بیانیه روسیه درباره جنگ هسته ای

به گزارش مجله 10 از 10، ایسنا نوشت:سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای گفت، بیانیه مشترک پنج قدرت هسته ای برای جلوگیری از یک جنگ هسته ای و امتناع از رقابت تسلیحاتی، ابتکارعمل روسیه بود.

بیانیه روسیه درباره جنگ هسته ای

به نقل از خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه دوشنبه گفت: این سند با ابتکارعمل ما تنظیم شد و نمایندگان روسیه در آن مشارکت فعالی داشتند. انتشار آن قرار بود با دهمین کنفرانس آنالیز طرف های پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای همزمان گردد. قرار بود چهارم ژانویه در نیویورک طرح گردد اما به دلیل وخامت شرایط اپیدمیولوژیک در ایالات متحده به تعویق افتاد. با این حال، با توجه به اهمیت و کفایت این بیانیه مشترک، قدرت های هسته ای تصمیم گرفتند که انتشار آن به تعویق نیفتد.

پیش از آن کرملین یک بیانیه مشترک از رهبران پنج کشور مجهز به تسلیحات هسته ای برای جلوگیری از جنگ هسته ای و جلوگیری از رقابت تسلیحاتی منتشر کرد.

به گفته زاخارووا، وزارت خارجه روسیه از این توافق استقبال کرد. او تاکید نمود که مسکو عمیقا باور دارد که هیچ پیروزی در یک جنگ هسته ای وجود ندارد و هرگز نباید چنین جنگی به راه بیفتد. او اضافه کرد: ما به طور مداوم ایده تایید این اصل از سوی پنج کشور هسته ای را ترویج نموده ایم. این بیانیه تکمیل کننده و توسعه بیانیه های دوجانبه ای است که قبلا در عالی ترین سطوح میان آمریکا و چین تایید شده بود.

این دیپلمات روس گفت: این بیانیه تاکیدی بر اهمیت این ایده ماست که هر جنگی، چه هسته ای یا متعارف، میان کشورهای هسته ای غیر قابل قبول است. این بعلاوه تایید دوباره تعهدات پیشین این کشورهاست که تسلیحات هسته ای آنها علیه یکدیگر یا هر کشور ثالثی مورد استفاده قرار نگیرد. بعلاوه این بیانیه بر اصل گفت وگوی پنج کشور بر پایه احترام متقابل و به رسمیت شناختن منافع امنیتی و نگرانی های یکدیگر تاکید دارد.

زاخارووا تاکید نمود: ما انتظار داریم که در بحبوحه محیط امنیتی چالش برانگیز بین المللی کنونی، تایید چنین بیانیه سیاسی ای به دست رهبران قدرت های هسته ای به کاهش تنش های بین المللی، محدودسازی رقابت تسلیحاتی، اعتمادسازی و شکل دهی بنیان برای کنترل آینده تسلیحات تهاجمی و تدافعی و بعلاوه تدابیر کاهش خطر یاری کند.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: 10az10.ir شناسه مطلب: 2090

به "بیانیه روسیه درباره جنگ هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه روسیه درباره جنگ هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید