحده آمریکا ، بلکه به طور کلی متأسفانه در همه جای جهان وجود دارد. رهبران همه کشورها باید در خصوص روحیه بخش هایی خاص از جامعه که بسیار پرخاشگرانه است ، فکر نمایند و راهی پیدا نمایند.

روگولف مدیر یک موسسه تحقیقاتی مسکو نیز شکاف در جامعه آمریکا و نخبگان سیاسی را دلیل اصلی بحران در ایالات متحده عنوان می نماید. وی گفت: اکنون چهار سال است که طرفین نتوانسته اند با یکدیگر توافق نمایند و این یک دشمنی سیاسی ساده نیست.

به گفته وی ، حضور پنج سال پیش دونالد ترامپ در سیاست آمریکا بازتاب این بحران بود. این کارشناس این مسئله را یکی از اولین علائم نارضایتی عمومی و بحران در سیستم حزبی می داند .

روگولف ادامه می دهد: من دلیل خاصی برای کمرنگ شدن این بحران نمی بینم و قطعا در آینده توسعه خواهد یافت و مهمترین دلیل اینکه که ترامپ طرفداران زیادی دارد و اینها فقط جمهوریخواه نیستند و دقیقاً طرفداران رئیس جمهور ترامپ هستند که یک خطر است.

این محقق سیاسی ادامه می دهد ، این شرایط با شیوع ویروس کرونا و بحران مالی متعاقب آن تشدید شده است و روش انتخابات - رای گیری به وسیله پست و شمارش آرا - منجر به بی اعتمادی شهفرایندان آمریکایی به این سیستم حزبی شده است .

در عین حال ، طبق گفته دیمیتری سوسلوف ، معاون دانشکده اقتصاد جهانی و امور بین الملل دانشکده عالی اقتصاد ، ترامپ همچنان رهبر بی رقیب جمهوری خواستار است. این کارشناس مطمئن است که علی رغم آنچه رخ داده است ، احتمال اینکه رئیس جمهور فعلی بار دیگر در سال 2024 کاندیدای رئیس دولت گردد ، زیاد است.

وی اضافه نمود: همه اینها بیانگر این است که اتحاد جامعه آمریکا از نظر مالی-اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، عوامل ارزشی شکسته شده و همچنان ادامه خواهد داشت. بر این اساس ، رهبری بایدن برای او بسیار سخت پیش خواهد رفت ، او در شرایط شکاف اجتماعی به ریاست خود ادامه خواهد داد و اوضاع آشفته ای پیش بینی می گردد.

وی گفت: البته حامیان ترامپ سرنوشت بعدی وی را به طور جدی پیچیده کردند ، زیرا وی ممکن است رسماً به جرم تحریک شورش متهم گردد ، پس از آن ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار گیرد ، یا حتی به زندان بیفتد.

به گفته کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) ، آنچه که دیروز در واشنگتن رخ داد ، اوج جنگی است که دموکرات ها علیه دونالد ترامپ به راه انداختند.

وی گفت: ما شاهد یک بحران در حال توسعه در این کشور هستیم ، این بحران نه تنها مبتنی بر بحث در خصوص مبارزات انتخاباتی در حال توسعه است ، بلکه ابعاد و ریشه های دیگری دارد.

وی در گفت و گویی تلفنی و کوتاه با ایرنا گفت به طور کلی ، می بینیم که جامعه آمریکا از نقشی که برای آن مقدر شده است دور و دلسرد می گردد.

کاساچوف همچنین روز پنجشنبه در مطلبی در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت در رویدادهای واشنگتن ،خودخواهی ، خودپرستی ،ماجراجویی و رفتار غیر عادی و عجیب ترامپ از علت های حوادث واشنگتن بود.

وی با اشاره به شورش و ناآرامی دو روز پیش در کنگره آمریکا که دست کم 4 کشته برجا گذاشت، گفت که این وقایع پایه های دموکراسی آمریکا را سست نموده است و چنین کشوری حق دادن درس اخلاق به کشورهای دیگر را ندارد.

تحلیلگران همچنین متذکر شدند آنچه در ایالات متحده رخ داده، اعتبار این کشور در صحنه جهانی را زیر سوال برده است.

دو شب پیش و تنها ساعتی بعد از خاتمه سخنرانی ترامپ نشست کنگره با ریاست مایک پنس شروع شد اما در همان ساعات اولیه خبری نمایندگانی که در حال تایید آرای الکترال کالج بودند را به ترس و لرز انداخت و آن هجوم حامیان ترامپ به ساختمان کنگره بود.

توقف نشست مشترک مجلس نمایندگان و سنای آمریکا برای شمارش آرای گزینشگران انتخابات ریاست جمهوری که با یورش طرفداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره متوقف شد واکنش های بین المللی را در پی داشت و بسیاری از سران و مقامات عالی جهان ضمن سرزنش اقدام ترامپ و طرفدارانش در به راه انداختن شورش، نسبت به وقایع واشنگتن ابراز نگرانی کردند.

با هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره و کوشش برای ورود به ساختمانی که در حال شمارش آرای الکترال کالج بودند، تمام درهای کنگره قفل شد و نیروهای امنیتی در برابر شورشیان به صف کشیدند.

در تیراندازی ها درجریان این شورش، دست کم چهار نفر کشته و دهها نفر هم زخمی شدند که تعدادی از آنها از نیروهای پلیس هستند. دست کم 53 نفر هم در جریان شورش بازداشت شدند. تعدادی نیروی پلیس هم در این درگیری زخمی شدند.

با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست کنگره، جو بایدن طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است نه اعتراض گفت که مردم جهان و حتی فرزندان ما که این صحنه های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت امریکا می بینند، چه می گویند؟ وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

بایدن در نخستن نطق تلویزیونی خود پس از شورش طرفداران ترامپ و تسخیر ساختمان کنگره آمریکا که مشغول شمارش آرای گزینشگران و اعلام پیروزی او بودند، این شورش را یک افتضاح خواند.ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 1544

به "تحلیل روس ها درباره شورش اخیر در آمریکا و حمله به کنگره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل روس ها درباره شورش اخیر در آمریکا و حمله به کنگره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید